El marró cartró, color de moda
Els fabricants d’embalatges són els beneficiaris indirectes de l’augment del comerç electrònic i la logística associada
La crònica històrica situa als Estats Units i en les darreres dècades del segle XIX el naixement del cartró ondulat, la base tecnològica de les omnipresents capses marrons. Pensades per protegir els productes que guarda i facilitar-ne els desplaçaments, el pas del temps no ha fet sinó subratllar les seves qualitats: solidesa, resistència i lleugeresa, a més de les de ser un material reciclable i reciclat. Tot plegat fa de les caixes de cartró una peça essencial de la logística del nostre temps i, concretament, de la modalitat més moderna: la que es deriva del comerç electrònic. Es pot dir sense por d’exagerar que el marró cartró és el color corporatiu del comerç virtual.
Els productors de capses de cartró es freguen les mans. La producció de cartró ondulat a l’estat va arribar als prop de 5.000 milions de metres quadrats el 2016, amb creixements continuats des de 2012, segons dades d’AFCO, l’associació sectorial. D’aquesta manera, Espanya se situa com a quart productor europeu després d’Alemanya, Itàlia i França i davant del Regne Unit. Europa representa un 22% del cartró ondulat que es produeix al món. Símbols econòmics, les capses marrons són un indicador de l’evolució del consum i dels fluxos l’exportació del país; i des de fa uns anys també ajuda a calibrar l’avenç victoriós del comerç electrònic.
Font Packaging.
DS Smith.
Però l’experiència de DS Smith en la capsa de cartró per al comerç electrònic no es limita a les firmes de gran consum. Aquesta multinacional present a 37 països i que es va implantat a l’estat amb la compra el 2015 de la divisió de cartró ondulat del grup Lantero, és proveïdor de capses de cartró d’Amazon. Per a la planta que DS Smith té a Torrejón de Ardoz, el gegant dels Estats Units és el principal client i ara està abordant una ampliació per respondre a les necessitats creixents d’aquesta gran botiga.
La planta de DS Smith a Sant Pere de Riudebitlles també proveeix Amazon, però només parcialment (tan sols els serveis centralitzats a Castellbisbal) i tot i que també està ampliant el magatzem amb 6.000 metres quadrats, l’operació no és atribuïble directament a l’auge de la venda on line, segons explica Vila.
De moment, les empreses assenyalen que l’impacte del comerç-e no és important en volum però sí en potencialitat.