Uriach fa una aposta pel natural
La farmacèutica vol ser en cinc anys el líder a Europa en ‘healthcare’
La històrica farmacèutica Uriach va decidir fa cinc anys fer un tomb al seu model de negoci i focalitzar-se en el creixement del consumer healthcare, (el terme en anglès per englobar a productes relacionats amb la prevenció i la cura de la salut sobre els quals el consumidor té poder de decisió directa en el procés de compra). En aquest s’inclou des d’un producte per combatre l’insomni, un pel restrenyiment, el mal d’esquena o els polls. En els darrers anys aquesta àrea no ha fet més créixer fins arribar a representar el 60% del total del volum de negoci del grup (fa quinze anys Uriach facturava nou milions en consumer healthcare i enguany esperen tancar amb 100 milions).
Mentre el preu del medicament no ha fet més que caure, aquesta àrea s’ha convertit en la palanca de creixement d’Uriach, de fet, només el darrer exercici ha augmentat d’un 25% la facturació de l’àrea de consumer health, degut en part a l’increment de desenvolupament de producte propi però a més per la via de l’adquisició. L’any 2015 van comprar a Itàlia Laborest, una de les companyies líders en els complements alimentaris, i dos anys després una altra a Portugal (Therelab). Així que amb les adquisicions internacionals van començar a més a implementar filials a cadascun d’aquells mercats.
Amb aquesta evolució a l’esquena, els plans de la farmacèutica passen per convertir-se en cinc anys en el principal actor del sector del healthcare a tot Europa. “Tenim tots els factors per competir en la champions europea de la consumer healthcare. A Espanya ja ho hem aconseguit. i crec que té un mèrit extra assolir-ho amb una companyia de dimensions reduïdes en un sector de gegants”, diu Javier Navarro, cap de l’àrea des de fa 16 anys i que preveu que d’aquesta manera el consumer healthcare suposarà el 66% de la facturació del grup en uns pocs anys.
Ara com ara, el mercat del consumer healthcare a l’Estat és de 5.500 milions d’euros i al voltant dels 1.000 milions a Catalunya.
Uriach, que fa productes com Aerored o Biodramina, té el vent al seu favor. El mercat de healthcare al vell continent està disparat, hi ha productes que milloren a dos dígits i les previsions són que augmentin més. Per això mateix, el pla estratègic que va implementar la companyia fa cinc anys va estar una resposta a la tendència a Europa pel que fa a la salut, en què de manera progressiva els individus prenem més decisions de compra per combatre malalties lleus, i a més, amb productes naturals.
L’altra de les fórmules de creixement de la farmacèutica ha estat la de la internacionalització. Després de la bona experiència a Itàlia i Portugal, la companyia aspira a entrar a nous mercats amb la creació de filials pròpies. “Ara ja hi som, a diferents països, amb distribuïdors, però apostem per disposar d’una estructura pròpia perquè és el que ens garanteix un major control del nostre producte”, assegura Javier Navarro, qui avança que l’impuls a l’internacionalització serà principalment a Europa. “És el nostre mercat natural i ho farem a països que tenen un model de farmàcia similar a la de l’Estat.”
Uriach distribueix els seus productes de healthcare a través de farmàcia. Fa dos anys i amb l’adquisició de la firma italiana, van incorporar productes de healthcare que van dirigits a la visita mèdica, un segment de mercat en què no hi eren i que és molt nou a l’Estat. Potser sigui per herència dels seus orígens farmacèutics creuen en el consumer healthcare impulsat per la recomanació d’un professional. “Ens hi sentim còmodes i dona resultats”, diu.
URIACH
Els creadors de la Biodramina
A Uriach hem d’agrair-li el remei més conegut per als incòmodes marejos a l’hora de viatjar. Hem d’acudir al desembarcament de Normandia per entendre la història d’aquest producte. El doctor Joan Uriach va saber de la existència d’un principi actiu que es facilitava als soldats per evitar-los el mareig. Aleshores va viatjar als EUA per a portar-lo i comercialitzar-lo sota el nom de Biodramina.