L'opacitat surt cara
HI ha un clam unànime de més transparència en l'administració pública i en tot tipus d'organitzacions. Per transparència, entenem donar informació útil sobre temes com ara els comptes, sobre retribucions d'alts càrrecs, sobre els conflictes d'interès, etc. La transparència és el contrari de l'opacitat. Amb més transparència, s'intenta promoure la confiança, la implicació de les persones, evitar la ineficiència i la corrupció. Els destinataris de la informació són els ciutadans d'un país, els socis d'una entitat sense ànim de lucre o els empleats o accionistes d'una empresa.
La transparència forma part del que podríem anomenar els bons valors i està íntimament lligada a l'ètica i a la responsabilitat social. És difícil ser ètic i tenir responsabilitat social sense transparència.
Molts estudis demostren que tenir bons valors és rendible. El Milken Institute, en l'últim rànquing d'opacitat dels països, demostra que un punt d'augment de l'opacitat genera una reducció de 1.367 dòlars en la renda per càpita del país, i també una reducció de l'1% en la inversió estrangera, un 0,57% d'augment en el tipus d'interès del deute i un 0,46% d'increment de la inflació. Per tant, la manca de transparència empobreix. En aquest rànquing, Espanya ocupa el lloc 26 d'un total de 50 països. Els aspectes en què Espanya surt més mal puntuada és en el nivell de corrupció i en el compliment de la legislació. Els informes de la ONG Transparència Internacional també demostren que, quan hi ha menys transparència hi ha més corrupció i menys creixement econòmic. Pel que fa a les empreses, els bons valors també tenen efectes positius. Diversos estudis demostren que les empreses que són percebudes com a més ètiques tenen més ingressos i més beneficis. Per exemple, d'acord amb un estudi dels professors nord-americans Trudel i Cotte, els consumidors estan disposats a pagar un trenta per cent més per als productes d'una empresa amb alts estàndards en relació amb els productes de la resta d'empreses. En canvi, per als productes de les empreses percebudes com a poc ètiques, el preu que s'està disposat a pagar és un 40% inferior.
Però més transparència no vol dir solament donar més informació, ja que sovint l'excés d'informació és la millor manera de no informar. Més transparència vol dir donar la informació que és rellevant de la manera més comprensible possible. Alguns exemples d'informació rellevant són els comptes, les retribucions dels administradors o els indicadors de responsabilitat social corporativa, per exemple. I tot això s'ha de fer, en el cas del sector privat, sense comunicar informació estratègica que pugui perjudicar l'empresa en relació amb els seus competidors.
En resum, l'opacitat surt cara, però s'ha d'escollir bé la informació que es dóna per tal que sigui útil i que realment permeti guanyar confiança.