Gran angular

Lleure familiar i repte turístic

Cada cop més localitats turístiques adapten l’oferta a les famílies amb fills. És el client més nombrós però també el més complex i estacional, per la qual cosa suposa un gran repte

Les destinacions de turisme familiar organitzen juntes actes de promoció
La seguretat ha passat a ser la primera de les preocupacions
Francisco Javier Castillo
DNA-Expertus
Adreçar-se a la família no és trivial, és un repte molt complex
Octavi Bono
director general Turisme
A mesura que ens augmenta el client familiar ens baixa el juvenil
Jaume Dulsat
Alcalde Lloret de Mar

Les primeres passes del turisme a casa nostra, cap als anys seixanta, són bàsicament familiars. Aquells hotelers pioners afrontaven les necessitats d’aquest turisme de pares i fills sent flexibles i quan calia, per exemple, es posava un llit supletori.

Més de mig segle després, l’expansió i la sofisticació de la demanda turística ha obligat les destinacions a segmentar la seva clientela i, en alguns casos, a especialitzar-se per donar millor resposta. En aquest context, el lleure de famílies amb fills -en totes les variants de família- continua sent un dels més atractius per a la indústria. Un estudi que la companyia de targetes de crèdit Visa va publicar el 2016 pronosticava un fort increment d’aquesta modalitat al món: que el 2025 podria arribar als 282 milions de famílies, un 35% més que una dècada abans. I amb un nivell de despesa mitjà per família i any de 5,300 dòlars (4.444 euros d’avui).

A Catalunya, el 22% dels més de 19 milions de turistes estrangers que ens van visitar el 2017 venien en família, que van generar prop de 4.000 milions d’euros. Aquest percentatge creix fins al 30% del total si s’hi incorpora el turista català i espanyol, on el pes del viatge familiar és superior. “D’entrada és un turista rellevant per la seva dimensió i per a algunes destinacions amb una elevada especialització en aquest segment, com la Costa Daurada o Terres de l’Ebre, és el primer dels valors de posicionament de la marca”, explica Octavi Bono, director general de Turisme de la Generalitat. A la Costa Daurada es calcula que el 65% dels turistes del 2017 van venir en família.

Un mercat enorme, creixent i amb gran capacitat de despesa, per atreure el qual ja no n’hi ha prou amb la capacitat d’improvisació dels inicis; el turisme familiar reclama productes adaptats i major sofisticació. Un estudi de la consultora DNA-Expertus per a la Federació Espanyola de Famílies Nombroses assenyala que els principals atributs del viatge que valoren les famílies són, per aquest ordre: la seguretat, l’allotjament adaptat, l’entorn agradable, les activitats adaptades, la tranquil·litat, els restaurants adaptats i els preus accessibles. “En sis edicions d’aquesta enquesta, és el primer cop que apareix la seguretat al capdavant, la seguretat entesa d’una manera àmplia: davant les amenaces internacionals, mèdiques, alimentàries, a les piscines, etcètera”, subratlla Francisco Javier Castillo, conseller delegat de la firma. L’estudi també apunta que, si bé el sol i platja és el primer argument de les famílies a l’hora d’escollir destinació, cada cop tenen més pes l’oferta cultural i el senderisme.

Per impulsar l’adaptació de les destinació al lleure familiar, la Generalitat efectua auditories i expedeix certificats tant a localitats com a operadors privats que reuneixin un seguit de requisits. Salou i Santa Susanna van rebre el 2003 els primers segells de turisme familiar i actualment ja són 25, 19 a la costa i 6 en destinacions de natura i muntanya. En aquests moments n’hi ha tres més en tramitació. També hi ha més de 220 empreses acreditades. “Som un referent internacional”, destaca Bono.

Per celebrar que fa quinze anys dels primers segells, l’Agència Catalana de Turisme ha organitzat unes accions promocionats anomenades Catalunya, Hola Família!, que per a les destinacions de costa va tenir lloc els caps de setmana del 20 al 22 d’abril i per a les d’interior i muntanya, seran del 18 al 20 de maig. Amb més 150 activitats per posar de relleu l’àmplia oferta del país i contribuir a la desestacionalització, que és un dels talons d’Aquil·les del turisme familiar. Dels 18.512 milions d’euros que gasten les famílies espanyoles cada any a fer turisme, aproximadament la meitat té lloc durant les vacances d’estiu, segons DNA-Expertus. Catalunya rep només en quatre mesos, els que van de juny a setembre, el 40% dels turistes que pertanyen a aquesta categoria.

Lloret.

La pluriespecialització és una manera d’afrontar aquest repte. Així per exemple, Lloret de Mar, que va rebre el segell de destinació de turisme familiar el 2010 i compta amb 21 establiments d’allotjament certificats, també s’orienta a altres segments com el turisme de congressos i convencions i el turisme esportiu, que omplen els hotels en altres temporades. “Tenim una estratègia de segmentació del mercat molt clara, en la qual el turisme familiar és nuclear però no l’únic”, assegura Jaume Dulsat, alcalde de la localitat de la Costa Brava. Actualment, Lloret rep 1,4 milions de turistes a l’any, dels quals una quarta part aproximadament es desplacen en família. El turisme esportiu mou 60.000 clients i el de congressos, uns 25.000 delegats. El president del Gremi d’Hostaleria de Lloret de Mar, Enric Dotras, explica que la major part dels establiments estan especialitzats en alguna de les categories i altres, els més grans, en totes, la qual cosa suposa un repte logístics perquè hi ha clienteles que poden ser incompatibles. De fet, paral·lelament a la proliferació i millora de l’oferta orientada al públic familiar, a Lloret i altres localitats estan sorgint els hotels anomenats only adults, per a hostes que no volen compartir l’espai amb la quitxalla.

Però en el terreny de les incompatibilitats de clients el repte més gran de Lloret és entre el familiar i el juvenil, que arriba atret per l’oci nocturn i que en els darrers anys ha generat els principals maldecaps de Lloret. En aquest sentit, Dulsat explica que “hi ha molts Llorets a Lloret” i que cada segment de demanda es mou en zones diferents de la localitat. No obstant això, l’alcalde assegura que a mesura que el turisme familiar creix, recula el juvenil. Per això des del sector privat s’aposta per la família: ja hi ha tres resorts amb parcs aquàtics interiors i la localitat espera per als pròxims mesos l’anunci d’una inversió important que vindria a reforçar aquesta aposta pel client familiar.

I és que, com assenyala Octavi Bono, l’altra gran característica de la família com a client turístic és la seva complexitat: “Per la pròpia complexitat de la unitat familiar actual i perquè suma interessos molt diferents, els dels pares i els dels fills.” No és un sector trivial. Ja no. Un operador que vulgui gestionar un bon producte per a la família no ho té gens fàcil. Però qui ho faci bé, tindrà l’èxit assegurat.

LES XIFRES

25
Destinacions
Catalunya té de 19 localitats de costa i 6 d’interior certificades. Tres més estan en procés: Alp-la Molina-Masella, la Vall de Camprodon i Sort-Rialp-Portainé.
4.000
Milions d’euros
És l’impacte del turisme familiar a Catalunya el 2017.
31%
Freqüència Viatgera
Un 20% de les famílies espanyoles fan almenys un viatge cada any; el 31% realitzen una mitjana de dos viatges, i el 26%, tres.

Lloret de Mar, referent en cuina saludable

En una iniciativa alineada amb la seva estratègia de segmentació turística, Lloret de Mar ha començat a treballar a transformar la seva oferta gastronòmica perquè sigui saludable i formi part dels seus trets identificatius. Amb la col·laboració de la Fundació Alícia -que fa un any que hi treballa i preveu invertir-n’hi cinc més-, el primer pas serà assessorar i formar els establiments que ofereixen menjar perquè segueixin la dieta mediterrània i tinguin en compte al·lèrgies i intoleràncies. “Hi ha una preocupació creixent pel tema alimentari”, reconeix Nino Gómez, president de l’Associació de Bars i Restaurants. Lloret vol ser referent també en cuina saludable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.