Carioca encadena quatre anys amb creixements al voltant del 15%
La firma de retoladors italiana va sortir d’un concurs de creditors amb un pla de redefinició que els ha fet incrementar les vendes L’empresa busca nova seu a l’Hospitalet
Carioca Iberia, la filial de la firma italiana de retoladors, preveu tancar l’any amb una facturació de 10 milions d’euros en el mercat espanyol, un 17% més que l’any passat i encadenar així quatre exercicis seguits incrementant les seves vendes per sobre dels dos dígits.
La firma, amb seu a Settimo Torinese (Itàlia), i filial a l’Hospital de Llobregat des del 1957, va tancar el 2018 amb 8,5 milions d’euros de facturació, que van suposar una millora del 13% respecte a l’exercici anterior.
En el global, la companyia es troba en un moment de color rosa, amb un creixement de la facturació per sobre del 15% des del 2016. De fet, en dos anys ha passat de facturar 22 milions d’euros a sumar-ne 26 el 2018. La cap de màrqueting del grup, Silvia Larrea, avança que preveuen arribar als 30 milions en només dos anys.
Els bons resultats són fruit d’un procés de redefinició de la firma i de la seva marca que es va iniciar el 2015, després de passar per un complex concurs de creditors.
La cap de màrqueting internacional explica: “Hem remodelat tots els productes, amb nou embalatge. Hem redefinit la nostra arquitectura de marca i l’esforç està tenint recompensa internacional.”
Per sortir de la crisi interna i de consum, la firma va fer una aposta per incorporar més innovació en la seva cartera de productes i, a més, va augmentar el departament de qualitat i de vendes. En aquest procés de transformació, Carioca va tancar la part productiva que tenia a l’Hospitalet de Llobregat i la va concentrar a Itàlia, i va acabar convertint la filial del Barcelonès en un centre exclusivament logístic des d’on distribueix a la resta de l’Estat espanyol i també a Portugal, la joia de la corona de l’empresa.
De fet, el mercat ibèric representa el 30% del total de les vendes del grup. Curiosament, facturen més a l’Estat espanyol que al país alpí on van néixer i té la seu la companyia. “Durant molts anys, Carioca ha estat la marca de referència dels retoladors en el mercat espanyol i, en canvi, a Itàlia des dels inicis ha tingut més competència”, considera Larrea.
Producció a Europa.
Carioca es va fundar el 1954 a Settimo Torinese, on hi havia un hub industrial del sector de l’escriptura. Va ser de les primeres marques a desenvolupar retoladors i des de Torí es va començar a expandir a tot Europa. Dos anys després, va obrir la primera filial fora d’Itàlia, a l’Hospitalet de Llobregat, on encara està establerta. De fet, és l’única filial que té la companyia arreu del món tot i que ven a gairebé vuitanta països.
En els plans de Carioca Iberia hi ha canviar de seu tan aviat com trobin unes naus que els donin més agilitat per a la seva activitat logística. “Necessitem unes instal·lacions que donin resposta al nostre creixement i als canvis de distribució que reclama el mercat”, diu Larrea, que assegura que la nova ubicació estarà a prop d’on són ara.
A més, la firma acaba d’engegar una plataforma de venda en línia de productes amb menys rotació per al gran consumidor i en breu inaugurarà e-commerce per al sector papereria.