Eines

Crisi de vocació en l’auditoria

La professió ha perdut atractiu per als joves i les incorporacions cauen

Retenir el talent s’ha convertit en una de les prioritats de les firmes Retenir el talent s’ha convertit en una de les prioritats de les firmes

En l’última con­vo­catòria dels exàmens d’apti­tud pro­fes­si­o­nal per a la ins­cripció en el Regis­tre Ofi­cial d’Audi­tors de Comp­tes (ROAC) -la porta d’entrada a l’ofici d’audi­tor- es van pre­sen­tar un 40% menys d’aspi­rants que en altres edi­ci­ons. Emi­lio Álva­rez, soci con­sul­tor de la firma Crowe i mem­bre del tri­bu­nal d’aques­tes pro­ves, explica que hi comença a haver “greus pro­ble­mes per incor­po­rar pro­fes­si­o­nals i rete­nir el talent perquè hi ha molta mobi­li­tat i les empre­ses es roben audi­tors”. Les raons són diver­ses, però Álva­rez asse­nyala la cai­guda dels hono­ra­ris com una de les més impor­tants. La tarifa mit­jana per hora tre­ba­llada està actu­al­ment en uns 60 euros, quan abans de la crisi podia vore­jar els 90. “A la resta d’Europa se’n fan creus, perquè els seus hono­ra­ris són més del doble”, asse­gura el pre­si­dent del Col·legi de Cen­sors Jurats de Comp­tes de Cata­lu­nya, Antoni Gómez.

Pre­ci­sa­ment, Gómez va assu­mir la pre­sidència del col·legi l’abril pas­sat amb el com­promís d’ele­var el pres­tigi social d’una pro­fessió molt cas­ti­gada en la seva imatge pública per escàndols com els d’Aben­goa, Pes­ca­nova, Gowex i Bankia, que van posar en el punt de mira els autors d’uns infor­mes d’audi­to­ria que no van saber detec­tar pro­ble­mes. Segu­ra­ment, aquest con­text va por­tar el legis­la­dor a optar, el 2016, per una trans­po­sició rigo­rosa de la direc­tiva euro­pea, en aspec­tes com ara la rotació de fir­mes -que no poden estar més de deu any audi­tant la mateixa empresa- o en el capítol d’incom­pa­ti­bi­li­tats pro­fes­si­o­nals, una llarga llista, que ara els audi­tors volen rebai­xar en el tràmit del regla­ment, actu­al­ment en expo­sició pública. “No estem a favor d’una regu­lació que com­plica i que no ajuda la funció d’audi­tar”, es lamenta Gómez. El col·legi accepta ser regu­lats i super­vi­sats, però sem­pre que les nor­mes siguin equi­va­lents a la d’altres països del nos­tre entorn i que la super­visió posi el focus en el fons i no en els aspec­tes més burocràtics.

Aquesta crei­xent “com­pli­cació” del sec­tor expli­ca­ria, almenys en part, la cai­guda de les ren­di­bi­li­tats de les fir­mes, que bus­quen negoci en altres ter­renys més fèrtils. Dels 2.710 mili­ons d’euros que el sec­tor dels ser­veis pro­fes­si­o­nals va fac­tu­rar el 2017, el 40% pro­ce­dien dels infor­mes d’audi­to­ries, que si bé encara són la prin­ci­pal font d’ingres­sos de les com­pa­nyies, estan per­dent ter­reny a favor de la con­sul­to­ria i l’asses­so­ria finan­cera, legal o tri­butària, que va créixer un 6,2%, segons l’Asso­ci­ació Espa­nyola d’Empre­ses de Con­sul­to­ria. El con­text també és pro­pici perquè l’eco­no­mia es mou en are­nes move­dis­ses i qui més o qui menys neces­sita con­sell: la glo­ba­lit­zació i la digi­ta­lit­zació estan afa­vo­rint que totes les empre­ses bus­quin suport extern.

Així doncs, el pano­rama pro­fes­si­o­nal de l’audi­to­ria no és gaire favo­ra­ble per a les noves gene­ra­ci­ons. Ser audi­tor avui dia sig­ni­fica apos­tar per un ofici “que ha per­dut sex-appeal”, haver d’enfron­tar-se a una crei­xent burocràcia i a ele­va­des mesu­res de con­trol, poder ser objecte d’expe­di­ents san­ci­o­na­dors i tot això per cobrar uns hono­ra­ris pro­gres­si­va­ment més bai­xos. Per si tot ple­gat no fos sufi­ci­ent, cal sumar les llar­gues jor­na­des de feina que fan difícil la con­ci­li­ació. En els pri­mers nivells de con­trac­tació, més de la mei­tat dels pro­fes­si­o­nals són dones, que aban­do­nen a poc a poc, de manera que només el 18,2% dels col·legi­ats són audi­to­res. “Hi ha mesos en què la càrrega de feina és tal que no hi ha vida per­so­nal, i les noves gene­ra­ci­ons no volen haver de fer tants sacri­fi­cis, ” diu el pre­si­dent del col·legi.

Gómez, però, defensa el caràcter voca­ci­o­nal de la pro­fessió, que és tram­polí labo­ral de pri­mer nivell, i el seu paper de ser­vei públic: “No fem l’informe per a l’empresa, sinó per als inver­sors, els acci­o­nis­tes, els tre­ba­lla­dors i els ter­ri­to­ris.”

Així, els audi­tors tenen com un dels prin­ci­pals objec­tius col·lec­tius rete­nir talent. En aquest sen­tit, pen­sen que s’han de rei­vin­di­car amb fei­nes més com­ple­xes i útils per a la soci­e­tat. Defen­sen avançar cap als “infor­mes inte­grals”, que a més de dades finan­ce­res també fan balanç d’aspec­tes no comp­ta­bles. A més, les noves tec­no­lo­gies per­me­ten tre­ba­llar no només amb mos­tres, sinó amb el 100% de les dades i pro­ces­sar-les en temps real, de manera que la tasca de l’audi­tor podria ser per­ma­nent i no amb caràcter periòdic com fins ara. Per això, des del Col·legi es fomenta la inversió tec­nològica i, per afron­tar-la, la col·labo­ració o con­cen­tració de les peti­tes fir­mes d’audi­to­ria.

La pro­fessió no ha resolt encara les llar­gues jor­na­des en deter­mi­nats mesos de l’any. arxiu

San­ci­ons. El 2017 només es van obrir 54 expe­di­ents dels 60.000 infor­mes que es van fer. Però la sen­sació és de molta vigilància.

En l’última con­vo­catòria dels exàmens d’apti­tud pro­fes­si­o­nal per a la ins­cripció en el Regis­tre Ofi­cial d’Audi­tors de Comp­tes (ROAC) -la porta d’entrada a l’ofici d’audi­tor- es van pre­sen­tar un 40% menys d’aspi­rants que en altres edi­ci­ons. Emi­lio Álva­rez, soci con­sul­tor de la firma Crowe i mem­bre del tri­bu­nal d’aques­tes pro­ves, explica que hi comença a haver “greus pro­ble­mes per incor­po­rar pro­fes­si­o­nals i rete­nir el talent perquè hi ha molta mobi­li­tat i les empre­ses es roben audi­tors”. Les raons són diver­ses, però Álva­rez asse­nyala la cai­guda dels hono­ra­ris com una de les més impor­tants. La tarifa mit­jana per hora tre­ba­llada està actu­al­ment en uns 60 euros, quan abans de la crisi podia vore­jar els 90. “A la resta d’Europa se’n fan creus, perquè els seus hono­ra­ris són més del doble”, asse­gura el pre­si­dent del Col·legi de Cen­sors Jurats de Comp­tes de Cata­lu­nya, Antoni Gómez.

Pre­ci­sa­ment, Gómez va assu­mir la pre­sidència del col·legi l’abril pas­sat amb el com­promís d’ele­var el pres­tigi social d’una pro­fessió molt cas­ti­gada en la seva imatge pública per escàndols com els d’Aben­goa, Pes­ca­nova, Gowex i Bankia, que van posar en el punt de mira els autors d’uns infor­mes d’audi­to­ria que no van saber detec­tar pro­ble­mes. Segu­ra­ment, aquest con­text va por­tar el legis­la­dor a optar, el 2016, per una trans­po­sició rigo­rosa de la direc­tiva euro­pea, en aspec­tes com ara la rotació de fir­mes -que no poden estar més de deu any audi­tant la mateixa empresa- o en el capítol d’incom­pa­ti­bi­li­tats pro­fes­si­o­nals, una llarga llista, que ara els audi­tors volen rebai­xar en el tràmit del regla­ment, actu­al­ment en expo­sició pública. “No estem a favor d’una regu­lació que com­plica i que no ajuda la funció d’audi­tar”, es lamenta Gómez. El col·legi accepta ser regu­lats i super­vi­sats, però sem­pre que les nor­mes siguin equi­va­lents a la d’altres països del nos­tre entorn i que la super­visió posi el focus en el fons i no en els aspec­tes més burocràtics.

Aquesta crei­xent “com­pli­cació” del sec­tor expli­ca­ria, almenys en part, la cai­guda de les ren­di­bi­li­tats de les fir­mes, que bus­quen negoci en altres ter­renys més fèrtils. Dels 2.710 mili­ons d’euros que el sec­tor dels ser­veis pro­fes­si­o­nals va fac­tu­rar el 2017, el 40% pro­ce­dien dels infor­mes d’audi­to­ries, que si bé encara són la prin­ci­pal font d’ingres­sos de les com­pa­nyies, estan per­dent ter­reny a favor de la con­sul­to­ria i l’asses­so­ria finan­cera, legal o tri­butària, que va créixer un 6,2%, segons l’Asso­ci­ació Espa­nyola d’Empre­ses de Con­sul­to­ria. El con­text també és pro­pici perquè l’eco­no­mia es mou en are­nes move­dis­ses i qui més o qui menys neces­sita con­sell: la glo­ba­lit­zació i la digi­ta­lit­zació estan afa­vo­rint que totes les empre­ses bus­quin suport extern.

Així doncs, el pano­rama pro­fes­si­o­nal de l’audi­to­ria no és gaire favo­ra­ble per a les noves gene­ra­ci­ons. Ser audi­tor avui dia sig­ni­fica apos­tar per un ofici “que ha per­dut sex-appeal”, haver d’enfron­tar-se a una crei­xent burocràcia i a ele­va­des mesu­res de con­trol, poder ser objecte d’expe­di­ents san­ci­o­na­dors i tot això per cobrar uns hono­ra­ris pro­gres­si­va­ment més bai­xos. Per si tot ple­gat no fos sufi­ci­ent, cal sumar les llar­gues jor­na­des de feina que fan difícil la con­ci­li­ació. En els pri­mers nivells de con­trac­tació, més de la mei­tat dels pro­fes­si­o­nals són dones, que aban­do­nen a poc a poc, de manera que només el 18,2% dels col·legi­ats són audi­to­res. “Hi ha mesos en què la càrrega de feina és tal que no hi ha vida per­so­nal, i les noves gene­ra­ci­ons no volen haver de fer tants sacri­fi­cis, ” diu el pre­si­dent del col·legi.

Gómez, però, defensa el caràcter voca­ci­o­nal de la pro­fessió, que és tram­polí labo­ral de pri­mer nivell, i el seu paper de ser­vei públic: “No fem l’informe per a l’empresa, sinó per als inver­sors, els acci­o­nis­tes, els tre­ba­lla­dors i els ter­ri­to­ris.”

Així, els audi­tors tenen com un dels prin­ci­pals objec­tius col·lec­tius rete­nir talent. En aquest sen­tit, pen­sen que s’han de rei­vin­di­car amb fei­nes més com­ple­xes i útils per a la soci­e­tat. Defen­sen avançar cap als “infor­mes inte­grals”, que a més de dades finan­ce­res també fan balanç d’aspec­tes no comp­ta­bles. A més, les noves tec­no­lo­gies per­me­ten tre­ba­llar no només amb mos­tres, sinó amb el 100% de les dades i pro­ces­sar-les en temps real, de manera que la tasca de l’audi­tor podria ser per­ma­nent i no amb caràcter periòdic com fins ara. Per això, des del Col·legi es fomenta la inversió tec­nològica i, per afron­tar-la, la col·labo­ració o con­cen­tració de les peti­tes fir­mes d’audi­to­ria.

Els motius

Per què els joves no hi aposten?

1

Honoraris baixos. Les tarifes han caigut un 30% respecte a l’any 2007. Aquell any, l’hora cotitzava a uns 80-90 euros i ara està en 60.

2
Poc prestigi social. Algunes fallides van posar en el punt de mira l’auditor i els informes positius de la marxa de les empreses.

3

Conciliació. Els mesos de més activitat, l’auditor no té vida privada. Les dificultats per compaginar feina i família fomenten l’abandonament professional.

4

Excés de regulació. El professional diu que se sent encotillat i coartat per una legislació que ha fet una lectura rigorosa de la directiva europea.

5

Sancions. El 2017 només es van obrir 54 expedients dels 60.000 informes que es van fer. Però la sensació és de molta vigilància.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.