Sant Cugat té la paraula en la innovació en gran format d’HP
Des del centre de la companyia al Vallès, seu global del negoci de la impressió de grans mides, es decideix també l’estratègia mundial La firma té l’equip directiu més divers del sector
L’estratègia de l’àrea d’impressió en gran format de la multinacional HP es desenvolupa per a tot el món des de la seu de la firma a Sant Cugat. Guayente Sanmartín és la seva directora general, la primera dona que dirigeix aquesta àrea, una executiva barcelonina amb arrels aragoneses que va entrar a l’empresa a l’estiu farà 28 anys, després d’arribar-hi per unes pràctiques. Sanmartín ha passat per diverses posicions a l’empresa –des d’enginyeria fins a màrqueting i vendes– a París, Singapur i els Estats Units, fins a tornar a Barcelona, on ha complert el seu somni de dirigir la impressió de gran format.
“Aquest centre engloba tres negocis mundials: les grans impressores per a arquitectes, enginyers i dissenyadors, i per a cartells d’exteriors i decoració interior, i la impressió en 3D. L’estratègia i la innovació tecnològica de les tres àrees es desenvolupen des d’aquí”, explica Sanmartín.
El negoci de la impressió en gran format va néixer a San Diego. “Primer es desenvolupava amb ploters –impressió de forma lineal–, fins que HP va descobrir la tecnologia de la injecció de tinta i la va aplicar tant a grans com a petites impressores. Paral·lelament, la firma va començar a ubicar parts del seu negoci fora dels Estats Units, i Barcelona va començar a ser important per l’àrea d’impressió. La seva capacitat d’enginyeria ja era notable en aquells anys”, comenta l’executiva.
Aquest negoci representa una de les àrees més rendibles per a la multinacional i de més creixement. I la contínua innovació és una de les línies clau que afavoreix la posició del gran format dins la multinacional. “La investigació en tintes i materials va ser determinant a l’hora de fer la transició dels sistemes analògics als digitals, però a més de proporcionar tecnologia punta també innovem pel que fa a l’atenció als clients, a qui avisem de les errades de les màquines abans que es produeixin, gràcies als serveis intel·ligents relacionats amb IoT [internet de les coses, en les sigles en anglès].”
HP innova en maquinari i programari, en les tintes i en els materials que han de servir de base per a la impressió, però també aplica les noves tecnologies a l’experiència d’ús, per aconseguir una màxima qualitat d’imatge i en seguretat. Les dues últimes impressores de gran format que HP ha llançat al mercat, Latex R series i DesignJet Z9, permeten imprimir en tot tipus de materials, tant flexibles com rígids –la primera– i imatges de gran format d’altíssima qualitat –la segona–, aquelles que es poden veure en botigues de grans marques, per exemple.
El límit, la imaginació.
HP també innova internament, incorporant les últimes metodologies de treball a l’empresa, afavorint la creació d’empreses emergents per part dels empleats i aplicant un codi rígid de sostenibilitat. A més, HP lidera el programa CodeWars, amb què es vol afavorir la incorporació de joves talents, preferiblement femenins, a les disciplines STEM, una competició en què ja han participat al voltant de 2.000 joves de l’Estat en els cinc anys que fa està en marxa.
La tinta blanca, més blanca
HP ha aconseguit treure al mercat la primera tinta blanca làtex del món, una nova formulació que aconsegueix eliminar la degradació del blanc amb el temps i els residus que dipositava a la màquina. Ho fa a través d’un moviment constant del seu contenidor i dels circuits per on passa dins de la impressora. A través d’aquest moviment constant, inclús quan no ha de ser utilitzada en la impressió, s’aconsegueix un blanc verge i setinat fins ara inexistent en el mercat, amb un baix cost de manteniment i que no produeix cap residu.