Eines

La intuïció cotitza a la baixa

La digitalització de les empreses proporciona dades amb les quals fer patrons que ajuden a prendre decisions

Els empresaris intuïtius estan donant pas a models intel·ligents

Metalcaucho és una empresa que proveeix el sector de l’automoció de peces de recanvi des de 1987. No les fabrica directament, aquesta part del negoci no és estratègica i la té assignada a un bon nombre de proveïdors, alguns dels quals treballen exclusivament per a la companyia catalana. Allò realment substancial per al negoci és saber per cada marca i model de cotxe quines són les peces que tenen un alt índex de substitució i, per tant, què els interessa reproduir i encarregar-ne la fabricació. També és important preveure en quin moment tindran mercat per no tenir al magatzem recanvis que encara no han començat a fallar en els cotxes i per als quals no hi ha demanda. Metalcaucho va aconseguir liderar el mercat espanyol del sector gràcies a un còctel fet amb una bona base d’experiència, un toc amargant d’equivocacions i, sobretot, un raig d’intuïció empresarial, un intangible força difícil de definir.

Bagatge.

El diccionari defineix intuïció com aquella “capacitat de percebre i avaluar la realitat exterior basada prioritàriament en l’experiència i el bagatge personal per damunt de dades objectives”. Són moltes les empreses catalanes que han triomfat gràcies a empresaris visionaris i intuïtius, amb olfacte. El problema de basar un negoci en aquesta singularitat és que quan l’artífex es retira o desapareix, tot trontolla.

El 2015 Metalcaucho va ser adquirida pel fons d’inversió català Abac Solutions, que va pactar una transició dolça amb el propietari. La idea era tenir temps per desenvolupar un sistema informàtic intel·ligent basat en les dades massives que permetés prendre decisions a partir del coneixement real i no de la intuïció. El resultat es veurà en el nou catàleg de l’empresa que es publicarà aquest any, que suma a les 12.000 referències de l’anterior dues mil més, aquest cop indicades pel sistema desenvolupat. A més a més, la previsió és renovar-lo anualment i publicar-lo en diversos idiomes per als nous mercats que estan obrint, cadascun amb les particularitats que el sistema pot detectar. Per exemple: quan la xarxa de carreteres no és bona o el temps és inclement algunes peces s’han de canviar amb més freqüència. Gràcies a tot això el creixement s’està accelerant més.

La digitalització de les empreses significa en molts casos deixar de banda la intuïció per l’anàlisi de les dades. “Adéu a la intuïció!”, proclama José Vicente Garrido, director general de la consultora Integral Innovation Experts, especialitzada en Indústria 4.0. Garrido, que va participar en unes jornades organitzades pel Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, va explicar que la transformació digital evoluciona molt ràpidament i va animar les empreses a afrontar el repte com una oportunitat i per no quedar-se fora del mercat: “Ser poc ambiciós és un risc”, va dir.

Entre les estratègies a seguir hi ha precisament la reconversió de la tradicional enginyeria de producte en enginyeria digital aprofitant les tecnologies d’internet de les coses o el big data. “Els productes connectats són una font de valor perquè proporcionen dades que es poden analitzar i així fer evolucionar els productes de forma més ràpida; és passar de la intuïció a la constatació amb dades”, va afegir Josep Ortega, directiu de PTC, un proveïdor de solucions tecnològiques perquè les empreses afrontin aquesta transformació.

Ortega va posar l’exemple el canvi que ha dut a terme l’empresa dels Estats Units de maquinària per a la mineria Joy Global, actualment propietat de la japonesa Komatsu. Les màquines que es dediquen a tasques extractives necessiten rutines de manteniment regulars perquè els components són sotmesos a una gran agressió. Conscient que manteniment és sinònim d’aturada i per tant de costos, Joy Global va dotar les seves màquines de sensors que generen dades que un cop analitzades permeten desenvolupar patrons de comportament i predir quan una peça està a punt de trencar-se o deixar de funcionar. Això significa passar del manteniment rutinari al manteniment predictiu. Per al client és un guany d’eficiència i per al fabricant és anar més enllà de vendre un producte a oferir un sistema de producte, molt més competitiu i rendible, que deixa a anys llum la intuïció.

Dades per confeccionar el menú

La companyia de restauració col·lectiva Serunion també aprofita el seu procés de digitalització per oferir alguna cosa més que menús. La introducció d’aplicacions mòbils als usuaris dels menjadors d’empresa o als pares, en el cas dels menjadors escolars, està revolucionant l’empresa perquè els consums queden registrats i és possible arribar a conclusions en aspectes com ara els hàbits dels comensals.

L’empresa té com a clients l’administració pública o les empreses, que convoquen concursos de concessió del servei, i fins ara no tenia via de comunicació directa amb l’usuari final. Les app han trencat aquesta barrera: “La gran quantitat de dades que obtenim dels usuaris ens ajuden a definir millor els menús perquè sabem qui menja què”, explica Antoni Llorens, president i director general de la companyia.

A més, la digitalització ajuda les empreses a gestionar millor els seus menjadors, evitant saturacions i impulsant polítiques d’alimentació saludables amb missatges d’informació nutricional: “Les empreses cada cop estan més interessades per la salut dels seus treballadors”, diu Llorens.

A partir d’aquí les possibilitats són enormes: “Si en un futur aconseguim vincular les dades d’alimentació amb les que proporcionen les analítiques mèdiques o les que generen les aplicacions del gimnàs, es podria fer molt per la salut de les persones”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.