Assessorats més enllà de la moda
La figura del ‘personal shopper’ traspassa el tèxtil i els complements i s’endinsa en el sector immobiliari
Becky Bloomwood, personatge creat per Sophie Kinsella –pseudònim de la novel·lista britànica Madeleine Wickam–, transporta inevitablement al món ancestral dels personal shopper –figura que va néixer a la dècada dels vuitanta als EUA, vinculat exclusivament al món de la moda–, almenys per als lectors d’aquest país, quan l’assessor personal de compres com a servei habitual només el trobàvem a la ficció. Parlem de l’any 2002, quan Kinsella va descriure com la Becky, absolutament engolida per les factures generades per la seva afició a comprar sense límits, aconsegueix la feina dels seus somnis com a assessora de compres en un establiment de luxe de Nova York. I amb una emoció també sense límit, assevera: “Gasto el diner dels altres... i a més em paguen!”
Les Becky Bloomwood van arribar anys més tard aquí, i també van començar a assessorar en l’àmbit de la moda i els complements. “És molt bo optar per un personal shopper per arribar a la millor decisió de compra. Són persones que estan al dia de les novetats, de les ofertes, de tot allò que ens fa estalviar temps a l’hora de comprar”, explica Sashka Krtolica, professora del departament de màrqueting i experta en retail d’Eada. No dubta a afirmar que “la figura del personal shopper anirà cada vegada a més, sobretot en el sector serveis”.
La manca de temps, segons Krtolica, és el principal motiu que ha propiciat l’auge dels assessors personals de compres.“Et poden acompanyar, però el més habitual és que tu els diguis què vols i fins i tot on ho has vist, i elles o ells vagin a comprar-ho i t’ho portin on tu vulguis.”
Els personal shopper han traspassat l’àmbit del tèxtil i els complements i s’han endinsat en el sector immobiliari. La firma Montiel&Larios, un bufet d’advocats especialitzats en el sector immobiliari des de fa gairebé un quart de segle, amb seu a Barcelona, va ser la primera que va incorporar aquesta figura amb servei jurídic integrat, el 2016. Des de llavors, ja han cursat 27 serveis, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat, 9 sol·licituds corresponents al 2016 i 18 l’any passat.
Mínim esforç.
La figura de l’assessor de compres immobiliari es concentra actualment a Barcelona, on es troba el 60% del servei, i Madrid, que disposa del 20%, seguides per ciutats com Bilbao, Sant Sebastià o Màlaga. Segons l’Associació Espanyola de Personal Shopper Immobiliari (Aepsi), aquesta figura es multiplicarà per deu abans de tres anys.
Tant si es tracta d’una intenció de compra per part d’un inversor, un particular o una empresa, Montiel i Larios fan un acompanyament integral en el servei, “des de la selecció de l’immoble, local o habitatge, segons les necessitats del client, fins a la negociació del preu de venda, les condicions hipotecàries i la visita al notari per tancar la transacció”, explica Montiel. “Fem un vestit a mida”, assegura Larios, que apunta que “només requerim la presència física del client en la visita de l’immoble i en els tràmits on cal la seva signatura”.
Estalviar maldecaps.
El departament de personal shopper del bufet barceloní –que no té cartera de propietats– treballa sobre quatre objectius: estalviar fins a un 70% de temps als compradors, reduir entre un 5% i un 20% els costos de sortida dels immobles, evitar preocupacions i garantir una total transparència, sense conflictes d’interessos. El bufet, que disposa d’un equip multidisciplinari, té en els inversors els seus principals clients, que actualment representen el 75% de la seva cartera. Del total de clients, el 80% provenen de l’Estat, sobretot de Catalunya, tot i que, com apunta Montiel, “cada vegada estan adquirint més pes els inversors anglesos, francesos, suïssos i àrabs”.
La botiga en línia que ho té tot d’arreu
Des d’un pis a un iot, passant per vins, moda o serveis. L’Everything Store és la botiga hipotètica que proposa Sashka Krtolica al blog retail.awanzo.com. El nou concepte té en compte totes les botigues del món amb presència a la xarxa, “on es pot comprar de tot i al millor preu”. Krtolica explica que “la recerca d’article o servei funcionaria com a Google, només que la resposta la donarà un expert, com si es tractés d’un personal shopper. El magatzem, el món; i el proveïdor, la xarxa”. Un concepte nou de botiga que aviat pot deixar de ser una hipòtesi.