L’empresa s’apunta a innovar
Invertir en R+D incideix de manera positiva en l’increment de facturació i productivitat, i en la creació d’ocupació
Una de cada quatre empreses catalanes va adquirir o desenvolupar R+D el 2016, amb un augment destacat de les empreses del sector industrial, que han passat del 37,3% el 2015 al 39,4% el 2016. Aquesta és una de les conclusions que es pot extreure de la tercera edició del Baròmetre de la Innovació a Catalunya, que elabora ACCIÓ, l’agència de la Generalitat per a la competitivitat de l’empresa. El document constata també que la innovació no s’atura: l’any passat, el 25,4% de les empreses va innovar, un punt més de les que ho van fer el 2015.
“La inversió en innovació ha estat la punta de llança per a les empreses per superar la crisi”, explica Mariona Sanz, directora d’Innovació d’ACCIÓ, que apunta que es tracta d’una decisió amb un retorn important per a l’empresa, ja que “estimula l’increment de la facturació i la productivitat, rebaixa el cost mitjà de producció, augmenta els ingressos obtinguts per llicències i regalies i, també molt important, impulsa la creació d’ocupació”. Sanz destaca un binomi que l’estudi acaba demostrant: “L’empresa que inverteix en innovació està internacionalitzada, té productes diferencials i destaca en el mercat”.
En aquest sentit, un 53,7% de les empreses que van innovar el 2016 també van exportar i, per contra, només exporta 1 de cada 5 empreses que no innova. Aquesta relació entre innovació i internacionalització encara es fa més intensa en el cas de la indústria, sector en el qual el 84,4% de les empreses innovadores són exportadores.
El Baròmetre és una eina pionera en l’àmbit internacional pel que fa a l’avaluació de la innovació de les empreses perquè, segons Sanz, “d’una banda analitza l’estat de la innovació a Catalunya des d’un enfocament cap a un major pes dels actius intangibles i, de l’altra, ofereix informació directa sobre el procés d’innovació de les empreses del país, reduint el decalatge de prop de dos anys que tenen les diferents enquestes i anàlisis oficials sobre innovació”.
Sistematitzar.
La innovació empresarial es va centrar en la millora del procés productiu, en el producte o servei mateix i en el mètode d’organització. Una altra dada prou significativa de l’estudi és el perfil d’empresa que més innova a Catalunya. Les que aposten més per l’R+D són les start-ups i aquelles que tenen més de 50 anys, amb un 67% i un 67,3%, respectivament. “Ara hem de fer que progressin les situades entre aquests dos punts màxims”, afirma Sanz, tot i que, apunta, “mai no parlem de paràmetres baixos, perquè en tots els casos se supera el 50% d’empreses innovadores”.
Per primera vegada, el Baròmetre avalua el ritme d’incorporació de les noves tecnologies per a la transformació digital per part de les empreses. En aquest sentit, el 22,6% de les companyies que va innovar el 2016 va incorporar tecnologies com el big data, l’Internet de les Coses (IoT), la realitat augmentada o la impressió 3D. Per a Antoni Fita, gerent de Recerca i Anàlisi Estadística d’ACCIÓ, “aquest aspecte és molt rellevant perquè és tracta d’un fet transversal i intangible però important, que ens indica que la digitalització no redueix el nombre de llocs de treball, sinó que en crea de nous i de molta qualitat”.
Un ventall de programes de suport i impuls
Els resultats del Baròmetre “ens orienten pel que fa a estructurar programes i ajuts institucionals dirigits a garantir l’accés o la continuïtat de la innovació a les empreses”, explica Sanz, que esmenta els Cupons a la Innovació –ajuts de fins a 6.000 euros per a pimes que comencin a innovar–, les línies d’impuls a l’R+D empresarial i per al creixement de les start-ups, o els serveis de suport per accedir als programes europeus i estatals. En aquest sentit, el govern ha anunciat la convocatòria d’ajuts de 43,3 milions d’euros a la innovació empresarial per a aquest mateix any.