Treure profit econòmic per als creadors d'aplicacions
L'‘start-up' Tappx aconsegueix que els desenvolupadors monetitzin les seves creacions amb trànsit i publicitat
Amb sofisticats algoritmes, Tappx ha aconseguit trobar una solució per generar trànsit i monetitzar les aplicacions mòbils. Daniel Reina i Antonio Hervás es van conèixer ja fa disset anys, mentre cursaven els estudis d'informàtica a la UAB. També van coincidir en el món laboral i “quan va sorgir, vam començar a crear projectes junts”, comenta Reina. Primer van desenvolupar una aplicació mòbil per a l'empresa on treballaven i poc després van decidir independitzar-se. “Teníem una bona aplicació a les mans, però ens costava aconseguir usuaris i no disposàvem de pressupost per donar-la a conèixer a través de les grans plataformes”, continua Reina.
Després de detectar que aquest era un problema que patien la majoria de desenvolupadors, va sorgir la idea de Tappx –tap, com s'anomena el clic en el mòbil; app, d'aplicació; i x d'exchange, intercanvi en anglès–, una plataforma per ajudar els desenvolupadors a generar trànsit en les seves aplicacions i treure'n profit econòmic. El febrer del 2014 van llançar la primera versió del producte, amb una inversió de 20.000 euros dels propis estalvis. Des de llavors, han rebut finançament públic i 550.000 euros d'una ronda de finançament. L'empenta els va arribar, el mateix any del llançament, de la mà de Wayra, l'acceleradora de start-ups de Telefónica, que els va seleccionar entre més de 600 start-ups. Al cap d'un any, el 2015, Tappx tancava amb una facturació de 700.000 euros, que va passar a ser de 2,5 milions el 2016 i que esperen que se situï en els 7,5 milions enguany.
Solucions a dos reptes.
Un següent pas ha estat la monetització. “Connectem amb anunciats per intentar trobar la publicitat que més paga en cada moment per a cada aplicació, país i format. El nostre sistema connecta amb altres que tenen publicitat per intentar fer guanyar el màxim als nostres clients. Aquesta operació la fem 900 milions de vegades al dia”, explica Hervàs. A hores d'ara reben al voltant de 10.000 milions de peticions de publicitat al mes.
Donar-se d'alta és gratuït i és el mateix sistema el que s'encarrega de rastrejar les aplicacions per obtenir la millor combinació entre elles en cada moment. L'empresa guanya un petit percentatge de cada operació.
Actualment tenen gairebé 12.800 usuaris a tot el món i una previsió d'acabar l'any amb 36.000 de nous. Amb una plantilla de 14 treballadors, “que seran 22 abans de l'estiu”, diu Reina, han obert delegació pròpia a l'Índia, estan en procés d'obrir-ne una altra a la Xina i pensen ja en una de nova als Estats Units o Sud-amèrica.
“Tappx té dues potes molt diferenciades, que representen els dos reptes d'un desenvolupador: constituir una base d'usuaris i treure rendibilitat a la creació. Amb Tappx, el desenvolupador pot dedicar-se a allò que sap i oblidar-se de la resta”, afirma Ignasi Prats, responsable de màrqueting.