Naus buides, butxaques plenes
L'any 2016 comença amb l'històric aixecament de les sancions a l'Iran, un dels mercats més atractius dels pròxims anys. D'aquesta manera, els espavilats empresaris perses s'afegiran al ja nombrós grup de cercadors de tecnologies, productes i innovacions que, des dels mercats emergents, visiten amb freqüència el nostre país.
Les pròximes dècades confirmaran com el gran consum es localitzarà cada cop més en els països emergents. De fet, algunes fonts ja preveuen que el 2030 dos terços del consum mundial es produirà a Àsia, amb Xina i Índia al capdavant. Malgrat les males notícies que els mitjans periodístics anglosaxons acostumen a explicar sobre Xina, els daltabaixos de la borsa no són tan rellevants però és evident que el país està canviant el seu model econòmic. Són cada cop més els empresaris xinesos que renuncien a exportar i cerquen nous negocis orientats al mercat interior.
Les ciutats xineses, acostumades a fabricar milions d'articles de baix preu, pugnen ara per atraure noves idees, tecnologies i talents que permetin crear negocis d'èxit per al mercat domèstic. Són constants les visites d'empresaris que ofereixen les naus industrials més sofisticades a canvi que un empresari estranger les ompli de contingut amb un bon projecte empresarial. I estan disposats a pagar-ho de manera generosa. El Fòrum Empresarial Europa-Xina que es du a terme cada juny a la ciutat de Jieyang, que va atraure més de 20 empresaris catalans el 2015, n'és un bon exemple.
L'Índia no es queda enrere, ja que el seu creixement el 2016 podria superar de més d'un punt el de la Xina per primer cop en la seva història. El nou primer ministre Modi atorga moltes facilitats a la indústria i tot plegat empeny alguns empresaris a cercar també idees de negoci a fora. Recentment passava per Barcelona un important empresari del sector de l'automoció amb voluntat d'engegar 4 o 5 nous negocis relacionats amb aquest sector, que a l'Índia creix dos dígits cada any.
Als dos grans gegants asiàtics s'hi afegeixen ara Iran i altres països productors de petroli, com Algèria o Aràbia Saudita, a la recerca d'economies més diversificades i industrials. Els empresaris catalans s'hauran d'acostumar a aquestes visites i n'hauran de treure profit per impulsar la seva internacionalització.