Ceinsa tria Portugal per començar la seva internacionalització
La consultora especialitzada en sistemes retributius té fama pels seus informes salarials de sectors
Centro de Investigación Salarial, Ceinsa, una consultora de Barcelona especialitzada en sistemes retributius i compensatoris, farà el primer salt fora d’Estat espanyol amb una primera oficia a Lisboa. L’entrada a Portugal serà l’any vinent, però encara no s’ha decidit si serà amb soci local o directament. Serà el primer pas d’un creixement cap a Europa.
La internacionalització arriba quan la firma acaba de fer 25 anys, i després d’un període de fort creixement: la facturació s’ha doblat els darrers quatre anys i enguany l’increment podria ser del 25% i superar àmpliament el milió d’euros. Aquesta evolució ha anat acompanyada de l’obertura de delegacions a l’Estat. Primer va ser la de Madrid, considerada estratègica, perquè els facilita accés a un perfil d’empresa gran, seguida de la de Bilbao, que va obrir fa tres anys, i la de València, l’any passat. “Amb aquestes quatre seus cobrim tot l’Estat i no tenim intenció d’obrir-ne més”, afirma Josep Capell, soci i director general de Ceinsa.
Capell va agafar el testimoni de la consultora ara fa cinc anys de mans del fundador, Manuel Osorio, que finalment es va jubilar en fa tres, després d’un temps de relleu. Actualment, la propietat de la firma és al 50% dels dos. Aquest canvi en la cúpula ha variat l’estratègia de creixement: “No concebo Ceinsa com un despatx sinó com una empresa i potser per això tinc inclinació al creixement”, explica Capell. No obstant això, el director general de la firma, reconeix que aquesta pulsió l’ha de controlar perquè és un negoci molt sensible als cicles econòmics, que pateix profundament les crisi amb caigudes importants de les vendes: “Al final fem un producte de luxe”, es lamenta. En tot cas, l’empresa està ampliant plantilla i aviat s’incorporaran quatre treballadors.
El model de negoci de Ceinsa es basa en tres activitats diferents però que s’alimenten entre elles. La primera, per volum de facturació (50%) és la consultoria. Treballen mitjançant projectes per encàrrec d’una empresa (ja han superat el miler de clients), tant des del punt de vista operatiu com estratègic i en dos camps principals: el disseny de polítiques de compensació i la gestió del talent. En aquest camp, Ceinsa diu que és líder en un mercat en què competeix amb multinacionals com Mercer i Willis Towers Watson.
Aquest negoci és, encara avui dia, força personalista, i Capell reconeix que sovint ha de continuar fent de consultor i alhora treballar la seva marca personal (amb llibres i conferències), en comptes de dedicar-se més a comandar el creixement, fet que també suposa un cert fre en aquests moments, i que s’intenta reorientar.
Informes sectorials.
Eines informàtiques.
El perfil del client de Ceinsa és molt ampli i abasta des de pimes de 50 treballadors fins a multinacionals de milers de treballadors.
CEINSA
Pagar més o millor?
Tenir i retenir els millors professionals és la palanca d’èxit de les empreses. Retribuir bé és clau, però insuficient. “Cada vegada més, els treballadors valoren aspectes que van més enllà dels diners, com ara la facilitat per conciliar o l’activisme social de l’empresa”, diu Capell. “Nosaltres no ensenyem a pagar menys, sinó millor”, subratlla.
Són els signes dels nous temps, si bé hi ha molta “empresa familiar paternalista”, puntualitza. Una dada a tenir en compte: els joves són menys fidels a l’empresa i més als projectes.