A més atur, més costos laborals
El passat 20 de desembre de 2013, el govern espanyol, a través del Reial Decret Llei 16/2013 (d'ara endavant, RDL 16/2013”), va introduir una sèrie de modificacions al text de la Llei General de la Seguretat Social (d'ara endavant, LGSS) mitjançant els quals s'amplien els conceptes i supòsits pels quals s'ha de cotitzar.
Aquesta modificació ha significat la computació de nous conceptes salarials que fins ara tenien la condició d'exempts o computaven únicament en un determinat percentatge. Entre aquests nous conceptes s'inclouen les donacions promocionals, els xecs restaurant, els plus de transport i distància, les millores de les prestacions de la Seguretat Social diferents a les pròpies d'incapacitat temporal i incloent les contribucions per plans de pensions i sistemes alternatius, i diverses assignacions assistencials.
Així mateix, aquesta nova norma obliga els empresaris a comunicar a la Tresoreria General de la Seguretat Social, a cada període de liquidació, l'import corresponent a tots els conceptes retributius entregats als seus treballadors, independentment que tals conceptes retributius s'incloguin o no a la base de cotització de la Seguretat Social. Amb aquesta finalitat, la Tresoreria General de la Seguretat Social posa a l'abast dels empresaris un fitxer denominat Conceptes Retributius Abonats (CRA), el qual s'haurà de remetre a partir del proper mes de març de 2014, per tal de realitzar les ja esmentades comunicacions mensuals. Aquestes mesures s'acompanyen també d'altres que, segons ens diuen, busquen dinamitzar el mercat laboral, com per exemple la limitació de la realització d'hores extraordinàries per part de treballadors a temps parcial, la regulació de les hores complementàries, la reducció del període de prova dels contractes de duració determinada a un mes o els nous supòsits per sol·licitar la reducció de la jornada laboral per cuidar un menor.
La implantació d'aquestes mesures, amb una clara finalitat recaptatòria i amb una perspectiva de curt termini, acompanyades de l'augment de les obligacions d'informació que porten aparellades, sembla que estan pensades únicament per trobar un augment ràpid de la recaptació i de foment de noves contractacions clarament eventuals, perjudicant tots els actors, per això en lloc de legislar a cop de decret llei pensant en la pròxima publicació de estadístiques, estaria bé començar a posar les bases per a un creixement sostingut del mercat laboral en què es pensés més en la creació de llocs de treball de qualitat.