Opinió

Digitalitzar-se per seguir vius

Inter­net està trans­for­mant el món econòmic. Els seus efec­tes es van notar de seguida en sec­tors com el de les agències de viat­ges i va seguir en molts d’altres com els mit­jans de comu­ni­cació i les edi­to­ri­als, per posar alguns exem­ples. I ara ja està arri­bant a qual­se­vol acti­vi­tat econòmica.

D’estratègies digi­tals, n’hi ha mol­tes. D’una banda, hi ha empre­ses que basen els seus avan­tat­ges com­pe­ti­tius en inter­net. Seria el cas d’empre­ses de cre­ació rela­ti­va­ment recent com Uber, Airbnb, Ama­zon i les uni­ver­si­tats digi­tals. Tri­pAd­vi­sor, per exem­ple, pro­por­ci­ona als viat­gers la savi­esa de les mas­ses (més de 630 mili­ons d’opi­ni­ons sobre més de 7,5 mili­ons d’allot­ja­ments, com­pa­nyies aèries i res­tau­rants) per aju­dar-los a deci­dir. Té 455 mili­ons de visi­tants únics al mes, però sense inter­net no exis­ti­ria.

Hi ha mol­tes empre­ses més con­ven­ci­o­nals que han incor­po­rat inter­net al seu model de negoci per millo­rar les seves ope­ra­ci­ons. Estaríem par­lant d’empre­ses de la majo­ria de sec­tors –indus­tri­als, comer­ci­als i de ser­veis– amb bons pro­duc­tes i ser­veis. Són empre­ses a les quals inter­net els per­met com­ple­men­tar els seus pro­duc­tes amb avan­tat­ges com­pe­ti­tius en mol­tes de les eta­pes de la seva cadena de valor, però que si inter­net des­a­pa­regués segu­ra­ment segui­rien fun­ci­o­nant. És el cas d’enti­tats com bancs o com­pa­nyies d’asse­gu­ran­ces, per exem­ple.

Cen­trant-nos en el tei­xit empre­sa­rial català, podem com­pro­var que les més exi­to­ses han apos­tat per la digi­ta­lit­zació. De les 295.121 empre­ses cata­la­nes que dipo­si­ten els comp­tes al Regis­tre Mer­can­til hi ha 356 empre­ses d’alt crei­xe­ment. D’aques­tes empre­ses, hem ana­lit­zat els aspec­tes digi­tals de 62. Són empre­ses que el 2016 van inver­tir el 0,6% de la xifra de ven­des en digi­ta­lit­zació i el 4,8% de les ven­des les fan través de canals digi­tals. Aques­tes dades en les empre­ses que no aug­men­ten ven­des són del 0,1% i 0,3%, res­pec­ti­va­ment. D’altra banda, les empre­ses d’alt crei­xe­ment gene­ren una ren­di­bi­li­tat per als acci­o­nis­tes del 27%, men­tre que per a la mit­jana de totes les empre­ses cata­la­nes, aquesta dada és del 12%. Per tant, les empre­ses que crei­xen més i són més ren­di­bles apos­ten per la digi­ta­lit­zació.

En resum, el món digi­tal és una gran opor­tu­ni­tat que cal apro­fi­tar. I qui no es digi­ta­litzi o qui s’equi­vo­qui en la seva estratègia digi­tal ho pas­sarà mala­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.