Cap a la unificació de la normativa mercantil
El passat 30 de maig es va aprovar l'avantprojecte de codi mercantil, que ha elaborat la comissió general de Codificació, encapçalada pel professor Alberto Bercovitz, i que actualment està en fase de tramitació parlamentària. L'aprovació d'aquest text, que està prevista pel juny del 2015, implicaria la derogació i consegüent substitució de l'actual codi de comerç, vigent des del 1885, que incorporaria en el seu text gran part de la normativa mercantil, que ara es troba dispersa en diferents textos legals.
Efectivament, la tècnica legislativa en matèria mercantil ha consistit a mantenir vigent el Codi de Comerç com a normativa bàsica i a regular a través de normatives especials les diferents àrees del dret mercantil, que a mesura que s'anaven promulgant, anaven buidant de contingut el codi.
Ara toca fer el camí invers, l'avantprojecte assumeix el repte d'unificar la legislació mercantil dispersa i d'incorporar noves matèries que en l'actualitat no es troben regulades en cap text legal, adequant al moment històric actual la normativa mercantil i, ara sí, derogant el vigent del Codi de Comerç del 1885.
Més enllà de la tècnica normativa utilitzada, pel que fa al contingut, l'avantprojecte neix per garantir la unitat de mercat i afavorir així l'activitat econòmica. És de destacar que la figura de l'operador de mercat és el nou concepte vertebrador del nou codi, ja que agafa el relleu de la figura de l'empresari. Ara l'operador de mercat és tota persona que posa a disposició del mercat béns i serveis, ja sigui empresari o professional que es dediqui a l'activitat intel·lectual, científica, liberal o artística. Per tant, aquest nou terme dóna entrada a un ventall més ampli de subjectes que participen en el tràfic mercantil.
El codi no tan sols assumeix el contingut del Codi de Comerç, i altres lleis especials, com ara la llei de la propietat intel·lectual, sinó que també integra noves matèries i figures que en l'actualitat no tenen cobertura legal. Així doncs, s'introdueix la regulació de contractes que són freqüentment utilitzats però que no tenen un marc jurídic específic que els reguli, com són, entre altres, els contractes de distribució, els turístics, els financers, els de subministrament i els de mediació. Es regula també de forma concreta la transmissió d'empreses i les seves modalitats i la targeta de crèdit com a mitjà de pagament, per donar resposta a la gran utilització d'aquest mitjà en l'actualitat.
Convé ressaltar l'extensa regulació que es preveu en el Codi Mercantil per a les societats mercantils, per regular tots els tipus societaris que actualment es troben regulats en la llei de societats de capital de l'any 2010, a excepció de les cooperatives. En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que avui, a la vegada, s'està reformant l'anomenada llei de societats de capital (el projecte de llei va ser proposat el passat 23 de maig), amb l'objectiu de millorar el govern corporatiu de les empreses. S'haurà de veure com quedarà finalment la regulació de les societats mercantils en el futur Codi Mercantil, però sobta i de ben segur que no contribueix a millorar la seguretat jurídica el fet que una matèria tan important com és el dret de societats sigui objecte de múltiples modificacions en un espai de temps tan curt.