L’‘outlet’ no perd pistonada
El format comercial que permet accedir als estocs de les grans marques a preus més baixos agrada cada vegada més
Mentre els centres comercials de l’Estat es reinventen, empresos per evitar contagiar-se de la crisi que pateixen als Estats Units, l’outlet gaudeix d’una salut de ferro i ha confirmat que és un dels formats comercials que més agraden els consumidors. Europa té actualment dos centenars d’aquesta tipologia de centres, que s’han incrementat un 6% en els últim cinc anys. El Regne Unit és pioner en aquest model comercial i també el que en té una major densitat, amb un total de 35 centres, seguit d’Itàlia, on se’n comptabilitzen 25. A l’Estat espanyol hi ha 19 outlets, amb un total de 330.000 m², que suposen el 2% de la superfície total dels centres comercials al territori. A Catalunya n’hi ha tres: La Roca Village, Gran Jonquera Outlet & Shopping i Viladecans The Style Otulets, amb una superfície global de 55.800 m².
Barcelona va acollir l’abril passat, per primera vegada, l’European Outlet Conference, organitzada per l’Associació Internacional de Centres Comercials ICSC (International Council of Shopping Centers). Eduardo Ceballos, director a l’Estat espanyol i Itàlia de l’operador Neinver, copropietari i gestor de Viladecans The Style Outlets, afirmava que, “el sector ha assolit una maduresa i consolidació que l’han portat a convertir-se en un dels canals de distribució més reeixits i atractius per a marques, consumidors i inversors”.
Neinver, amb seu central a Madrid, és l’operador líder de centres outlet a l’Estat i a Polònia, i està present, a més, a França, Alemanya, Itàlia, la República Txeca i els Països Baixos, gestionant un total de 24 centres –15 d’oberts i 6 d’altres formats comercials–, amb un total de 544.400 m². El maig passat, Neinver va inaugurar el Prague The Style Outlets a la capital txeca, i té prevista la construcció de dos centres més a Amsterdam i als Alps francesos, amb els quals sumarà 70.000 m² més als que ja gestiona.
En els últims sis anys, els centres de Neinver a Europa han registrat un creixement sostingut del 7% de les visites –6% a l’Estat– i un augment mig anual de vendes del 10% –el 7% a l’Estat–, unes xifres que segueixen la tendència del sector i que confirmen que aquest model comercial més que crear desafecció en el consumidor l’està atraient cada vegada més.
Tres, de moment.
El primer a obrir les portes va ser La Roca Village, inaugurat el 1998, amb 17.000 m², espai que va ampliar fa quatre anys fins als 24.000 m². Gran Jonquera Outlet & Shopping va ser el segon a inaugurar-se, el 2013, amb 19.800 m². El tercer, i últim de moment, és el Viladecans The Style Outlets, obert el 2016, amb 19.800 m² i una ampliació fins als 26.500 m² prevista per a d’aquí ² dos anys.
“L’oferta dels outlets no es pot basar només en les compres, ha d’anar més enllà i entrar en l’oferta comercial diferenciada, amb la incorporació d’àrees de descans i d’oci, una oferta de restauració de qualitat i serveis específics per a cada tipus de públic”, assegura Ceballos, que incideix en el fet que “aquests aspectes són clau per satisfer les necessitats dels consumidors i garantir el creixement i la rendibilitat d’aquest tipus de centres”. Neinver es defineix també com a companyia sostenible i, entre altres funcions associades a la protecció del medi ambient i la sostenibilitat, ofereix en alguns dels seus centres zones de càrrega de bateries per a cotxes elèctrics.
Futur.
L’outlet de Viladecans, en què Neinver va invertir més de 80 milions d’euros, “recull els tres tipus de clients que marca la tendència actual: el públic de l’àrea on està situat; el que s’acosta des de Barcelona ciutat, amb la qual hi ha una bona comunicació tant viària com de transport públic, i el turista”, explica Ceballos. Durant l’European Outlet Conference, el centre de Viladecans es va posar com a exemple de cas d’èxit d’aquest tipus d’instal·lacions.
Els estocs se situen al centre de les ciutats
El model outlet ha aconseguit atreure cada cop més l’atenció del consumidor per la varietat de comerç d’elit que hi troba –que ofereix uns alts descomptes en els articles– i l’oferta d’oci i de restauració que s’integra en un sol espai, dissenyat, a més, per fer agradable l’experiència de compra. Aquesta manera de donar una segona vida a l’estoc ha sobreeixit aquests espais i ha arribat també al centre de les ciutats, on no són poques les firmes que han habilitat locals outlet per col·locar els seus estocs i vendre durant tot l’any, a molt baix preu, productes descatalogats.