Per no morir d’èxit
L’associació empresarial Barcelona Global ha presentat les seves recomanacions per gestionar el futur del turisme a Barcelona. El Gremi d’Hotels els ha respost recordant que són ells els qui representen el sector i declarant-se en contra de les propostes més agosarades de Barcelona Global.
Quines són les propostes que més han neguitejat la cúpula del gremi? Primer, la d’augmentar la taxa turística, encara que tots sabem que a hores d’ara té uns imports força més reduïts que a les altres ciutats amb les quals competim a Europa. El gremi reclama que cal eixamplar l’abast de la taxa a d’altres negocis que viuen del turisme, sense concretar-los. Sí que en alguns indrets, com a Florida, la taxa s’aplica també al lloguer de cotxes, però aquí parlem de turisme urbà i és molt complex de justificar i de gestionar una taxa turística a comerços, restaurants o espectacles, perquè el nivell de vinculació a la demanda turística és heterogeni i difícil de quantificar. Caldria trobar fórmules per aconseguir una implicació fiscal més elevada d’aquests i altres tipus de negocis com ara els edificis modernistes, que ja es compren, es restauren i s’exploten pensant en el negoci turístic, com és el cas recent de la Casa Vicens. Hi ha algun cas en què l’aplicació d’una taxa turística és més fàcil i està més justificada, com és el de les visites en autocar de turistes que s’allotgen fora de Barcelona i utilitzen la ciutat moltes vegades sense quasi cap contrapartida. Potser la proposta de Barcelona Global -que ja fa temps que abandera també l’associació de comerciants del centre de la ciutat, Barcelona Oberta- d’implantació dels BID (associacions empresarials en zones urbanes a acordar en un referèndum que, en cas d’aprovar-se, obliga tots els operadors a participar en el finançament per gestionar conjuntament aquell sector de la ciutat) podria ser la solució a aquesta coresponsabilització.
Apujar l’IBI.
I aquí rau la diferència bàsica entre les propostes de Barcelona Global, que segur que poden matisar-se i millorar-se, i les posicions gremials dels hotelers. I és que, per interès propi, quan el principal actiu que porta clientela al teu establiment és la mateixa ciutat on estàs implantat, resulta suïcida desentendre’s dels efectes negatius -tant els reals com els percebuts- que la teva activitat genera a la ciutat. I més a Barcelona, on l’atractiu prové tant de la seva oferta monumental com de l’estil de vida i la predisposició a acollir visitants per part dels barcelonins.
Altres problemes.
Per això, les propostes dels empresaris de Barcelona Global constitueixen una aportació moderna i responsable per al futur del bé comú que és la ciutat. Propostes que els operadors turístics tradicionals haurien de ser els primers assumir i a millorar per procurar que la ciutat i ells mateixos no acabin morint d’èxit.