Política

L’acceleració del procés d’‘impeachment’ fa que es desboqui la fúria de Trump

Els demòcrates volen enllestir la investigació de l’escàndol ucraïnès abans d’acabar la tardor

El suport popular a la destitució del president augmenta

El procés d’impe­ach­ment al pre­si­dent dels EUA, Donald Trump, ja està en marxa i no hi ha res que l’aturi. La fúria del man­da­tari s’ha dis­pa­rat a nivells màxims, men­tre cada detall que apa­reix acce­lera una mica més el camí cap a la des­ti­tució, una opció que gua­nya adep­tes entre els nord-ame­ri­cans.

Trump es revira i es defensa en tots els fronts. “Va ser una con­versa per­fecta amb el pre­si­dent ucraïnès”, va bra­mar a Twit­ter, tot adver­tint que, si l’escàndol con­ti­nua, “cap pre­si­dent voldrà par­lar en el futur amb un líder estran­ger”. Hores abans havia acu­sat el denun­ci­ant de ser un “espia” i un “traïdor”, i va amenaçar-los que, si pogués, el trac­ta­ria “com es feia abans”, insi­nu­ant càstigs físics i fins i tot pena de mort.

La rebe­que­ria no afecta els demòcra­tes. El Congrés va començar ahir un recés de dues set­ma­nes que serà ine­xis­tent per als inte­grants del comitè d’intel·ligència de la Cam­bra de Repre­sen­tants. Els líders demòcra­tes volen acce­le­rar les inves­ti­ga­ci­ons que duguin a la votació de des­ti­tució com més aviat millor, i volen tenir-ho enlles­tit abans que acabi la tar­dor.

Si tot s’acce­lera tant és pro­ba­ble que la votació d’impe­ach­ment es pugui pro­gra­mar fins i tot abans que acabi l’any.

En només dos dies, el suport a un procés d’impe­ach­ment ha pujat set punts, fins a un 43%. Els con­tra­ris han cai­gut en picat, fins a un 36%. Més de 300 exfun­ci­o­na­ris en assump­tes de segu­re­tat naci­o­nal van exi­gir en una carta que el procés de des­ti­tució tiri enda­vant.

La Casa Blanca té coll avall que haurà de crear una estratègia con­tra el procés, i començar a for­mar un pilot de defensa que estarà lide­rat per Corey Lewan­doski, el con­tro­ver­tit pri­mer excap de cam­pa­nya de Trump.

De moment, a falta de pas­sos con­crets del procés, als repu­bli­cans tam­poc els està anant tan mala­ment: la crida a la uni­tat està sent efec­tiva –tot i que cada vegada hi ha més esclet­xes–, i en només tres dies han reco­llit 13 mili­ons de dòlars per a la ree­lecció del pre­si­dent l’any que ve.

Men­tres­tant, con­ti­nuen apa­rei­xent detalls de la nefasta gestió de la crisi. Diver­sos mit­jans van asse­gu­rar que el vice­pre­si­dent, Mike Pence, es va pro­nun­ciar en con­tra de difon­dre les ano­ta­ci­ons de la tru­cada amb l’ucraïnès Volodímir Zelenski, tement –i amb raó– que seria catastròfic però, alhora, enco­brint l’escàndol. Advo­cats pre­si­den­ci­als van sug­ge­rir que es posés les trans­crip­ci­ons en un sis­tema alta­ment clas­si­fi­cat, fet que con­firma parts de la queixa interna del denun­ci­ant anònim i hi dona més cre­di­bi­li­tat.

Per si fal­tes­sin per­so­nat­ges en la trama, ahir el Krem­lin va dir-hi la seva a través del por­ta­veu, Dmi­tri Peskov, que va desit­jar que els EUA mai publi­quin les con­ver­ses de Trump i el pre­si­dent Vladímir Putin, ja que por­ta­ria encara “més pro­ble­mes” a una relació “tur­bu­lenta”.

LA XIFRA

43
per cent
dels nord-americans donen suport a engegar un procés d’‘impeachment’ contra el president Trump.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.