Opinió

El corredor mediterrani, sense màscares

El govern d'Espanya va fer sempre l'impossible per obviar el mediterrani des de l'any 2003, quan proposava només un corredor central

Molt s'havia escrit i par­lat ja sobre la manca d'interès del govern cen­tral en el desen­vo­lu­pa­ment del cor­re­dor fer­ro­vi­ari de mer­ca­de­ries pel Medi­ter­rani. Com tan­tes altres, aquesta infra­es­truc­tura com­pleta un mapa de pro­jec­tes per­ma­nent­ment pen­dents i vitals per a les opor­tu­ni­tats de futur de l'eco­no­mia cata­lana i per a la seva mobi­li­tat segura i efi­ci­ent. No ha estat fins que el minis­tre de Fomento, Íñigo de la Serna, va des­ta­par sense embuts que el pro­jecte del cor­re­dor medi­ter­rani inclou com a peça essen­cial la con­nexió de Madrid amb Europa que hem dei­xat de jugar al joc de les màsca­res. S'ha aca­bat per fi el joc en què des del Medi­ter­rani s'exi­gien inver­si­ons i una aposta deci­dida i des de l'admi­nis­tració cen­tral es jus­ti­fi­ca­ven els retards, però s'insis­tia en la pri­o­ri­tat d'aquest cor­re­dor tal i com mos­tra­ven les inver­si­ons pre­vis­tes, encara que fos­sin pres­su­pos­ta­des per no ser exe­cu­ta­des en el Medi­ter­rani de veri­tat. Ja ha que­dat clar que l'admi­nis­tració cen­tral jugava a l'equívoc amb el nom del cor­re­dor i que mai ningú s'ha cre­gut allà la con­nexió pel Medi­ter­rani, com els fets ja s'havien encar­re­gat de demos­trar per a qui volgués mirar: només s'exe­cu­ten trams radi­als, no es pre­veu con­nexió entre Alge­si­res i Alme­ria, s'han dis­minuït gra­du­al­ment els estàndards tècnics del cor­re­dor medi­ter­rani, se n'exclo­uen pro­jec­tes clau com el del túnel pas­sant de València, s'asso­cien inver­si­ons a la capi­tal amb fons reser­vats al cor­re­dor medi­ter­rani, etcètera.

Quan Adif, Fomento i el minis­tre jus­ti­fi­quen que el pro­jecte de xarxa TEN-T de la Comissió Euro­pea inclou el ramal de Madrid no ens enga­nyen. Ens enga­nyen quan juguen a l'equívoc i res­po­nen a les crítiques amb xifres d'inversió asso­ci­a­des al cor­re­dor medi­ter­rani i que en el fons van des­ti­na­des a pro­jec­tes radi­als. Ho fan ells i ho han fet els par­tits cata­lans que els han donat suport, sigui per ignorància o per lle­ial­tat de par­tit. El minis­tre pot­ser està sorprès que aquest fet hagi cau­sat indig­nació. És pos­si­ble que ignori com a per­sona nou­vin­guda al món de les infra­es­truc­tu­res i a l'exe­cu­tiu cen­tral que el fet que apa­re­gui Madrid com a cor­re­dor medi­ter­rani no és un fet natu­ral. El govern d'Espa­nya va fer sem­pre l'impos­si­ble per obviar el medi­ter­rani des del 2003, quan pro­po­sava només un cor­re­dor cen­tral. Només quan es veia ine­vi­ta­ble l'addició del medi­ter­rani van exi­gir tres cor­re­dors: l'eix atlàntic, el medi­ter­rani i un ramal d'ambdós cor­re­dors que passa per Madrid –sí, Madrid també és cor­re­dor atlàntic– i que deno­mi­nem eix cen­tral, tot i que no té reco­nei­xe­ment com a tal. Això és el que reflec­tei­xen els mapes, però la política la mar­quen les pri­o­ri­tats d'inversió dels fons reser­vats al cor­re­dor medi­ter­rani. Això ja ha que­dat clar. S'han uti­lit­zat i s'uti­lit­za­ran per pro­moure la con­nec­ti­vi­tat radial de Madrid. S'agra­eix la fran­quesa. Espe­rem que aquesta riuada de sin­ce­ri­tat segueixi. Veu­rem així si, cai­guda una màscara, cauen totes. Pot­ser aviat el govern cen­tral també ens explica per què no té cap intenció de millo­rar roda­lies, entre tan­tes altres qüesti­ons pen­dents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.