Quan el límit som nosaltres
Ja fa anys que es parla de l’impacte de les noves tecnologies en l’educació i a hores d’ara no tenim del tot clar si aquest impacte és positiu, neutre o cap de les anteriors quan de sobte ens assabentem que a Silicon Valley els executius del sector porten els seus fills a escoles “lliures de pantalles” on les criatures continuen estudiant amb el paper i el bolígraf i el professor encara escriu amb un guix. I no podem evitar preguntar-nos si és que aquests senyors no han arribat a temps a la seva pròpia revolució o simplement ens enganyen a tots amb les seves caixes absurdes... o potser tampoc cap de les anteriors. No hi ha cap dubte que les noves tecnologies ens han canviat la manera de treballar i que gràcies a aquestes hem incrementat la productivitat a nivells que abans no podíem ni imaginar: des de poder mirar instantàniament la informació sobre qualsevol producte que ens interessi fins a organitzar una conversa amb qui cal en qualsevol moment sense moure’ns de l’oficina, passant pels milers de correus electrònics que s’envien cada dia a les pàgines i pàgines d’informació que es comparteixen diàriament al núvol... I tot això no és útil per a l’educació? Depèn... Abans de poder generar o adquirir la informació que es troba a internet, nosaltres mateixos ens hem hagut de formar per tenir la maduresa per poder aprofitar aquesta disponibilitat d’informació: distingir els continguts rellevants dels irrellevants o directament falsos (cada dia més difícil), entendre l’entorn on podem aplicar aquesta informació i, en poques paraules, saber concretament què busquem. Per entendre’ns, no em serveix de res que algú m’expliqui detalladament les conseqüències del final de l’imperi romà si no tinc present tot el que aquest imperi va significar i com encara està molt present en la cultura i la política occidentals. Però els més joves encara no tenen aquest grau de formació i maduresa i no hi ha cap manera que la màquina pugui substituir el seu esforç i el seu treball per adquirir aquests coneixements, per això, donar-los accés a una quantitat infinita de dades si no tenen la capacitat de gestionar-les no només no serveix per a res, sinó que segurament els genera una confusió que probablement és més perjudicial que positiva.