El neobanc Bnc10 vol assolir 250.000 clients l’any 2020
El primer neobanc fundat a Barcelona es planteja que el negoci no giri al voltant de les comissions
Bnc10, el primer neobanc nascut a Barcelona, es proposa arribar als 250.000 clients l’any 2020, segons les previsions amb què treballa el seu director general, Albert Llorens.
La nova entitat, operativa des del mes d’octubre, va aconseguir en el seu primer mes d’activitat 5.000 clients, amb 1 milió d’euros en volum de transaccions i 25.000 descàrregues de la seva app.
La nova entitat financera, va nèixer promoguda per un grup d’inversors encapçalats per qui és el president executiu del nou banc, Manel Vallet, d’Hotels Catalonia, després de fer una interpretació del signe dels temps. Com explica Albert Llorens, “aquest grup d’inversors va identificar la necessitat social d’una nova manera de fer banca, a partir de fets com el canvi de domicili de determinades entitats catalanes arran del referèndum de l’1 d’octubre, que van deixar orfes els estalviadors, o la pèrdua de confiança que ha suposat el cas Villarejo-BBVA. A tot això s’afegeix la capacitat de donar nous serveis que ofereixen les aplicacions mòbils.”
L’entitat engega la seva activitat amb una oferta de productes bàsica, que inclou un compte bancari personal, totalment gratuït, una targeta de prepagament Mastercard, que permet qualsevol tipus de pagament, nacional i internacional; la possibilitat de demanar, pagar i dividir comptes amb amics; tres retirades d’efectiu al mes de franc en qualsevol caixer del món; canvis de divises sense comissions i anàlisi de despeses i notificacions de moviments per tenir control dels diners. Com explica David Montanyà, cofundador de Bnc10: “Es tracta de cocrear amb els clients el model de banc que volem, adaptar-nos a la realitat contínuament. Cada quinze dies actualitzem els nostres processos i serveis, i ara ja tenim a disposar, per exemple, el pagament amb mòbil.” Per a la gestió i el control dels comptes i serveis en línia dels clients, Bnc10 s’ha associat amb Prepaid Financial Services.
A diferència de les entitats bancàries convencionals, que donen molta importància a les comissions per suportar els seus marges, Bnc10 les minimitza. Albert Llorens explica: “Els bancs tradicionals, amb una estructura de costos tan gran, han d’aplicar peatges grans, i no només repercuteixen en el cost del producte financer determinat, sinó d’altres. Nosaltres, en canvi, el que fem és oferir un servei per ajudar la gent a estalviar i invertir.” David Montanyà hi afegeix: “No només ens diferencia dels bancs que treballem a partir d’una app, sinó la nostra filosofia de negoci, que no es basa en les comissions.” En aquest sentit, des de Bnc10, dubten que la nova entitat pugui arribar a mantenir algun vincle de col·laboració amb els grans bancs convencionals, els quals ja s’han apressat a establir aliances amb companyies del món fintech. Com diu Llorens “ells cobren per producte i no donen el suport que caldria al client a l’hora de prendre decisions d’estalvi o d’inversió”. Per Montanyà, sobre si es planteja una competència entre la banca tradicional i la neobanca fintech, “és clar que els grans bancs, si han de témer a algun competidor, és a les grans tecnològiques, que ara volen fer de bancs, com Apple, Amazon i Google”.
L’entitat oferirà aviat un servei premium, en què el client pagarà una quota fixa, a canvi de la qual disposarà d’eines per invertir, comptes per compartir, més facilitats per treure diners, assegurances, etc. En aquests moments, els ingressos de Bnc10 bàsicament procedeixen dels pagaments per targeta que fan els clients. Bnc10 té ara mateix l’estatus d’entitat de diner electrònic, i en dos anys està previst que pugui comptar amb llicència bancària, cosa que permetria a l’entitat donar hipoteques i fer banca d’inversió. L’empresa, que es va finançar en una primera ronda amb 2 milions d’euros, va tancar al novembre una ronda pont d’1 milió, pas previ a escometre una ronda de finançament internacional, durant el primer semestre del 2020. “En quatre o cinc anys, la nostra intenció és oferir serveis bancaris arreu del món. De fet, ja tenim un nombre petit, però significatiu, de clients de França, el Regne Unit, Itàlia i Lituània.” Quant al perfil de client, a banda del millennial, Bnc10 creu que pot aspirar a la veta de mercat de generacions més grans, decebuda amb els bancs convencionals.
N26 i Revolut, referents
A l’hora d’emmirallar-se en exemples de neobancs que han reeixit, les referències triades per Bnc10 són l’N26 alemany, que ha estat declarat la fintech més important de la UE i, sobretot, el britànic Revolut, que ha esdevingut, amb 1.000 milions d’euros de capitalització, un dels darrers grans unicorns. Com explica Montanyà, “Revolut ha tingut èxit perquè ha ofert als britànics que viatgen –amb lliures–, despeses molt baixes en comissions quan han de bescanviar moneda a la zona dòlar o euro.”