L’IVA i el subministrament immediat d’informació
D’acord amb l’ordre HFP/417/ 2017, del 12 de maig, des de l’1 de juliol del 2017 els contribuents subjectes a l’impost sobre el valor afegit que presentin declaració mensual hauran d’enviar informació en relació a les seves factures emeses i rebudes a Hisenda. El procediment funcionarà subministrant, electrònicament, els registres de facturació mitjançant la seu electrònica de l’AEAT. Es tracta d’un nou sistema de comunicació amb l’Agència Tributaria denominat Subministrament Immediat d’Informació (SII).
Les característiques principals d’aquesta obligació tributària són:
És obligatori per a totes les entitats que presentin declaració d’IVA mensual, és a dir, grans empreses, grups d’IVA i societats acollides al règim de devolució mensual (Redeme). Es tracta d’un règim voluntari per a la resta d’empreses. Per acollir-s’hi s’ha de comunicar l’opció amb la presentació d’una declaració censal.
Excepcionalment, les societats acollides a devolució mensual que no desitgin estar en el sistema SII poden donar-se de baixa del Redeme durant el mes de juny de 2017.
Els terminis d’enviament de la informació a Hisenda sobre les factures són:
a) Factures emeses: 4 dies des de la data d’expedició (8 dies si són expedides pel destinatari o per un tercer). En tot cas, s’han de registrar abans del dia 16 del mes següent al qual s’hagués produït la meritació.
b) Factures rebudes: 4 dies des de la recepció de la factura. En tot cas, abans del dia 16 del mes següent al període de liquidació en què s’hagi inclòs la factura.
Hi ha diverses especialitats per a importacions, determinades operacions intracomunitàries, règim especial de caixa i factures rectificatives.
Per facilitar-ne la implantació, pel 2017, es permetrà enviar la informació en el termini de 8 dies, en lloc dels 4 genèrics. A més, la informació relativa al primer semestre podrà ser enviada abans de finalitzar l’any 2017 d’una sola vegada.
Quina informació ha de contenir cada enviament?
La informació a enviar és semblant a la facilitada al Redeme mitjançant el model 340, però incloent, a més, tota la informació dels llibres registre obligatoris d’IVA, la dels model 390 i 347 i alguna més.
Així, a més de la informació prevista pels llibres registre, s’hi ha d’incloure:
Per a les factures emeses:
1) Tipus de factura emesa: existeixen claus per indicar si és una factura completa, simplificada o rectificativa, així com subjecta, no subjecta o exempta.
2) Identificació si s’està informant d’una rectificació per error registral. 3) Descripció de les operacions. 4) informació, basada en claus, relativa a operacions d’or d’inversió, règim especial de grups d’entitats, facturació pel destinatari o règims especials. 5) Període al qual es liquiden les operacions.
Per les factures rebudes:
1) Número i sèrie de la factura. No s’informa el numero de recepció. 2) Identificació si s’està informant d’una rectificació per error registral. 3) Descripció de les operacions 4) Menció si es tracta d’una adquisició intracomunitària de béns. 5) Quota tributària deduïble. 6) Període de liquidació al qual pertany la data de la factura. 7) Indicació de si es tracta de facturació pel destinatari, inversió del subjecte passiu i qualsevol dels règims especials.
Quins avantatges té el SII?
Per a qui utilitzi el SII ja no serà necessari fer els llibres registre d’IVA tal com els coneixíem.
D’altra banda, s’amplien els terminis de presentació dels models de IVA, del dia 20 al 30 de cada mes, amb un estalvi financer per a les empreses.
No s’hauran de presentar els models 340, 347 ni 390 atès el fet que tota la informació que anava a aquests models ja es trobarà a disposició de l’AEAT.
A la seu electrònica d’Hisenda es podrà consultar el llibre registre declarat i un llibre registre contrastat amb la informació procedent de tercers. Aquesta informació serà útil per evitar errors en la confecció del model 303.
El SII suposarà la reducció dels terminis de les devolucions amb el consegüent estalvi financer per a les empreses i Hisenda promet que reduirà els terminis de comprovació i el nombre de requeriments d’informació.
Aconsellem les empreses revisar els procediments de gestió de les factures i planificar els sistemes de control interns de manera que s’asseguri una correcta implantació. Així mateix, convé estar atent a les consultes i resolució de dubtes que en els pròxims mesos se succeiran, ja que, a la pràctica, se susciten molts interrogants sobre l’operativa diària del sistema.