Empreses

Jonàs Sala

Fundador de Verkami

“Si no hi hagués crisi, Verkami funcionaria encara millor”

Verkami actualitza el
‘Do it yourself'
i l'aplica a
internet
L'esperit diu que la indústria convencional i l'administració pública no fan falta
Dediquem hores a cada projecte i, dels que tenen èxit, en traiem un 5% més IVA

Verkami havia de ser una eina perquè els germans Sala (un físic i un historiador) trobessin finançament per produir un documental. Els diners van arribar d'altres fonts però Verkami sí ha acabat essent una útil plataforma de microfinançament (crowdfunding) per recaptar 10,5 milions d'euros en tres anys i per impulsar 2.300 projectes.

Verkami és una empresa?
La motivació inicial no era muntar una empresa ni una start up però d'alguna manera t'has de constituir si vols fer alguna activitat econòmica. Som emprenedors accidentals. Ens agradava la idea de muntar una plataforma de microfinançament i crèiem que era una eina que havíem de posar a disposició d'emprenedors creatius de casa nostra i de qualsevol part del món. La nostra voluntat era donar un servei, però t'has de constituir en alguna cosa i donar-hi forma, contractar gent, etcètera. Emprendre era l'única via per poder dur a terme la idea, però no teníem cap base d'emprenedoria ni experiència empresarial.
Si aquesta aventura hagués arrencat en un context econòmic no tan nefast, hauria tingut èxit?
Creiem que sí. Ara hi ha més necessitat, però si hi hagués més bonança econòmica i més gent amb feina, no s'haurien retallat tant els recursos que destinem cada un de nosaltres a consumir cultura. Aleshores hi hauria més públic consumidor de cultura i, per tant, Verkami encara podria ser útil per a més iniciatives. És veritat que ara hi ha més mancances econòmiques i Verkami potser funciona més per una necessitat que no pas per una voluntat, però nosaltres creiem que, si no hi hagués crisi, funcionaria encara millor. Perquè el públic estaria en disposició de destinar més diners a invertir en projectes creatius. De fet, als Estats Units el crowdfunding neix en un context que no és de crisi.
Si l'economia tomba a millor, Verkami no perdrà vigència?
No. Aquesta situació que passem ha servit perquè tots prenguem consciència de les coses i tinguem una visió diferent. Ara ens plantegem la validesa dels models de consum, tenim una consciència econòmica que no teníem i hem vist un canvi de model. Tot plegat ho ha provocat la crisi econòmica i això ha fet que la gent sigui més receptiva al tipus de projecte que proposa Verkami.
És qüestió de mentalitat, d'esperit col·laborador?
Sí, de confiança mútua. Es donen una sèrie de components que mouen la gent a participar en projectes, a sentir-se'n part. Saber que estàs col·laborant a fer realitat una creació té un fort component de comunitat i tot encaixa en el canvi de model de consum.
Esperit ‘hippie'?
És l'actualització del concepte Do it yourself (fes-ho tu mateix) aplicat a internet. És un esperit que diu que la indústria convencional i l'administració pública no fan falta. Es tracta de democratitzar la creació i entendre que si hi ha gent a qui li agrada allò que fas, ho pots seguir fent. Abans calia ser famós perquè una discogràfica confiés en tu i et pagués la producció d'un disc. Ara tens un grup de seguidors que confien en el projecte, te'l financen i t'acompanyen. Els motius pels quals es fa crowdfunding són diversos, des del que ho fa per necessitat fins al que ho fa perquè passa de la indústria.
Oferta i demanda pura i dura?
Sí, és una manera de posar a prova el producte, una validació de mercat abans de posar-t'hi a fons. Dóna la possibilitat de fer una campanya per fer una primera tirada i constatar si allò té acceptació. Si ja no surt bé la campanya a Verkami potser vol dir que has de replantejar la idea.
Percentatge d'èxit de les campanyes?
Al voltant d'un 70%. Verkami no ofereix només l'eina sinó també l'equip humà que hi ha darrere i que assessora en els projectes.
Intervencionisme?
Guiem i col·laborem amb la persona que defensa aquell projecte per donar-li més garanties d'èxit.
Això també dóna més rendibilitat a Verkami?
Dediquem hores a cada projecte i en traiem un 5% més IVA de cada projecte que té èxit. Dels que busquen recaptar per sota de 800 euros Verkami només es queda 40 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.