“Les dades que dona la fàbrica seran una font d’ingressos més”
L’àrea d’innovació de Seat treballa en la manera de treure profit de la informació de les plantes de Martorell per buscar la recerca constant de tendències tecnològiques
Francisco Requena és el responsable d’innovació en l’àrea de producció de Seat i el cap pensant del projecte Smart Factory.
La seva feina és la recerca constant de tendències tecnològiques per resoldre els reptes que té la firma automobilística, i un dels darrers projectes en què treballa el seu departament és aprofitar tota la informació que genera la fàbrica per aconseguir una nova font d’ingressos. De la mateixa manera que les restes del metall o que els milers de taps de plàstic els venen a tercers, les plantes de Seat són una font generadora de dades, i la informació és concebuda com una matèria primera més” a la què s’ha de donar el valor que té”, consideraRequena.
Aquest és un dels focus més transversals en què està ocupat el departament. “Connectar la fàbrica amb proveïdors i clients i convertir la factoria en un ecosistema que generi ingressos a partir de la informació que s’origina és un dels nostres reptes”, descriu Francisco Requena.
La capacitat de generar informació en una fàbrica com Seat, on es produeixen prop de 2.300 cotxes al dia, i té el 10% de tots els robots industrials que hi ha a l’Estat espanyol, és grandiosa. Per exemple, en la nova àrea de manteniment predictiu per a les màquines, en què estan treballant, la nova tecnologia permet identificar en quin moment exacte es preveu que s’espatlli l’aparell. Amb la informació que es reculli a la factoria, el fabricant de la màquina pot rebre dades valuoses per millorar-la. És en aquest nou concepte de fàbrica on resideix un vertader canvi. “Sovint la innovació s’identifica amb la introducció d’eines per incrementar la producció, però això és fer el mateix de sempre, tot i que més ràpid i amb més qualitat, però el concepte no canvia”, reflexiona Requena.
Per gestionar les dades, Requena creu que hi ha empreses emergents amb què poden trobar aliances. Ara bé, no són els únics amb els que es volen casar. “Les empreses emergents són només uns dels agents externs, ja ho fem en altres línies d’innovació amb altres, com ara pimes, centres tecnològics, universitats, etc., amb què treballem per resoldre problemes reals”, diu.
Fa dos anys el departament d’innovació, que dirigeix Requena, va decidir reorientar-s’hi en nou focus a partir de diferents tecnologies, com ara smart factory, robòtica, intel·ligència artificial, etc., que els ha permès prioritzar i posar ordre, però a mesura que han anat avançant en aquesta estructura s’han adonat que totes aquestes tecnologies, més que una nova revolució industrial, el que aporten és una nova evolució en el procés de producció.
El director d’innovació recorda que utilitzar la tecnologia per automatitzar processos es va donant al sector des que Henry Ford va automatitzar la cadena de muntatge, i es continua igual. “Un canvi revolucionari seria que la robòtica mòbil combinada amb la fabricació amb impressió 3D permetria fer el cotxe que l’usuari ha dissenyat des de casa seva”, elucubra Requena.
El departament d’innovació de producció de la Seat, format per nou tecnòlegs, té també una funció més social que consisteix a despertara tota l’organització empresarial l’“espurna innovadora”.
Entre les diferents accions que ha engegat, està l’organització d’àgores en què experts expliquen de manera propera les diferents tecnologies. En la presentació es fa implicar empleats de totes les àrees i de diferents nivells de formació d’una manera informal perquè es puguin llançar nous reptes innovadors.”Tenim algun cas d’èxit a partir d’una àgora. Mentre un becari explicava les bondats d’Arduino, va sorgir una idea perquè a través d’aquesta tecnologia es pugui fer seguiment de possibles cops que es donen als contenidors durant el trasllat dels vehicles”, diu Requena.
SEAT
Un mòbil que et transporta o un cotxe digitalitzat?
L’entrada de nous actors al món de l’automoció com ara Tesla, Google i el mateix Apple ha fet derrapar els principals productors de cotxe. “Els nous actors estan atacant la indústria de l’automoció per una banda que no s’esperava”, diu Requena. Com que el món de l’automoció està passant al món de la mobilitat, les regles del joc canvien. “Nosaltres ho veiem com un cotxe digitalitzat i ells ho veuen com un mòbil amb rodes. Qui decideixi qui serà el guanyador serà el client.”