Agent digital dels viatges d’empresa
La plataforma de desplaçaments corporatius Aervio creix a tot l’Estat i ja prepara l’entrada al Regne Unit i a Alemanya
“Vosaltres sou els que ens salvareu la vida?” Amb aquest comentari mig en broma, mig de debò, van ser rebuts els fundadors d’Aervio pels recepcionistes d’una empresa a la qual van fer una visita comercial. Santiago Montero, soci fundador i director general de la firma tecnològica, posa aquest exemple per il·lustrar fins a quin punt està poc resolt el tema de la gestió dels viatges de negoci en moltes companyies de casa nostra, sobretot les d’una dimensió mitjana i petita. Recepcionistes, secretaris, assistents i molts altres perfils professionals acaben assumint, com a càrrega de feina addicional, la tasca de reservar el bitllet de transport i l’allotjament per als directius, els representants i els venedors de la casa, si no s’ho fan ells mateixos, és clar. Això suposa, en funció de la complexitat del viatge, entre 45 minuts i tres hores de dedicació. “Estem observant fins a quin punt les empreses tenen poc estructurada i estandarditzada la gestió dels seus viatges.
Només les empreses d’una certa dimensió disposen d’un gestor de viatges corporatiu a la plantilla o extern, que inverteix hores a internet per trobar el producte que millor s’adapta als requeriments econòmics i a les preferències del client.
Aervio va néixer l’abril del 2016 amb la intenció de digitalitzar totes les rutines que calen per contractar un viatge i els serveis addicionals. El novembre d’aquell mateix any ja tenien la primera versió de la plataforma que van provar en algunes empreses i el febrer del 2017 va arrencar la comercialització. En només un any i mig han aconseguit 140 clients, gairebé tots a l’Estat espanyol, i aquest any tancaran amb uns 5 milions d’euros gestionats. “La nostra previsió és multiplicar per tres aquestes xifres cada any”, assegura Montero, un dels tres socis fundadors, juntament amb Iván Sempere i Néstor Suárez. El client no paga per reserva, sinó que contracta una tarifa plana de 75 euros al mes.
Lògicament, un dels punts crítics del negoci és la captació del clients. El 90% dels contractes es tanquen en línia, però els grans comptes exigeixen una visita presencial. En tot cas, el focus està en l’empresa mitjana. Es calcula que a les empreses d’una certa dimensió el 10% dels empleats viatja almenys un cop al mes i inverteix uns 500 euros de mitjana per desplaçament. Per a una empresa de 500 treballadors, això representa uns 25.000 euros mensuals. Però els costos associats al capítol de viatges de negocis està en permanent revisió perquè no paren d’augmentar. De fet, ja ho van fer durant la crisi, perquè moltes empreses van veure en el mercat exterior la solució a la caiguda del consum domèstic.
Aervio se sustenta en un potent programari basat en la intel·ligència artificial, que, d’una banda, interpreta el que el client vol (a partir d’un correu electrònic o d’una trucada) i, d’una altra, reserva el producte que s’adapta millor als requeriments. I tot això en un temps record: 3 minuts. Montero destaca que el gran valor afegit de la plataforma que han desenvolupat és que aprèn constantment del client, de tal manera que les noves cerques estan condicionades pel coneixement adquirit: és el que es coneix com a software cognitiu. “En tres mesos hem après el suficient”, subratlla el director general d’Aervio.
De moment, volen créixer i consolidar-se a l’Estat i en un any replicar el negoci en altres països començant pel Regne Unit –on ja han constituït una societat i tenen un director d’operacions– i Alemanya. En una segona fase, el pla de negoci preveu saltar als EUA: “És un mercat molt difícil; allà els trajectes són a distàncies més llargues i amb estades també superiors a les de les empreses europees”, diu Montero. En el moment d’emprendre aquesta aventura es plantejaran la necessitat d’obrir una ronda de finançament. De moment, tot el flux de caixa que generen el dediquen a invertir en el creixement orgànic: “A hores d’ara podríem ser rendibles, però diner que tenim, diner que invertim”, conclou Santiago Montero.
AERVIO
De prioritzar la idea a prioritzar l’experiència
Aervio no és la primera aventura emprenedora de Santiago Montero. Fa anys va muntar Step2U, una companyia dedicada a la interactivitat entre les xarxes socials i la televisió, de vida efímera. “De jove valores sobretot tenir una idea i fer-la realitat, però a mesura que madures comences a veure que l’experiència és més important”, assegura. Tot cercant aquesta experiència va marxar al Canadà per treballar en una multinacional on va descobrir el món del viatge corporatiu: “Vaig observar que l’agent de viatge perdia molt de temps fent gestions i que utilitzava mitjans per comunicar-se amb el client molt arcaics: la tecnologia podia fer molt més eficient tot aquest procés”, afirma.
Decidit a muntar un negoci, va deixar el Canadà el juny del 2015 i va tornar a Catalunya. Necessitava complementar la seva experiència amb la d’altres socis i va conèixer l’Iván Sempere, que té un gran coneixement en tecnologia del viatge, especialment en tot el que significa la integració de proveïdors en una plataforma d’internet. Posteriorment, es va sumar al projecte Néstor Suárez, expert en gestió i desenvolupament de sistemes.