Editorial

editorial

Més vendes que compres a fora

Que la indústria catalana produeixi més en el mercat local és conseqüència de la millora de la competitivitat del nostre teixit empresarial

Les empre­ses cata­la­nes ja comen­cen a tenir una tra­dició expor­ta­dora com­pa­ra­ble a la de força països euro­peus. Això és perquè ja fa diver­sos anys que els pro­duc­tes fabri­cats aquí tra­ves­sen els Piri­neus a la recerca de mer­cats exte­ri­ors. Les expor­ta­ci­ons cata­la­nes crei­xen tant en nom­bre de tones com d’empre­ses que envien la pro­ducció a des­tins llu­nyans. Un bon exem­ple és que el 2018 es van comp­ta­bi­lit­zar 17.000 empre­ses de casa nos­tra que van expor­tar de manera regu­lar, men­tre que cinc anys enrere aquesta xifra tot just arri­bava a les 13.000.

Ara, en època de recu­pe­ració econòmica, la nove­tat és que ens tro­bem davant un canvi estruc­tu­ral de gran enver­ga­dura per a la millora de la com­pe­ti­ti­vi­tat de les empre­ses. Això ha fet dis­mi­nuir l’import de les com­pres que fèiem fins ara a l’exte­rior. S’ha produït un procés de subs­ti­tució i part dels pro­duc­tes que con­su­mi­dors i empre­ses cata­lans abans com­pra­ven a pro­duc­tors de fora ara els com­pren a mar­ques locals. Com a deri­vada, els fabri­cants locals ho han sabut apro­fi­tar. La con­seqüència macro­e­conòmica d’aquest canvi és un fet insòlit en el comerç inter­na­ci­o­nal a Cata­lu­nya: per pri­mer cop en la fase alcista del cicle econòmic, la balança comer­cial exte­rior no s’ha degra­dat i con­ti­nua sent posi­tiva, és a dir, les ven­des inter­na­ci­o­nals són supe­ri­ors a les com­pres a l’exte­rior.

Que la indústria cata­lana pro­du­eixi en el mer­cat local és una deri­vada clara de la millora de com­pe­ti­ti­vi­tat del nos­tre tei­xit empre­sa­rial. Això suposa tenir més coman­des i, per tant, més feina i, en con­seqüència, més con­trac­tació labo­ral. L’altra evidència és que es pro­du­eix una dis­mi­nució de les com­pres en empre­ses inter­na­ci­o­nals, fet que suposa que la balança comer­cial sigui posi­tiva per a nosal­tres.

Es com­pren menys pro­duc­tes i ser­veis a fora i se segueix incre­men­tant l’envi­a­ment de les mer­ca­de­ries fetes a Cata­lu­nya. Un exem­ple n’és el tràfic del port de Bar­ce­lona. L’any pas­sat, el 60% dels con­te­ni­dors ana­ven cap a l’expor­tació, quan abans de la crisi era jus­ta­ment al revés. I una altra dada, segons una enquesta de la patro­nal Pimec, el 2018 el 53% de les empre­ses que van res­pon­dre afir­men que van incre­men­tar les seves expor­ta­ci­ons. Ara la incògnita és saber si el major pes de les expor­ta­ci­ons res­pecte a les impor­ta­ci­ons es con­so­li­darà de cara al futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.