Gran angular

GERMAN CID

PRESIDENT DE COMERTIA

“La diferència impositiva entre el comerç físic i el de la xarxa ens mata”

El Black Friday va suposar fer pujar les vendes un 4%, però després la venda va caure en picat
Els establiments adherits a Comertia augmenten un 2,6% les vendes al desembre
Costa molt trobar bons venedors i personal de perfil tecnològic

German Cid comenta que hi ha massa promoció continuada, que l’únic que fa és desorientar el consumidor. Les vendes del passat any es tancaran per sota del 4% i les del desembre han estat un 2,6% superiors respecte al 2017. El president de Comertia diu que Barcelona per Nadal no és una ciutat neta ni segura i està mal il·luminada.

Ara que ja fa mig any que és president de Comertia, quins punts ha impulsat dins l’associació o quins té previst tirar endavant?
Quan vam començar el nou mandat al mes de juny, bàsicament vam posar l’èmfasi en tres aspectes per a aquest quadrienni. El primer i més important és la digitalització de tots els nostres comerços començant per l’associació Comertia. Es tracta de fer un esforç en la innovació per posar-nos al dia. En el món del retail la tecnologia està fent una transformació molt evident. El segon és assegurar la successió amb garanties de l’empresa familiar. Ara hi ha molts associats que estan incorporant les segones i terceres generacions familiars, per això cal fer bé aquest procés. Més del 95% del retail és empresa familiar. Per fer-ho bé ens estan ajudant tres professors experts de l’empresa familiar de diverses universitats per definir com ha de fer-se. També tenim una bossa de treball formada pels nostres joves perquè puguin incorporar-se en altres empreses de l’associació per agafar experiència abans d’entrar a la dels seus familiars. El tercer objectiu és fomentar el creixement de la pròpia associació, no només a Barcelona sinó a la resta de comarques catalanes, perquè, en alguns indrets, encara no hi som prou presents. I també volem tenir més representació en subsectors en què encara no hi som prou presents.
Comertia depassa el sector del comerç.
I tant, bàsicament hauríem de parlar de retail. Que vol dir també cinemes, estacions de servei, restaurants o bugaderies. Comertia és l’associació catalana de l’empresa familiar del retail, que va més enllà del comerç tradicional.
Quin pes té l’associació que presideix?
És una entitat que agrupa 63 empreses de retail, que sumen més de 4.000 punts de venda, factura conjuntament 4.000 milions d’euros anuals i dona feina de manera directa al voltant de 35.000 persones.
Quins són els objectius que persegueix aquesta associació?
El més important és preservar els comptes d’explotació dels nostres socis. Volem defensar els nostres interessos davant de les administracions, però el que volem és que els nostres socis vagin millor, per això els donem una sèrie d’eines que els ajuden a millorar els seus resultats. Fem tallers per als responsables i per a diversos departaments per millorar la professionalitat a través de la formació. Els ajudem a ser més competitius. També donem molta informació que pot servir al soci a l’hora d’obrir un nou establiment. Ajudem a disminuir els riscos imprevistos de qualsevol ordre.
Quan Comertia es reuneix amb altres associacions del sector quin és el punt en què hi ha més coincidència i reivindicació?
N’hi ha un que és clau, que és la diferència impositiva entre les companyies que venen per internet i les empreses de comerç tradicional. Aquesta diferència ens mata. Ho diem en tots els fòrum en què participem. Demanem que totes les empreses de retail, siguin d’internet, físiques, grans, petites o siguin del país o estrangeres, paguin els mateixos impostos. És molt fàcil d’entendre. Moltes empreses que venen productes i serveis en la xarxa tenen la seu social a altres països, de tal manera que la diferència impositiva és enorme. Això és injust. Alguns paguen un 5% d’IVA i aquí paguem el 21%. Els impostos s’han de liquidar en aquells països on es fa la transacció econòmica. No pot ser que, l’estat del benestar, només el paguin els treballadors, els autònoms i les pimes. No pot ser que les grans constructores espanyoles paguin només d’impostos de societats el 2% i els bancs, el 2,8%. Per això hi ha el fenomen dels armilles grogues a França, Vox a l’Estat o els partits populistes a molts països europeus. Ja n’hi ha prou, de tanta comèdia.
Quin balanç fa de les vendes i la facturació del sector comerç durant el 2018?
El creixement ha estat molt moderat. Crec que creixerem per sota del 4%. Crec que en general s’haurà augmentat més moderadament que els darrers anys.
Quins han estat els millors subsectors i els pitjors?
Els que han anat millor són el sector de l’alimentació i el de la restauració. El més justet és el de la moda, en part per la climatologia adversa.
I la valoració pel que fa a les vendes i la facturació del comerç durant les festes de Nadal i de Reis?
Les vendes durant la campanya de Nadal han estat moderades. Després del Black Friday o Black Week (del 22 al 30 de novembre), el consum es va ressentir al llarg de tot el mes de desembre, i l’última setmana de mes (del 27 al 31 de desembre), amb la paga doble, el consum es va reactivar novament, saldant unes vendes positives, amb un creixement del 2,6% respecte al mateix mes de l’any anterior. La campanya de Reis ha salvat la campanya de Nadal.
La situació política ha fet caure vendes?
Els efectes psicològics influencien moltíssim. L’esperit de tranquil·litat sempre ajuda. El consumidor pensa que millor esperar a fer una compra per si les coses no van prou bé. La gent és prudent. Espero i desitjo pel bé de tots que les coses es normalitzin.
El darrer Black Friday les vendes van créixer un 4%. Però a diferència dels EUA, d’on ve aquest nom, allà dura un o dos dies i aquí, una setmana o fins i tot un mes. No hi ha risc que els consumidors es cansin de tanta promoció?
Quan el sector diu que s’ha venut un 4% més, un pot pensar que això està bé. Però si aquest percentatge ha estat a costa de no vendre la setmana anterior i reduir-les les dues setmanes posteriors el balanç ja no és tan bo. Cal fer un balanç de tot el mes perquè probablement no haurem guanyat tant. Hi ha gent que aprofita aquella setmana per anticipar les compres de Nadal. A més, les vendes fetes durant el Black Friday s’han fet amb un descompte d’un 20%, que vol dir carregar-se el marge de benefici. Per això ara, en el món del comerç, hi comença a haver veus crítiques.
Abans les rebaixes de gener eren clau, ara sembla que han perdut força. S’haurien de tornar a promocionar?
Les rebaixes com abans ja s’han acabat perquè el comerç físic té un competidor, que és el d’internet, que pot fer rebaixes sempre. La butxaca del consumidor ja no distingeix si és per botiga física o en línia. Un pot comprar de dia, de nit o el diumenge. L’època de rebaixes ha quedat desvirtuada perquè estem en promocions permanentment tot l’any. Hi ha una gran diferència entre les promocions que es fan a internet i la que es fa a la botiga física. En el comerç tradicional, si es descompta un 30% en un producte tu saps que el dia abans valia 100 i al cap de 24 hores val 70. Es té un referent. Però a internet quan et diuen que et descompten un 30% això és mentida perquè el preu que posen és fictici. No es creu ningú que un producte que valia 100 te’l donin a 29, a menys que el producte estigui tarat o sense cap tipus d’interès. Internet abusa de la bona fe de la gent i la gent pensa que ha trobat una ganga. Si aquest consumidor llavors va a la botiga veu que en moltes ocasions encara és més barat que a la xarxa. La llei diu que als comerços quan es fan rebaixes s’ha de posar el preu d’abans, que es pot comprovar, i el preu rebaixat. A internet això no passa.
Alguns troben a faltar més promoció per al comerç de proximitat. S’està treballant en el fet de poder trobar un dia específic destinat al comerç de proximitat, potser a la primavera?
La Generalitat té previst fer la setmana del comerç local. El que es vol fer, més que descomptes als clients, és un recull de diners per fer obres de benestar social. Un percentatge de les vendes d’aquella setmana es destinarà, per exemple, a Càritas, per a les necessitats dels nostres veïns, n’hi ha que tenen moltes dificultats.
Quin ha estat el canvi més gran del món del comerç respecte a una dècada enrere?
Internet ho ha canviat tot. Cada vegada hi haurà menys botigues tradicionals. Als EUA han desaparegut centenars de grans cadenes que estaven molt ben situades. I aquí també arribarà aquesta dinàmica. El que no pot ser és que la gent que només ven per internet col·lapsi les nostres ciutats, que les contamini, que faci un ús intensiu de la infraestructura de les nostres poblacions i no pagui ni cinc. Qui té una botiga contribueix en la millora de la mobilitat perquè paga un IAE, un IBI. Així estàs contribuint en el manteniment de la ciutat. A més, sovint no pots fer ni el repartiment perquè les plataformes d’internet ocupen els carrers amb els camions de la logística que comporten. És una vergonya. Cal posar ordre en el repartiment dels milions de paqueteria que es duen a terme per les vendes per internet. Ja no és només Amazon, sinó el producte que ve directament de la Xina sense passar cap control sanitari ni de dúmping social i que segur que no ha pagat cap impost a l’Estat espanyol. Jo no dic que no puguin entrar productes de fora, el que dic és que les duanes han d’obrir els contenidors per inspeccionar si sanitàriament allò és adequat o no. No hi ha ningú que controli això.
Barcelona és una ciutat atractiva per al món del comerç?
Durant el Nadal, no. Si un va per exemple a Milà, Londres o Madrid podrà veure que són ciutats netes, segures i ben il·luminades. Cal preguntar als que governen la ciutat per què passa això. Ho hem dit per activa i per passiva, que la ciutat ha de funcionar millor, però no ens fan cas.
La tecnologia és clau per afrontar el futur.
La digitalització, la intel·ligència artificial i les dades massives són fonamentals per afrontar el futur. El secret és tenir el coneixement del teu consumidor. Això, només ho podràs tenir si tens informació i una mètrica del comportament d’aquest futur comprador. Les dades massives són clau. En la nostra empresa ja fa temps que les hem integrat en l’àrea de màrqueting. És molt important saber el que compren els milers de clients de què cada empresa disposa i el que els agrada. Quan tens tota la informació, per això es fan operacions de màrqueting a mida per satisfer els gustos i necessitats dels teus clients. Des que hi ha internet veiem que el pas de gent per davant de les botigues està baixant. El que passa és que la gent que entra a l’establiment compra més. Ha baixat la freqüentació de les visites als locals.
I com es lluita contra això?
Ha de ser agradable anar a comprar perquè el client repeteixi.
És difícil trobar perfils adequats quan es fa una selecció de personal en el sector del ‘retail’?
Abans la dificultat era trobar gent que volgués treballar el cap de setmana. Ara la dificultat és trobar perfils de gent tecnològica. No es troben directors amb les característiques per portar una botiga en línia. També és difícil trobar enginyers que treballin amb IT, dades massives i intel·ligència artificial. Tothom busca aquests perfils però no es troben professionals preparats. També hi ha problemes per trobar bons venedors.

Botigues, tennis i pesca del pop

Ramon Roca

President de Comertia des del juliol del 2018, German Cid Juncosa (Barcelona, 1960) va estudiar ciències empresarials a Esade i, abans de començar l’últim curs, l’any 1982, va incorporar-se a Gerplex, una de les empreses de la família. Des de llavors i fins ara és l’administrador únic de Gerplex, que actualment opera a través de Casa Viva, formada per 40 botigues repartides pel territori de l’Estat, una altra a Andorra, a més de la botiga en línia. Var ser vicepresident d’Aijec, Associació Independent de Joves Empresaris de Catalunya, durant cinc anys.

El tennis li té el cor robat. “Encara participo en els campionats de Catalunya i Espanya de la categoria sènior de més de 55 anys”, diu. L’altra afició és pescar pops amb les mans, sense cap estri, a la Costa Brava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.