Gran angular

El groc, de moda

grans associacions prediuen a escala mundial les tendències de color. Fa dos anys van predir que el groc seria tendència. Coincidència?

Qui ho havia de dir! Entre les 1.800 tonalitats diferents de colors que té la carta Pantone, el groc és tendència en la temporada primavera estiu d’enguany. Quan més significat ha pres el color groc en la nostra societat, el sector de la moda el destaca. Coincidència? Sí, perquè les tendències es decideixen amb molta antelació, en aquest cas molt abans de l’octubre passat, molt abans que els polítics catalans fossin empresonats. Però la casualitat ha fet que les taques de groc s’escampin pels aparadors i botigues de roba del país.

“Les tendències de color i de materials es prediuen dos anys abans”, confirma la doctora Encarna Ruiz, directora de Investigació d’ESDiColor_LAB a l’Escola Superior de Disseny (ESDI), i indica: “Tot just ara hem predit la carta de color de la primavera estiu del 2020.” L’ESDI és el representant de l’Estat en l’associació internacional Intercolor, i també és l’única universitat entre empreses. Intercolor –conformada per representants de divuit països– és una de les quatre grans agències del món que prediuen les tendències de color, “una tasca que s’elabora des de la sociologia del disseny i des de les tendències del comportament humà”: “Nosaltres creem l’ambient”, conclou Ruiz.

El mercat necessita temps per assumir les noves tendències de color, assegura. “El tèxtil és el primer sector que agafa color, però al darrere hi va la resta de la indústria, des de l’automoció fins a la tecnològica.” S’han de preparar els colors i els materials perquè les empreses els adquireixin, elaborin les peces i les posin al mercat.

El groc, explica Ruiz, “com a tendència ja hi era i ara ja virem cap al taronja”, color que ens anuncia que serà protagonista el 2020. Després d’una crisi com la que hem viscut, assenyala que “el groc és un color molt engrescador, que indica entusiasme i motivació, molt necessari després de la crisi”. La solidaritat amb els presos ha convertit el groc en icona. “Aquest groc està present en el mercat català, però fora d’aquí, és un color contingut, es rebutja”, afirma Ruiz.

Per què no fer servir aquesta coincidència per fer més soroll en l’àmbit polític? David Roman, professor i director de programes d’EADA, doctor en comunicació digital interactiva, creu que això “seria trivialitzar la qüestió, i hi ha un fort transfons emocional al darrere”. Per ell, no s’ha de relacionar moda amb presos polítics perquè “la moda és trivial i té un cicle de vida molt curt”. D’altra banda, assenyala, “el retail defuig qualsevol tipus de controvèrsia” en aquest sentit. “El groc és un color que genera molt soroll visual, més del que sembla”, assegura, i confessa que ell no creu que hi hagi tant groc als aparadors com alguns veuen, perquè la “percepció és molt subjectiva, i potser a qui li diu alguna cosa el groc, el veu destacat per totes bandes”. Sigui com sigui, el groc està de moda aquest estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.