mb92
Marina Barcelona 92 ‘atraca’ a França i posa rumb al Carib
La companyia, dedicada al manteniment de iots de luxe, ha creat una ‘joint venture’ al país gal. L’empresa inverteix 45 milions per ampliar capacitat a Barcelona
Marina Barcelona 92 (MB92), dedicada al manteniment, reparació i recondicionament de iots de grans dimensions (a partir de 25-30 metres d’eslora, llargària en termes marins), s’ha embarcat en un pla de creixement internacional.
El pla consisteix a replicar el model de negoci que tenen a les drassanes de Barcelona amb altres localitzacions on hi ha afluència d’aquesta mena d’embarcacions de luxe. En concret han posat la seva diana expansiva en el Mediterrani occidental, el Carib i el sud dels EUA. Pepe García-Aubert, conseller delegat de la companyia, explica que planegen tenir dos centres operatius més en els pròxims cinc anys.
De moment, ja han acomplert la meitat dels deures. De fet, fa poc més de dos mesos van crear la joint venture (aliança d’empreses) Blohm+Voss a La Ciotat (França) junt amb una empresa local, on operen en un dic sec per poder fer tasques de manteniment en grans iots. “La nostra intenció és reproduir el model de negoci arreu del món per continuar creixent”, insisteix García-Aubert.
Aquesta aposta per estendre’s internacionalment té com a objectiu apropar-se als clients, i poder donar resposta al creixement del sector de iots de gran eslora. Cada any se’n fabriquen uns 250 a tot el món, una xifra que s’ha multiplicat darrerament. I, per normativa, aquestes embarcacions han de sortir de l’aigua més o menys cada dos anys i fer-los revisions tècniques, neteja i ajustaments de tota mena de serveis, i és aquí on MB92 s’ocupa de posar-los a punt. Les embarcacions arriben a Barcelona amb una tripulació que pot tenir en plantilla fins a 60 persones, que viuen dins del iot durant tot l’any i també en el període de manteniment i reparació. Així que MB92 s’ocupa tant de reparar, mantenir i rehabilitar el iot com de buscar allotjament a la tripulació mentre es repinten les embarcacions i no pot ser-hi a dins, però també d’organitzar-li activitats lúdiques com ara tasts de vins i excursions.
Anualment, actualitzen, reparen o mantenen una mitjana de 100 embarcacions de grans dimensions, cadascuna de les quals pot passar entre dos i quatre mesos a les drassanes de MB92. El 99% d’aquestes pertanyen a persones o empreses d’arreu del món, la gran majoria propietaris que surten a l’exclusiva llista Forbes.
Ara com ara, MB92 es troba a més immersa en un pla de creixement a les instal·lacions de Barcelona, després d’adquirir la concessió de l’empresa veïna Unión Naval Barcelona. MB92 espera ampliar així en un 30% la capacitat d’operar quan acabin les obres d’adequació valorades en uns 45 milions d’euros. García-Aubert explica que els permetrà augmentar la facturació un 40% en quatre anys.
Justament, per poder tirar endavant aquests ambiciosos plans de creixement la companyia va buscar un grup industrial, Dogus Group, que té el 70% de la propietat de l’empresa, per poder tenir el suficient múscul financer.
MB92 és la màxima responsable d’haver convertit Barcelona en un referent en el manteniment i reparació de iots de grans dimensions en 25 anys. La companyia ocupa el primer lloc del món en facturació i nombre projectes .
El ‘project manager’
El model de negoci de Marina Barcelona 92 és únic i vistes les dades i la seva posició mundial s’ha demostrat tot un èxit. MB92 s’ocupa de coordinar el manteniment de cada iot amb un equip al darrere d’un centenar de persones. L’empresa subcontracta els serveis tècnics (pintura, fusteria, neteja, alinear eixos, etc.) a un total de 45 empreses instal·lades a les mateixes drassanes, on treballen 800 persones.