Roba feta a partir de residus
Una parella crea una firma de roba de material reciclat a preus assequibles
La indústria de la moda és la segona indústria que més aigua utilitza en els seus processos de producció. A més de l’exorbitant consum d’aigua i de la gran quantitat de pesticides utilitzats, la producció de fibres tèxtils sintètiques plàstiques necessita la crema de petroli, que produeix un 10% de les emissions de diòxid de carboni. Segons l’ONU, la indústria del fast fashion (moda presta) ja es considera una emergència mediambiental.
Veient aquest panorama un estatunidenc i una catalana, Andrew Swiler i Cristina Brossa, que són a més parella, van voler posar el seu gra de sorra per fer un gir al món de la moda.
A final del 2017 van crear Future Humans, una marca de roba feta a partir de residus. Tot i que no ho sembla, les seves samarretes, jaquetes i vestits estan fabricats amb matèries primeres com ara ampolles de plàstic, xarxes de pesca, cotó, suro i altres teixits rebutjats. “Utilitzem recursos ja existents no només per evitar l’abús de recursos naturals, sinó per reduir la contaminació existent”, explica Andrew Swiler. Per exemple, per fer una peça de roba com ara una samarreta poden reutilitzar 10 ampolles de plàstic.
I no només és una marca que neix amb sensibilitat en temes mediambientals, l’empresa té un codi ètic estricte en la producció de les peces i els continguts que genera la marca, en contra de l’explotació i la precarietat laboral, el treball infantil, els estereotips de gènere i l’explotació animal (totes les peces són veganes).
De fet, el procés de producció és local, i amb una traçabilitat controlada pels mateixos emprenedors. Són ells qui dissenyen les peces i una confeccionista transforma les seves idees en roba que després es produeix a Mataró i a Sabadell. A l’hora de comercialitzar-ho fan servir l’ecommerce (comerç electrònic) i també tenen una botiga pròpia al carrer Montsió de Barcelona, però ara es troben a la recerca d’un nou local comercial que els doni més espai i els apropi a un consumidor compromès. Un altra de les estratègies comercials que tenen en marxa és vendre a l’engròs per a clients com ara festivals de música, hotels i grans empreses a qui s’ofereix la possibilitat de personalitzar les seves peces. “El nostre producte dona un valor afegit que va més enllà del disseny o del marxandatge tradicional, per això entenem que tindrà molta acollida”, preveu l’emprenedor.
Els teixits provinents de materials reutilitzats, els compren a proveïdors de diferents països però també en troben ben a prop, de fet tenen proveïdors de Barcelona.
Future Humans s’ha marcat com a objectiu produir peces de la màxima qualitat a un preu assequible, i per aquesta raó venen directament al client final, estalviant-se el cost de l’intermediari. “Creiem que no és possible una veritable revolució si som elitistes”, reflexiona el cofundador de Future Humans.
Aquesta no és la primera aventura empresarial dels fundadors de Future Humans, l’any 2014 van crear una marca d’ulleres, sota la marca Uniqbrown, també amb materials reciclats, que va anar perdent pistonada.