Empreses

Ronser ultima un contracte de sis milions a la Xina

El fabricant de polaritzadors magnètics per reduir el consum de combustible està a punt d'arribar a un acord amb Shangai Saishuo

Abans de sortir al mercat, l'empresa ha estat quinze anys polint la seva tecnologia

Ronser, el fabricant de polaritzadors magnètics que redueixen el consum de combustible, està a punt d'ultimar un contracte per subministrar 15.000 equips a l'empresa xinesa Shangai Saishuo, cosa que li reportarà unes vendes de sis milions d'euros.

Aquesta empresa, fabricant i distribuïdora d'equips electrònics, té una xarxa de 36 delegacions al gegant asiàtic. El contracte s'assolirà, tal com explica el director financer de l'empresa, Xavier Reig, “després que la companyia hagi fet assajos al llarg de mesos i mesos”.

Aquest contracte, emmarcat en l'estratègia d'internacionalització de l'empresa, que comprèn la presència comercial a mercats com ara Hong Kong, el Brasil, l'Argentina i, més recentment, Armènia, pot permetre fer el salt definitiu a una empresa que, si bé es va fundar l'any 1997, fins fa tres anys no va entrar decididament al mercat, un cop la tasca intensa en R+D va permetre considerar que la tecnologia que s'havia assolit era més competitiva que la d'empreses anàlogues. Segons afirma Reig, grans empreses del sector de l'automoció, com ara Ford, han intentat comprar la patent de la seva solució tecnològica.

El polaritzador de Ronser, compost per dos imants cilíndrics que generen un camp magnètic, aconsegueix millorar la barreja del combustible amb l'oxigen, en facilitar la vaporització. Altrament dit, es combinen més eficientment les molècules d'oxigen amb les del combustible, sigui benzina o gas. El camp magnètic interactua amb el combustible i provoca canvis a nivell de la tensió superficial molecular, cosa que fa créixer el poder calorífic, en facilitar l'associació del combustible amb l'oxigen.

El polaritzador garanteix un 5% d'estalvi, que pot arribar fins al 7%, a més a més d'augmentar la vida útil dels motors. Així, si el motor d'un camió, amb una mitjana de consum de 35 litres cada 100 km, que fa una despesa anual de 38.500 litres, adopta el polaritzador Ronser, amb una reducció del 5%, rebaixarà la despesa en 1.905 litres, 2.667 euros, a una cotització del gasoil d'1,40 litres per euro. Òbviament, si hi ha estalvi de combustible, també es lliuren menys tones de CO2 a l'atmosfera. A Ronser li agrada exposar la dada que, d'un parc de 22 milions de turismes, que produeixen 23.700 milions de tones de CO2, si estiguessin dotats amb polaritzadors, la càrrega a l'atmosfera es reduiria en 5.800 milions de tones.

Tal com explica el director general de l'empresa, Lluís Satorras, “des de mitjan anys setanta, un grup d'enginyers ens vam dedicar a estudiar el millor aprofitament del combustible mitjançant els camps magnètics, i l'any 1997 ens vam decidir a fundar la societat, i vam treballar per aconseguir models estàndards aptes per al mercat fins fa tres anys”. Actualment, en el catàleg de Ronser hi trobem les gammes Star Marine, per a embarcacions; Star Road, per a transports; Star Boiler, per a cremadors i calderes, i Industry, per a projectes industrials especials. Al llarg d'aquests anys de tasca de laboratori, Ronser ha aconseguit certificacions d'empreses capdavanteres, que provaven que es podien aconseguir estalvis del 4% al 7%. Així ho han fet Baixbus, Autocars Ravigo, Autobusos Mohn i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), entre altres, que ha equipat amb polaritzadors Ronser 200 vehicles de la seva flota. Tot i que l'empresa ha aconseguit al mercat local obrir un vincle comercial amb empreses tan importants com Cespa o Urbaser, el teatre d'operacions és el mercat global, per necessitat, tal com argumenta Lluís Satorra: “Aquí, a causa de la crisi econòmica, el cert és que l'empresa privada no té diners per invertir i per això, a través d'ACC10, vam pensar que el mercat asiàtic podia ser el més adequat per a la nostra solució tecnològica.” I del reconeixement obtingut a fora, “ara comencem a ser observats aquí”. A banda del contracte amb Shangai Saishuo, també cal destacar un altre client a l'Àsia, aquesta vegada de Hong Kong, Kwoon Chung Bus, una empresa de transport urbà que té una flota de 1.400 vehicles. Justament, el client tipus que busca Ronser, com aclareix Reig, serien grans flotes de vehicles de transport.

A l'altra banda de l'oceà Pacífic, a Llatinoamèrica, Ronser té ben fundades esperances d'aprofitar oportunitats de negoci, on amb un soci local ha fundat la filial Polarizador Ronsen do Brasil, que està establint vincles en els mercats del transport urbà i les centrals tèrmiques. Justament, l'empresa té ara entre mans un projecte de polaritzadors en el camp industrial, concretament per a una termoelèctrica d'Armènia, en què es tractaria d'aplicar l'estalvi a una turbina de 40.000 metres cúbics hora de gas de cabal, que li podria reportar uns estalvis de cinc milions d'euros a la indústria. Un cop acabat el disseny, ara cal passar a la fase de la fabricació d'un prototipus, una gran fita tecnològica per a Ronser, ja que si un polaritzador normal va equipat amb dos imants, en aquest equip hi són necessaris 1.540. Ronser, que basa el seu negoci en la subcontractació, fa el muntatge dels polaritzadors a una fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda, amb una capacitat actualment de fabricar 6.000 equips. Ronser, sobre la mateixa base tecnològica dels polaritzadors magnètics, s'ha obert al camp del reg eficient, tot havent assolit resultats molt interessants en plantacions de cereal en què l'aigua era tractada amb els seus polaritzadors, que exhibien més fortalesa en ser afectada per una tramuntanada.

L'herència de Ronconi

La tecnologia de polaritzadors magnètics de Ronser té les arrels en un físic italià, Imo Sergio Ronconi, el qual, després d'haver exercit en diverses universitats italianes i d'haver fet recerca per a grans empreses, es va establir a Barcelona l'any 1957. A principis dels anys setanta es va associar amb Lluís Satorra per treballar en una tecnologia que ja havia estat objecte del seu afany de recerca al seu país d'origen, on va destacar sobretot en la seva faceta d'innovador, amb un bon reguitzell de patents. Finalment, ha estat a Catalunya on s'han obtingut els fruits de les seves experiències en camps magnètics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ronser ultima un contracte de sis milions a la Xina