Gats i gossos consentits
La humanització de les mascotes està fent augmentar la despesa dels amos. Les empreses que es dediquen a l’alimentació, la salut, el lleure i la bellesa dels animals són negoci pròspers
“Quina pena no ser un gat!” Laurent Dereux, director general de Nestlé Espanya, rematava amb aquestes paraules la presentació a la premsa de la nova gamma de productes premium per a mascotes, entre la qual destaquen les llaunes de Gourmet Gold Fondant de Purina, que s’anuncien com el primer cocoulant per a gats i sobre el qual diuen això: “Una proposta única que ha aconseguit unir a la perfecció una suau textura mousse a l’exterior amb un inesperat farcit de salsa a l’interior”.
La premiumització és una de les grans tendències del gran consum dels darrers anys de la qual els animals de companyia no s’han escapat. “S’ha generat tot un nou segment de mercat al voltant dels productes premium per a gats i gossos i no perquè la mascota ho demani, sinó perquè ho demana el propietari, que és qui compra”, explica Lluc Ferrer, president de l’Associació Espanyola de Distribuïdors i Fabricants de Productes per a Animals de Companyia (AEDPAC).
L’extensió d’aquesta i altres tendències del consum (productes bio, sense greixos saturats, sense gluten, sense sucre, etc.) de les persones a les mascotes forma part del fenomen que es coneix com a humanització dels animals: un afecte sense límits que transforma el gat o el gos en un membre més de la família. Com a tal se l’alimenta, se’l vesteix, se’l diverteix, se li vigila la salut i se’l mima. Moltes empreses ho han detectat i estan llançant al mercat gammes inacabables de menjar, joguines i serveis de bellesa i de salut. Segons Euromonitor International, firma internacional d’estudis de mercat, el sector de les mascotes el 2017 va representar uns 93.000 milions d’euros a tot el món. A Europa, on els grans mercats són el Regne Unit, França, Alemanya i Itàlia, va suposar uns 25.000 milions. El cinquè estat europeu és l’espanyol, amb 1.000 milions d’euros també el 2017.
“El mercat està creixent perquè globalment ho fa i perquè aquí ens estem posant al nivell europeu i encara hi ha marge”, destaca Ferrer. Segons dades d’AEDPAC a Espanya un 40% de les llars tenen animals i gasten de mitjana uns 130 euros per gos, i 91 euros per gat. A Europa, la mitjana és de 217 euros.
Per a Nestlé l’alimentació d’animals de companyia representa un 8% de la facturació a Espanya, inferior a altres mercats europeus, i s’espera que guanyi pes els pròxims anys. Es considera un mercat estratègic per a la multinacional i per això s’està apostant per nous negocis digitals que marquin tendències, segons ha explicat Laurent Dereux. En aquest sentit, va comentar la recent adquisició de tails.com, una plataforma en línia que a partir d’un algoritme i de les característiques del gos prepara i envia a domicili un pinso específic per a l’animal.
TerranovaCNC.
Entre els factors que han estimulat el negoci al voltant de les mascotes, Sito Herrera assenyala les xarxes socials. La creació de comunitats globals de persones que comparteixen fotos i experiències al voltant de gats i gossos ha alimentat el consum de productes i l’oferta de gadgets s’ha multiplicat fins a xifres sorprenents.
Gloria Pets.
L’origen de tot això és la pilota de goma i la corda, que amb altres articles per a gossos, van ser a l’origen de Gloria Pets, ara fa uns 40 anys. L’empresa va tancar el 2017 amb una facturació de 6 milions d’euros i preveu créixer enguany fins als 8 milions. El director general de la firma navarresa aspira a situar-la a dalt de tot del sector a l’Estat (l’empresa líder en l’actualitat factura 10 milions).
Vetland.
Una millor atenció sanitària, una alimentació de més qualitat i adaptada i una atenció superior al lleure dels animals té com a conseqüència un augment de l’esperança de vida de les mascotes, que en el cas dels gats pot arribar als 20 anys, i a 15 en el dels gossos. El sacrifici de l’animal ja ha deixat de ser la primera opció quan es presenten problemes de salut des del moment que el propietari està disposat a assumir els costos de les proves i els remeis mèdics.
Calier.
Artero.
LES XIFRES
La moda de l’alimentació crua BARF
Les sigles BARF, en anglès, i ACBA, en català, designen una tendència en alimentació animal que es basa en l’ús de productes crus, que segons els defensors, és la més adequada per a gats i gossos.
La república independent canina i felina
Amb el lema: “Fets per als membres de la família de quatre potes”, Ikea ha creat en alguns països la línia de mobles i objectes Lurvig per a gats i gossos.
Mascotes que fan la feina més suportable
Portar el gat o el gos a l’oficina beneficia la salut mental i física dels empleats. Així ho afirma Purina, que cerca empreses que s’afegeixin a la seva campanya Pets@Work Alliance.