Focus

La reserva catalana dels busos interurbans

Una històrica relació publicoprivada en el transport de viatgers per carretera ha donat lloc a un model singular a Catalunya que per alguns és d’èxit i per d’altres, car i opac

Si paguem el doble com a usuaris o contribuents, és que alguna cosa no funciona Javier Asensio Professor d’economia (UAB)
És un model d’èxit i la prova és que cada cop hi ha més demanda José María Chavarría president de Fecav
Aquí tenim un sistema de gran intervenció pública, no són concessions clàssiques Benjamín Cubillo subdirector de transport públic i mobilitat
Falta transparència i no sabem si el sistema està sobrecompensat Marc Realp director general ACCO
Els contractes programa costaran a la Generalitat uns 50 milions el 2019
Uns 15 milions de viatges interurbans es fan fora d’àrees integrades
Bardet operava la ruta La Roca Village -Barcelona fins que Sagalés va protestar

Recent­ment, a la secció de car­tes al direc­tor d’un diari, una jove de Palamós que estu­dia a Bar­ce­lona es quei­xava amar­ga­ment que cada cop que torna a casa per pas­sar-hi el cap de set­mana, el bit­llet de l’autobús li costa 17,45 euros d’anada i el mateix de tor­nada. El preu que cal pagar pels 116 km que recorre l’autobús, uns 15 cèntims per quilòmetre, és ele­vat i no només per a una estu­di­ant. Encara més quan es com­para amb el que costa anar, per exem­ple, a Sara­gossa, que és la mei­tat mal­grat que està a més de 300 km de distància de Bar­ce­lona. I uns 9 euros paga­ria també si hagués d’anar a Per­pinyà, que no arriba als 200 km.

És que està pena­lit­zat anar a les loca­li­tat de la Costa Brava? No és això, el que resulta car és fer recor­re­guts en bus d’una certa distància dins de Cata­lu­nya. El bit­llet sen­zill entre Girona i Lleida costa 25,25 euros per un tra­jecte de 230 km. A Espa­nya una distància simi­lar és la que hi ha entre Múrcia i Alme­ria, i el bit­llet té un preu de 14,12 euros, tot i que també es pot acon­se­guir per uns 8 euros en alguns moments del dia. A França un recor­re­gut simi­lar és el que hi ha entre Tolosa de Llen­gua­doc i Mont­pe­ller, que es pot fer per 9 euros. A Ale­ma­nya, entre Han­no­ver i Leip­zig hi ha 263 km i s’hi pot anar amb un autobús que surt per 15 euros.

Es miri com es miri, els tra­jec­tes de mitja distància a Cata­lu­nya són el doble de cars que en altres zones del vol­tant. En euros per quilòmetre, sig­ni­fica haver de pagar més de 10 cèntims per quilòmetre, davant dels 5 cèntims de mit­jana a fora. “Alguna cosa estem fent mala­ment si com a usu­a­ris o com a con­tri­bu­ents estem pagant el doble”, es lamenta Javier Asen­sio, pro­fes­sor del depar­ta­ment d’eco­no­mia apli­cada de la UAB.

Dar­rere de tots aquests tra­jec­tes esmen­tats hi ha com­pa­nyies d’auto­bu­sos pri­va­des, ara bé, el règim en què cada una opera al ter­ri­tori res­pec­tiu és molt dife­rent. A Ale­ma­nya i França el trans­port de viat­gers per car­re­tera està libe­ra­lit­zat des de fa uns anys; la decisió ha sig­ni­fi­cat una reducció dels preus per l’entrada de nous com­pe­ti­dors amb polítiques tarifàries més agres­si­ves. A Espa­nya i a Cata­lu­nya fun­ci­ona des de temps imme­mo­ri­als un model regu­lat, de tal manera que les rutes són cedi­des per l’admi­nis­tració com­pe­tent a un ope­ra­dor pri­vat en règim de mono­poli a canvi d’uns reque­ri­ments de ser­vei i preu. En un pas­sat això es feia per sol·lici­tud i al pri­mer que dema­nava la ruta, però ara s’ha de fer a través d’un con­curs net i trans­pa­rent en què puguin concórrer diver­sos postu­lants i només per un període màxim de deu anys. Ara bé, la tran­sició d’un model a un altre a par­tir de la llei d’orde­nació dels trans­ports ter­res­tres (LOTT) que es va apro­var a l’Estat el 1987 no ha estat gens eficaç en aquest sen­tit. A la pràctica l’statu quo dels vells con­ces­si­o­na­ris s’ha anat man­te­nint -per plecs poc com­pe­ti­tius o pac­tes de no agressió entre empre­ses- i només s’ha avançat a còpia de sentències judi­ci­als, impug­nació i repe­tició de con­cur­sos, i pro­nun­ci­a­ments dels òrgans de defensa de la com­petència o de Brus­sel·les. Tot i que encara queda molt per fer, a poc a poc s’ha acon­se­guit que les adju­di­ca­ci­ons siguin pro­gres­si­va­ment més trans­pa­rents, la qual cosa ha com­por­tat, en alguns casos, millo­res de preus per als con­su­mi­dors. La ruta entre Múrcia i Alme­ria, n’és un exem­ple.

Això pel que fa a les rutes que pas­sen per diver­ses comu­ni­tats autònomes i que són res­pon­sa­bi­li­tat de l’admi­nis­tració cen­tral de l’Estat, res­pecte a les rutes que dis­cor­ren dins del ter­ri­tori català -com la que va de Bar­ce­lona a l’Escala i fa parada a Palamós-, l’adju­di­cació de les quals depèn de la Gene­ra­li­tat, la gran majo­ria no ha sor­tit mai a con­curs i han estat històrica­ment sem­pre en mans del mateix ope­ra­dor, sovint des de fa un segle. Aquesta greu anor­ma­li­tat s’explica en part perquè el 2003 l’exe­cu­tiu català del moment va deci­dir allar­gar la fi de les con­ces­si­ons vint-i-cinc anys, en allò que el direc­tor de rela­ci­ons ins­ti­tu­ci­o­nals del grup de trans­port Glo­ba­lia -i artífex de la llei del 1987 durant la seva etapa al Minis­teri-, Manuel Pana­dero, ano­mena “la gran gla­ci­ació”, perquè ha pre­ser­vat gai­rebé intacte el vell esquema de con­ces­si­ons. I no serà fins al 2028 que es fon­gui.

El sec­tor empre­sa­rial català impli­cat pre­fe­reix uti­lit­zar ter­mes molt més posi­tius i parla de “sin­gu­la­ri­tat” i fins i tot de “model d’èxit”, una expressió que ha fet for­tuna i que es repe­teix sovint. En con­cret, José María Cha­varría, pre­si­dent de FECAV (Fede­ració Empre­sa­rial Cata­lana d’Auto­trans­port de Viatge), que repre­senta unes 170 empre­ses del sec­tor, asse­gura que el model català de trans­port interurbà “és l’enveja de fora” i que “s’està expor­tant al nord d’Europa i a Àfrica”.

Les dades que cada any reco­pila la direcció gene­ral de Trans­port i Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat sem­bla que ava­lin aquesta idea. En una dècada, la que va del 2008 al 2017, la demanda dels auto­bu­sos interur­bans ha aug­men­tat un 15%, dels 53,1 als 61,1 mili­ons de viat­gers anu­als, i ja repre­sen­ten prop d’un 6% de tot el trans­port públic de Cata­lu­nya. Això ha estat pos­si­ble en part perquè hi ha més línies (693 línies el 2010 i 780 el 2017) i més auto­bu­sos (1.224 el 2010 i 1.362 el 2017). A més, en ter­mes de con­for­ta­bi­li­tat i segu­re­tat, l’edat mit­jana dels vehi­cles ha anat bai­xant (dels 8 anys de 2010 als 7,1 anys, el 2017). “És un model d’èxit que es basa en la capil·lari­tat que acon­se­gueix. Estem par­lant d’un sis­tema que garan­teix una tarifa equi­va­lent amb inde­pendència d’on vis­qui l’usu­ari. L’obli­gació de trans­port públic també suposa un nivell de freqüència i de tarifa que no es pot apu­jar lliu­re­ment”, asse­gura Cha­varría. També s’hau­ria de dir que és un model que pre­serva un tei­xit empre­sa­rial for­mat per mol­tes peti­tes i mit­ja­nes empre­ses molt arre­la­des al ter­ri­tori, que no han cone­gut mai la com­petència, en un moment en què a la resta d’Europa el sec­tor bull per la con­so­li­dació de grans grups de trans­port mul­ti­mo­dals i per la irrupció de noves pro­pos­tes empre­sa­ri­als i tec­nològiques que defi­ni­ran el futur de la mobi­li­tat. Per a aquest sec­tor, la sola menció de la paraula des­re­gu­lació genera imme­di­a­ta­ment una reacció de pre­venció.

En què con­sis­teix aquest “model d’èxit”? El model actual és el resul­tat de les suc­ces­si­ves pla­ni­fi­ca­ci­ons que els dife­rents governs de Cata­lu­nya han apro­vat a par­tir de l’entrada en vigor de la llei cata­lana del 1987, poc després de l’espa­nyola. En un pri­mer moment es va posar molt l’èmfasi en el ree­qui­li­bri del ter­ri­tori de tal manera que es deia que els ciu­ta­dans de Cata­lu­nya amb inde­pendència d’on vis­ques­sin havien de tenir a l’abast trans­port col·lec­tiu interurbà com­pe­ti­tiu i a un preu que estigués en funció de la durada i no del lloc del ter­ri­tori on tingués lloc.

Amb el pas del temps, les qüesti­ons medi­am­bi­en­tals han anat gua­nyant pes, i el focus s’ha posat a crear un sis­tema capaç de com­pe­tir amb el vehi­cle pri­vat -que con­ti­nua sent el rei per a recor­re­guts d’una certa distància-, sobre­tot en la mobi­li­tat obli­gada, és a dir, aque­lla que és per motius de feina o d’estu­dis. En aquest con­text han sor­git noves línies d’autobús “exprés” amb una millor velo­ci­tat comer­cial i s’han des­ple­gat les àrees d’inte­gració tarifària (Bar­ce­lona, Girona, Lleida i Tar­ra­gona). “El 98% de la mobi­li­tat té lloc en àrees inte­gra­des”, subrat­lla el sub­di­rec­tor gene­ral de Trans­port i Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, Ben­jamín Cubi­llo.

Per casar els objec­tius de la política de trans­port públic amb un sis­tema de con­ces­si­ons a llarg ter­mini com el que hi ha a Cata­lu­nya (unes 160 con­ces­si­ons per un miler de trams de ser­vei), l’admi­nis­tració cata­lana ha uti­lit­zat els ano­me­nats con­trac­tes pro­grama. Amb aquests con­trac­tes, les empre­ses que tenen la con­cessió d’una línia es com­pro­me­ten a com­plir uns reque­ri­ments d’oferta que fixa l’admi­nis­tració a canvi d’una com­pen­sació econòmica. “Aquí hem optat per un sis­tema de gran inter­venció de l’admi­nis­tració en la pres­tació d’un ser­vei públic, per això no és com­pa­ra­ble amb les con­ces­si­ons del govern espa­nyol, que són de rutes de gran recor­re­gut sense sub­venció obli­gada i que s’esta­blei­xen en con­cessió mit­jançant con­cur­sos que tenen en compte els cos­tos i la demanda”, asse­gura.

“El nos­tre és un model d’èxit -insis­teix en la idea Joan Giménez, direc­tor gene­ral de Moven­tis, un dels ope­ra­dors més grans de Cata­lu­nya- i tam­poc no és car perquè l’admi­nis­tració atorga con­ces­si­ons a risc i ven­tura amb unes con­di­ci­ons deter­mi­na­des, i només aporta diners quan pensa que cal aug­men­tar freqüències o reduir tari­fes en llocs con­crets”, explica. Aquest “només” supo­sarà per a les arques públi­ques un total de 50 mili­ons d’euros aquest any, que les con­ces­sionàries rebran per com­pen­sar en part les obli­ga­ci­ons de ser­vei públic. Els com­pro­mi­sos crei­xents en aquest ter­reny han fet que la xifra aug­menti any rere any. Els con­trac­tes pro­grama sig­ni­fi­ca­ven 38,5 mili­ons d’euros el 2016; això vol dir que han aug­men­tat un 30% en qua­tre anys.

La mei­tat de les sub­ven­ci­ons cor­res­pon a les trans­ferències per ser­veis a dins de les ATM, és a dir per aba­ra­tir el cost dels bit­llets dels usu­a­ris recur­rents dins les zones inte­gra­des. De tal manera que si hi ha usu­a­ris que no noten el preu ele­vat dels bit­llets dels auto­bu­sos interur­bans és perquè l’admi­nis­tració l’està sub­ven­ci­o­nant. Segons dades del 2017, dels 61 mili­ons de viat­ges efec­tu­ats per auto­bu­sos interur­bans, prop de 15 mili­ons es van fer fora de les àrees inte­gra­des i, per tant, no es van poder bene­fi­ciar dels abo­na­ments per reduir la tarifa.

En aquest con­text de forta inter­venció de l’admi­nis­tració el “risc i ven­tura” de les con­ces­si­ons és fran­ca­ment molt rela­tiu, i de fet no hi ha constància de con­ces­sionàries que hagin renun­ciat a una línia perquè no li sur­ten els números.

El cert és que el model català no genera gaire debat. Pot­ser perquè una de les idees de fons que hi ha és que a Cata­lu­nya no hi ha gaire alter­na­tiva al sis­tema d’inter­venció pública perquè des de la ini­ci­a­tiva pri­vada no hi hau­ria la res­posta ade­quada: “Només les rutes que tenen substància comer­cial poden ser interes­sants, i nosal­tres no tenim grans rutes d’aquest tipus”, asse­gura Cubi­llo.

Les con­ces­si­ons del minis­teri sí que són més grans, o en tot cas més llar­gues, i tot i així quan es va pro­duir una tímida ober­tura del mer­cat, la idea era la mateixa: que la majo­ria de les con­ces­si­ons no són ren­di­bles. Manuel Pana­dero recorda aquell moment: “Amb l’apro­vació el 1987 de la LOTT sur­ten per pri­mer cop a con­curs unes 30 con­ces­si­ons que s’ator­guen amb un meca­nisme objec­tiu de qua­li­tat de ser­vei, freqüències, etc. Ales­ho­res el nivell de preus entre con­ces­si­ons equi­va­lents va ser entre un 30% i un 40% infe­ri­ors a les ante­ri­ors. Es van adju­di­car i en aquell moment és va dir que era la ruïna de les que se les havien que­dat.” Alguns d’aquells con­cur­sos pio­ners eren per a vint anys, de tal manera que van cadu­car el 2007 i va ser el moment de fer balanç. “Ales­ho­res es va saber que mal­grat les bai­xes del 30%- 40%, els guany que havien tin­gut sobre fac­tu­ració era de més del 30%: quin negoci té aquest marge? No havien de ser tan ruïnoses les con­ces­si­ons com es deia!”, afirma amb sar­casme.

Busup és una start-up sor­gida a Cata­lu­nya que malda per cap­tar usu­a­ris d’auto­cars i ho fa prin­ci­pal­ment en polígons indus­tri­als i esde­ve­ni­ments musi­cals. Es mou en l’àmbit dis­cre­ci­o­nal i, tot i que no té auto­cars, el seu res­pon­sa­ble i fun­da­dor, Rui Fer­nan­des, té molt inte­ri­o­rit­zats els números del negoci. Quan se li plan­teja el repte de por­tar gent de Lleida a Girona treu la cal­cu­la­dora i en pocs segons diu: “Jo puc mun­tar un autobús per un mínim de 40 per­so­nes cobrant 15 euros per seient i tor­nant buit”, asse­gura. Javier Asen­sio recorda que el bus ha gua­nyat molta eficiència i que ja no neces­sita grans nivells d’ocu­pació per ser ren­di­ble: “Hi ha mol­tes rutes a Cata­lu­nya amb nivells de demanda sufi­ci­ents perquè puguin viure dues empre­ses en règim de com­petència”, afirma.

Lògica­ment una cosa és mun­tar una excursió i una altra ben dife­rent esta­blir una ruta regu­lar amb com­pro­mi­sos de ser­vei. Tan­ma­teix, sem­bla que hi ha prou evidències per, com a mínim, qüesti­o­nar-se si el model català és el “model d’èxit” que es diu que és, almenys des del punt de vista econòmic.

L’exer­cici que fa Rui Fer­nan­des també l’està fent molta gent en aquests moments a dins i fora de Cata­lu­nya. La mobi­li­tat està can­vi­ant molt ràpida­ment, i moure per­so­nes és un mer­cat molt interes­sant que està atra­ient molts empre­ne­dors tec­nològics: “La gent dedica molts diners cada dia a des­plaçar-se i serà un dels grans mer­cats de futur, el que cal tro­bar és el model de negoci que donarà diners”, diu Daniel Serra, direc­tor exe­cu­tiu de CAR­NET, una pla­ta­forma de recerca sobre mobi­li­tat lide­rada per la UPC i Seat. Les empre­ses d’auto­bu­sos amb con­ces­si­ons es man­te­nen vigi­lants sem­pre dis­po­sa­des a pro­te­gir el seu mer­cat, si cal davant dels tri­bu­nals. Això ha pas­sat amb el cotxe com­par­tit que pro­posa Bla­Bla­Car que de moment sem­pre ha gua­nyat els plets amb Con­fe­bus (Con­fe­de­ració Espa­nyola de Trans­port en Autobús), el dar­rer, el febrer pas­sat a l’Audiència Pro­vin­cial de Madrid, que va deses­ti­mar el recurs de l’asso­ci­ació al·legant que Bla­Bla­Car no és un sis­tema de trans­port. Pot­ser no és un mitjà de trans­port stricto sensu, però el cert és que la seva apa­rició a Espa­nya ha reper­cu­tit direc­ta­ment en la demanda d’algu­nes línies de llarg recor­re­gut, bàsica­ment les que tenen con­ces­si­ons del Minis­teri. Alsa, l’ope­ra­dor espa­nyol més impor­tant, ha reco­ne­gut afec­ta­ci­ons i, de fet, ha pas­sat a l’atac vin­cu­lant-se amb la firma espa­nyola de cotxe com­par­tit Res­piro.

Bla­Bla­Car asse­gura que té 5 mili­ons d’usu­a­ris a l’Estat, i que un dels mer­cats més impor­tants és Cata­lu­nya, segons explica Jaime Rodríguez de San­ti­ago, direc­tor gene­ral de Bla­Bla­Car a Espa­nya, Por­tu­gal i Ale­ma­nya. De mit­jana, els viat­ges que es fan a Cata­lu­nya tenen una distància de 374 km.

Un altre cas que parla del zel que posen les empre­ses d’auto­bu­sos a pro­te­gir el seu mono­poli és el de la ruta de Bar­ce­lona a La Roca Village. El juny del 2009, el cen­tre comer­cial va sig­nar un con­tracte amb Bar­det (Avant Grup) per por­tar turis­tes a les seves boti­gues. Ales­ho­res, Sagalés, que té la con­cessió entre Bar­ce­lona i Gra­no­llers, va ini­ciar una lluita admi­nis­tra­tiva per un supo­sat “ser­vei coin­ci­dent”, mal­grat que el per­fil d’usu­ari (turis­tes) no té res a veure amb les carac­terísti­ques d’un ser­vei públic. Bar­det va per­dre, i avui Sagalés opera un lucra­tiu ser­vei. La lliçó és que la ini­ci­a­tiva empre­sa­rial en aquest sec­tor està pena­lit­zada, segons reco­nei­xen des de l’Auto­ri­tat Cata­lana de la Com­petència (ACCO).

Pre­ci­sa­ment aquest cas va pro­vo­car un pro­nun­ci­a­ment d’aquest orga­nisme el 15 d’octu­bre del 2012, en què es va cri­ti­car l’obso­lescència de la llei que regula el trans­port de viat­gers per car­re­tera “atès que sovint no com­pleix amb els prin­ci­pis bàsics d’una bona regu­lació (bet­ter regu­la­tion) i de lliure com­petència i perquè no sem­pre pot res­pon­dre de manera ade­quada a la rea­li­tat del mer­cat”, en con­cret refusa el dret de pri­o­ri­tat que té el con­ces­si­o­nari perquè cons­ti­tu­eix “una bar­rera que difi­culta un cor­recte desen­vo­lu­pa­ment con­cur­ren­cial del mer­cat de ser­veis de trans­port de viat­gers, motiu pel qual hau­rien de ser eli­mi­nats de la nor­ma­tiva vigent”, deia.

Les auto­ri­tats de la com­petència, la cata­lana i l’espa­nyola, s’han pro­nun­ciat rei­te­ra­da­ment sobre el sis­tema de trans­port públic per car­re­tera per posar en evidència que no sem­pre està jus­ti­fi­cat el règim de con­ces­si­ons i, per tant, hau­ria de fun­ci­o­nar el lliure mer­cat, i són espe­ci­al­ment crítics amb la falta de trans­parència: “No sabem si el sis­tema està sobre­com­pen­sat”, asse­nyala Marc Realp, direc­tor Gene­ral de l’ACCO. Una de les raons d’aquesta falta de trans­parència és la pràctica del finançament per sub­ven­ci­ons cre­ua­des, és a dir, que algu­nes con­ces­si­ons com­bi­nin rutes a pri­ori ren­di­bles amb altres que, apa­rent­ment, no ho són, per com­pen­sar. Des de la Gene­ra­li­tat s’asse­gura que és el meca­nisme perquè el sis­tema sigui sos­te­ni­ble, i, tot i que, sol tenir bona premsa genera cada cop més opo­sició. El pro­fes­sor de la UAB Javier Asen­sio recorda que al final les sub­ven­ci­ons cre­ua­des són trans­ferències entre usu­a­ris, de manera que un grup de pas­sat­gers, que podria pagar menys, paga més per com­pen­sar altres que hau­rien de pagar més. “Si el que es vol és que els usu­a­ris de zones amb menys demanda no paguin tant s’hau­ria de sub­ven­ci­o­nar aques­tes rutes amb els pres­su­pos­tos públics, com passa amb la sani­tat o l’edu­cació”, diu.

Asen­sio és el coau­tor d’un estudi, Com­petència en el trans­port interurbà de viat­gers per car­re­tera, que demos­tra que el marc regu­la­tori deter­mina el que acaba pagant l’usu­ari: “Els usu­a­ris de rutes que podrien tenir com­petència estan pagant un preu ele­vat i són els que estan sub­ven­ci­o­nant en part el sis­tema”. En el cas de Cata­lu­nya, alguns usu­a­ris tenen una doble pena­lit­zació: com a usu­a­ris i com a con­tri­bu­ents.

Què pas­sarà el 2028 quan aca­bin les con­ces­si­ons actu­als? Ben­jamín Cubi­llo reco­neix que caldrà obrir un debat sobre el model actual. Des de l’ACCO asse­gu­ren que estan vigi­lant perquè es faci un procés amb trans­parència.

Per la seva banda, Javier Asen­sio advoca per un canvi radi­cal: “Dei­xem que la ini­ci­a­tiva pri­vada faci les rutes que con­si­deri; veu­rem aparèixer tra­jec­tes que ni ens plan­te­gem; i que la Gene­ra­li­tat vegi després on ha de posar les sub­ven­ci­ons, i de ben segur que no n’hi haurà tan­tes”, vati­cina. Per als favo­ra­bles de la libe­ra­lit­zació, la com­petència aba­ra­tirà els preus, atraurà més usu­a­ris i traurà cot­xes de par­ti­cu­lars de la car­re­tera.

Des de la FECAV s’adver­teix: “El mer­cat des­re­gu­lat des­trui­ria el tei­xit actual d’empre­ses que pro­por­ci­o­nen una gran capil·lari­tat i estan arre­la­des al ter­ri­tori. I tot per un trans­port low cost que actua amb preus agres­sius, però a la llarga, quan s’ha que­dat sol, apuja preus”, asse­gura Cha­varría.

Asen­sio nega aquest extrem: “Els preus con­ti­nuen sent bai­xos als països des­re­gu­lats perquè hi ha lli­ber­tat d’entrada, que s’apu­gin els preus no impe­deix que algú altre ho faci més barat.”

Concessions que mai han concursat

La decisió que el 2003 va prendre la Generalitat de posposar 25 anys la sortida a concurs dels busos interurbans va rebre crítiques en un primer moment, però el temps les ha acabat silenciant. En tot cas va ser una mostra de la bona sintonia que sempre ha existit entre la política i el sector del transport. Cal pensar que la mesura es va prendre quan la llei encara no urgia a fer-ho (hi havia temps fins al 2007), mesos abans d’unes eleccions que van canviar el color polític del govern català i quan a Europa es parlava de com i quan fer concessions públiques. Finalment, el reglament comunitari del 2007, fixava en deu anys el període màxim de les concessions o, excepcionalment, quinze. Altres comunitats van seguir l’exemple català però cap amb tant èxit, ja que fins i tot Brussel·les va dir amén. “Veníem d’on veníem, ara com a mínim tenim una data i això té coses bones i dolentes”, diu Benjamín Cubillo, subdirector de transport públic i mobilitat. Qui el 2003 estava al capdavant del Departament de Política Territorial –avui Territori i Sostenibilitat-, era Felip Puig, des del 2016 president de Tram, la concessionària del tramvia urbà de Barcelona, on Globalvia, Alston i Moventis tenen el 80% de la societat.

Rescatar les concessions mai ha estat sobre la taula.

Unes empreses d’arrels profundes

La història recent de Catalunya es podria escriure a partir de la trajectòria vital d’algunes de les empreses de transport per carretera de casa nostra perquè és un sector amb una gran capacitat de sobreviure. Un dels màxims exponents d’aquesta habilitat és Sagalés, que reivindica antecedents el 1641, quan traslladava en carros pagesos als mercats. En el segle XX, la tracció animal va deixar pas als vehicles de motor, i és en aquest context quan va néixer un altre dels grans grups catalans: Moventis, que el 1923 va començar a fer trajectes a Sabadell.

El règim de concessions va arrencar aquella època amb els reials decrets del 1924 i 1929, a l’empara dels quals es van atorgar i convalidar moltes de les concessions de la primera meitat del segle XX. Després, la llei del 1947 va garantir la pervivència d’un sistema d’adjudicació gairebé directa, al qual es va intentar posar fi amb la llei espanyola (LOTT) del 1987 i la catalana del mateix any.

L’atomització del sector a Catalunya no ha impedit que a poc a poc, a còpia de compres i aliances, s’hagin configurat grans grups com ara Moventis, Sagalés i Mon-bus, que reuneixen totes les modalitats del transport de viatgers per carretera (regular, discrecional, especial, urbà, interurbà, turístic, etc.). En el cas de Moventis també participen en el tramvia, en el servei de bicicleta compartida i tenen concessionaris de cotxes: “Som operadors intermodals i cerquem la millor solució de mobilitat per als nostres clients”, explica Joan Giménez, director general de Moventis.

De moment, el sector s’ha mostrat molt impermeable a les dinàmiques de fora com ara l’entrada de grans grups estrangers, però la Generalitat pensa que els vuit anys que falten per a la fi de les concessions podrien animar les operacions. Segons DBK, el sector de busos interurbans en concessió va moure a Espanya una xifra de negoci de 1.950 milions d’euros el 2016.

Emprendre a partir de les escletxes de la llei

Els nous operadors topen amb un mercat molt regulat que frena la iniciativa
Francesc Muñoz

La mobilitat canvia, i això provoca conflictes com el de Uber i Cabify amb el taxi, o el que ocasiona la proliferació de patinets amb els vianants o el de motos i bicicletes d’empreses de lloguer que apareixen aquí i allà a la via pública... I què és el conflicte dels “armilles grogues” a França si no un problema de mobilitat? Davant d’aquesta transformació, l’administració reacciona sovint tard i malament. “Protegir no és la solució, el que han de fer les administracions és generar competència.” Qui ho diu és Daniel Serra, que des de la UPC, i de bracet d’empreses privades com ara Seat, ha endegat MaaS Catalonia, un espai de debat i compartició de coneixement al voltant de la mobilitat. Serra pensa que el sector públic ha de liderar el canvi, però veu moltes i grans barreres a la iniciativa privada.

L’àmbit urbà està sent un laboratori, però a continuació vindrà la mobilitat de mitjà i llarg radi. “El sector de l’autobús és poc sexi i encara no li ha tocat, però quan passi, i per a això falten menys de dos anys, veurà com el passaran com un corró”, preveu Rui Fernandes de BusUp. Fernandes pensa que el servei d’autobús tradicional s’ha convertit en un commodity (un producte sense valor afegit que només competeix per preu) per això hi ha guerra de tarifes i caiguda de marges. BusUp neix, precisament, com una reacció del sector discrecional -un dels fundadors és Alejandro Canals, conseller delegat d’Autocares Canals-, a la recerca de diferenciació. L’empresa tecnològica cerca clients en nous àmbits, i agrupa demanda entre treballadors de diferents empreses d’un mateix polígon o entre clients d’esdeveniments de lleure, com ara concerts. “La nostra proposta és: vols ser més atractiu? Doncs et muntem un sistema d’autocar compartit”, diu Fernandes. Al Canet Rock van començant desplaçant 700 persones el 2017 i enguany en preveuen desplaçar unes 2.600. La premissa: “Al sector no li pots fer la guerra, o t’hi uneixes o mors.”

Esperó.

Jaime Rodríguez de Santiago, responsable de BlaBlacar Espanya, parla de “friccions” en referir-se a les pugnes legals que estan tenint amb el sector de l’autobús: “Ens veuen com una amenaça i això els està esperonant a millorar; innovem més ràpid en un context de competència”, diu. No obstant això, tranquil·litza el sector: “No treballarem l’autobús a Espanya.” BlaBlaCar ha arribat a un acord amb l’operadora pública francesa de trens SNCF sobre OuiBus, la companyia de busos de la seva propietat. Rodríguez explica que la compra té lloc després l’experiència a París, on van crear BlaBlaLines, per compartir cotxe d’entrada i sortida de la ciudad. “En un context de vaga de trens ens vam veure desbordats i vam col·laborar amb OiuBus i una cosa ha portat a l’altra”, diu. Per al cap de BlaBlaCar l’experiència de París demostra que hi ha vies d’entesa amb el sector públic -a París s’ha subvencionat els usuaris de BlaBlaLine-, també a l’Estat espanyol.

Per Serra, situar al centre l’usuari i satisfer-lo amb el coneixement que proporcionen les dades és el futur: “Aquesta és la gran diferència entre vells i nous operadors de mobilitat”, afirma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.