Opinió

Triar el futur

1 3 4 5

S’acos­ten les temu­des dates de les PAU, més cone­gu­des com a selec­ti­vi­tat, i molts joves estu­di­ants hau­ran de triar el seu futur en els pro­pers mesos. La veri­tat és que no els ho posem fàcil, i no només per l’exigència dels estu­dis i l’estrès, com­pren­si­ble d’enfron­tar-se a un exa­men tan deci­siu, sinó també per la gran diver­si­fi­cació de l’oferta de les uni­ver­si­tats: a Cata­lu­nya es poden cur­sar més de 500 graus uni­ver­si­ta­ris. En gene­ral, és posi­tiu que s’ofe­rei­xin opci­ons per als joves, i nous estu­dis com arts digi­tals, comu­ni­cació interac­tiva o gover­nança glo­bal, que s’estre­na­ran el curs acadèmic que ve, i que res­po­nen sens dubte a rep­tes i inqui­e­tuds actu­als.

En tot cas, però, l’oferta total de 500 graus acos­tuma a pro­duir una bar­reja de ver­ti­gen i deso­ri­en­tació que a molts joves de 18 anys els resulta força angoi­xant. Per exem­ple, hi ha més de trenta opci­ons d’estu­diar bio­lo­gia a Cata­lu­nya, i no només per l’oferta de dife­rents uni­ver­si­tats, que és nor­mal, sinó per mati­sos que com­pli­quen la decisió dels estu­di­ants: quina diferència hi ha entre bio­lo­gia, bio­tec­no­lo­gia, genètica o engi­nye­ria biomèdica? I si estu­dio micro­bi­o­lo­gia, no faré res de genètica? La majo­ria d’ells no tenen prou infor­mació per dis­tin­gir els mati­sos d’aques­tes titu­la­ci­ons, que, d’altra banda, tam­poc dife­rei­xen gaire a nivell de pla d’estu­dis dels pri­mers dos cur­sos. No seria pos­si­ble fer una base comuna almenys dels dos pri­mers anys i dei­xar que l’alumne triés la seva espe­ci­a­lit­zació a par­tir del ter­cer?

D’entrada, seria una elecció més sen­zi­lla i podrien triar més tard amb més conei­xe­ment de causa. D’altra banda, moltíssims pro­fes­si­o­nals en actiu podem dir que hem aca­bat tre­ba­llant en una àrea o fins i tot en una pro­fessió que no ens ima­ginàvem quan estudiàvem, en molts casos perquè de fet no exis­tia... Per a alguns joves el dilema és para­lit­zant. Per­so­nal­ment, quan em dema­nen ori­en­tació, els reco­mano que triïn alguna cosa que els interessi, o que quedi pro­pera a la seva inqui­e­tud: si la nota de tall de bio­tec­no­lo­gia és massa alta però es pot entrar a bio­lo­gia, per què no?

Al cap i a la fi, i haurà mil opor­tu­ni­tats per aca­bar d’ori­en­tar-se després, tant a través d’un màster com a la feina. Es tracta d’aju­dar-los a enten­dre que aquesta és una pri­mera decisió de la seva car­rera, però que de ben segur no és l’última!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.