Eines

La teva empresa té valors?

La Fundació Factor Humà crea una eina digital d’autodiagnòstic per identificar quina salut tenen les organitzacions

Es basa en un llistat d’accions basades en els principis del Manifest F. Humà

La majo­ria de les orga­nit­za­ci­ons tenen a les seves webs unes fra­ses sobre els seus valors i missió en què tras­puen prin­ci­pis com l’ètica, tenir la per­sona al mig de les orga­nit­za­ci­ons o la trans­parència, entre d’altres. Ara bé, a la pràctica, les orga­nit­za­ci­ons acom­plei­xen aques­tes decla­ra­ci­ons d’inten­ci­ons o es queda només en això, bones parau­les?

La fun­dació Fac­tor Humà ha desen­vo­lu­pat una eina que ajuda a detec­tar i diagnos­ti­car si al dar­rere d’aques­tes ama­bles fra­ses hi ha fets que cor­ro­bo­rin els seus prin­ci­pis i els imple­men­ten en el seu dia a dia.

Es tracta del baròmetre Fac­tor Humà, un ins­tru­ment d’autoanàlisi sobre la salut de les empre­ses en temes de gestió de recur­sos humans i en valors com l’ètica, la cores­pon­sa­bi­li­tat i d’altres prin­ci­pis que fan millor i més res­pon­sa­ble l’entorn de tre­ball.

La direc­tora de la Fun­dació, Anna Fornés, expli­cava en una tro­bada amb la premsa per pre­sen­tar l’eina que és un ser­vei gratuït per a les orga­nit­za­ci­ons que con­sis­teix a res­pon­dre unes pre­gun­tes a un seguit de 10 indi­ca­dors. “Es valora, es fa segui­ment i anàlisi de cadas­cun dels indi­ca­dors, en defi­ni­tiva, és una eina que ajuda a obte­nir infor­mació sobre el nivell d’acom­pli­ment d’uns prin­ci­pis que fomen­ten entorns de tre­ball esti­mu­lants i moti­va­dors”, expli­cava Fornés. Per­met en defi­ni­tiva saber fins a quin punt estan acom­plint els prin­ci­pis i empeny les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als a dis­se­nyar mesu­res i acci­ons per poder millo­rar en els punts flui­xos. Cada orga­nit­zació d’una manera interna ha de situar el seu punt d’inici i d’arri­bada.”Objec­ti­vit­zar les dades per al depar­ta­ment de finan­ces d’una empresa és fàcil, però en el cas de recur­sos humans no teníem cap eina per poder mesu­rar què s’està fent d’una manera tan trans­ver­sal”, expli­cava la direc­tora gene­ral de Suara Coo­pe­ra­tiva, Àngels Cobo, una de les 20 orga­nit­za­ci­ons que ha par­ti­ci­pat en la prova pilot del baròmetre.

Llis­tat d’acci­ons.

La nova eina del Fac­tor Humà es basa en un llis­tat d’acci­ons basa­des en els prin­ci­pis del Mani­fest Fac­tor Humà de les orga­nit­za­ci­ons com­pro­me­ses amb el valor de les per­so­nes que va esta­blir l’orga­nit­zació l’any 2013 i al que qual se n’hi van sumar mol­tes. 1.​La per­sona com a valor. 2. Ètica i bon govern,3. Igual­tat d’opor­tu­ni­tats i diver­si­tat. 4.​Des​envo​lupa​ment i ocu­pa­bi­li­tat. 5. Trans­parència, comu­ni­cació i par­ti­ci­pació. 6.​Seguretat, salut benes­tar físic i emo­ci­o­nal, 7. Retri­bució equi­ta­tiva i justa. 8. Fle­xi­bi­li­tat i equi­li­bri en les esfe­res vitals. 9. Cores­pon­sa­bi­li­tat en les rela­ci­ons labo­rals. I 10. Inno­vació i cre­a­ti­vi­tat.

El baròmetre recorre punt per punt i fa refle­xi­o­nar l’empresa de les seves acci­ons en cadas­cun d’ells. I ales­ho­res plan­teja pre­gun­tes con­cre­tes, com per exem­ple: hi ha pro­gra­mes per la pre­venció i el trac­ta­ment de l’asset­ja­ment sexual? Exis­teix un com­promís ètic for­ma­lit­zat? Exis­tei­xen docu­ments específics refe­rits als pro­ce­di­ments de mobi­li­tat o pro­moció pro­fes­si­o­nal? Les res­pos­tes, que que­den a res­guard de cada orga­nit­zació empre­sa­rial, tin­dran la fide­li­tat a la rea­li­tat que cadas­cuna de les par­ti­ci­pants vul­gui donar-li. “Ajuda a fer una retros­pecció àmplia de l’empresa en ter­mes en els quals poc sovint es refle­xi­ona”, diu Fornés

El baròmetre va diri­git a òrgans de govern, res­pon­sa­bles dels depar­ta­ments i àrees de gestió de per­so­nes, amb l’ambició objec­tiu que se’n parli a tots els òrgans de govern, com a una eina d’objec­ti­vit­zació més.

A la pràctica, les empre­ses de manera gratuïta el poden des­car­re­gar de la web de la Fun­dació. Ara com ara, exis­tei­xen dues ver­si­ons

Anna Fornés avança que a mesura que vagin reco­llint baròmetres faran estu­dis i infor­mes periòdics de la salut de les orga­nit­za­ci­ons en temes de recur­sos humans i a més ofe­ri­ran a les empre­ses un ser­vei de bench­mark per poder com­pa­rar-se en el seu sec­tor. Aquest ser­vei últim si que tindrà un cost per a les no asso­ci­a­des a la fun­dació.

suara

“Detectem camí per recórrer”

Suara cooperativa, una empresa d’economia social amb més de 30 anys d’experiència en el sector de l’atenció a les persones i sense ànim de lucre, que és una referencia en termes de participació dels empleats i socis, ha fet l’autodiagnòstic i ha engegat accions de millora. “Després d’implementar el Baròmetre hem creat un comitè d’ètica i ens hem adonat que tenim molt camí per recórrer”, explicava Mònica Vázquez, directora d’Àrea Persones a Suara Cooperativa.

“El debat ja ajuda a la millora”

L’empresa Ferrocarrils de la Generalitat està entre les 20 organitzacions que ja ha realitzat el baròmetre. Juliana Vilert, la directora social corporativa de l’empresa assegura que el baròmetre ha ajudat a debatre en temes sobre la gestió de persones. “Només aquest procés ja ha obert línies de millora per a la companyia”, explica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.