Opinió

Ningú no renta un cotxe de lloguer

Més del 50% dels nostres clients són pimes de diferents sectors. Organitzacions que, en general, estan creixent molt ràpidament i de manera poc planificada. Aquest èxit porta a cert caos organitzatiu, manca de claredat en les funcions i responsabilitats dels empleats, un trencament en el sentiment de l’equip (“ja no és com abans”) i un elevat estrès

Des de molt petita el meu pare (i men­tor) em va intro­duir en el món de la faci­li­tació de grups i la con­sul­to­ria de recur­sos humans. Vaig entrar-hi donant suport en ses­si­ons de tre­ball amb equips i team buil­dings (cons­trucció d’equips) i em va aca­bar agra­dant tant que vaig estu­diar psi­co­lo­gia orga­nit­za­ci­o­nal. Vaig aga­far experiència a l’empresa pri­vada i ara fa més de cinc anys que lidero la meva pròpia con­sul­to­ria i… m’encanta! Suposo que és perquè uneix les meves dues pas­si­ons: les per­so­nes i el benes­tar.

Els nos­tres pro­jec­tes estan rela­ci­o­nats amb el desen­vo­lu­pa­ment de cul­tu­res d’empresa més cen­tra­des en les per­so­nes, on la con­fiança, la trans­parència i la par­ti­ci­pació for­men la base per poder impul­sar un negoci ren­di­ble i sos­te­ni­ble.

Quan explico la nos­tra missió a pos­si­bles cli­ents i a per­so­nes col·labo­ra­do­res tots com­par­tei­xen la pers­pec­tiva d’aquesta mirada més humana, però quan comen­ces a gra­tar una mica pots com­pro­var que alguns estan lluny de creure-se-la i d’apli­car-la a les seves orga­nit­za­ci­ons. Sí, ofe­rei­xen alguns avan­tat­ges, tenen una mínima fle­xi­bi­li­tat d’hora­ris i una bústia de sug­ge­ri­ments, però això és tot. Encara pre­val un clima de des­con­fiança entre la direcció i les per­so­nes dels seus equips i és habi­tual escol­tar fra­ses de l’estil “si dema­nes opinió a l’equip pen­sa­ran que poden deci­dir ells” o “si els dono allò que volen, en breu, em dema­na­ran més coses”. La veri­tat és que puc enten­dre algu­nes de les seves pors. Tenir res­pon­sa­bi­li­tats sobre l’empresa i sobre les per­so­nes que la for­men no és una tasca fàcil. La de líder és una pro­fessió molt solitària.

Molts dels nos­tres pro­jec­tes estan vin­cu­lats amb ges­ti­o­nar pro­ble­mes de clima labo­ral, amb pro­ble­mes de comu­ni­cació i col·labo­ració entre per­so­nes o amb ges­ti­o­nar equips des­mo­ti­vats per la falta d’un lide­ratge. Aca­bem apa­gant focs pun­tu­als que, si res can­via, poden tor­nar a aparèixer en el curt ter­mini.

Més del 50% dels nos­tres cli­ents són pimes de dife­rents sec­tors. Orga­nit­za­ci­ons que, en gene­ral, estan crei­xent molt ràpida­ment i de manera poc pla­ni­fi­cada. Aquest èxit porta a cert caos orga­nit­za­tiu, manca de clare­dat en les fun­ci­ons i res­pon­sa­bi­li­tats dels emple­ats, un tren­ca­ment en el sen­ti­ment de l’equip (“ja no és com abans”) i un ele­vat estrès i frus­tració per part de totes les per­so­nes que estan tre­ba­llant sense parar i sense veure un reco­nei­xe­ment al dar­rere (i em refe­reixo al copet a l’esquena). Tot això té un impacte molt gran en el com­promís de la per­sona tre­ba­lla­dora.

Si reco­nei­xes o has vis­cut algun d’aquests símpto­mes, és el moment de pres­tar atenció a la funció de gestió de per­so­nes i cul­tura cor­po­ra­tiva (tra­di­ci­o­nal­ment cone­guda com a recur­sos humans).

Aquesta àrea hau­ria de res­pon­sa­bi­lit­zar-se de:

X Pro­moure la missió i visió de l’orga­nit­zació entre tots els emple­ats de l’orga­nit­zació. Fomen­tar la visió glo­bal i enten­dre per què fem el que fem.

X Crear amb l’equip unes nor­mes de com­por­ta­ment que esti­guin ali­ne­a­des amb els valors de l’orga­nit­zació i que regu­lin les con­duc­tes espe­ra­des i les no tole­ra­des.

X Enten­dre l’estratègia de l’empresa i fer ater­rar els objec­tius als dife­rents depar­ta­ments jun­ta­ment amb els coman­da­ments inter­me­dis. Tots som res­pon­sa­bles d’acon­se­guir els objec­tius de l’orga­nit­zació.

X Imple­men­tar un sis­tema d’ava­lu­ació i feed­back que garan­teixi que les per­so­nes conei­xen les seves fun­ci­ons i res­pon­sa­bi­li­tats, que les acom­plei­xen i que dis­po­sen d’un pro­grama de desen­vo­lu­pa­ment per part de l’empresa per con­ti­nuar millo­rant pro­fes­si­o­nal­ment.

X Desen­vo­lu­par un pla estratègic de per­so­nes que reu­neixi totes les acci­ons que aju­da­ran l’empleat/da a sen­tir-se bé dins l’orga­nit­zació, des del pri­mer con­tacte amb l’empresa fins a la seva sor­tida (si fos el cas). Aquest pla també és cone­gut com a Employee Expe­ri­ence.

X Vin­cu­lar mètri­ques de les per­so­nes emple­a­des amb els resul­tats de l’orga­nit­zació. Neces­si­tem dades per demos­trar que el benes­tar de les per­so­nes dins l’orga­nit­zació té un impacte directe en el balanç de resul­tats.

La rea­li­tat és que molt poques empre­ses han desen­vo­lu­pat la funció de gestió de per­so­nes i cul­tura cor­po­ra­tiva, tal com expli­quem aquí, dins les seves orga­nit­za­ci­ons.

La gran majo­ria dedica els seus recur­sos a les àrees d’admi­nis­tració de per­so­nal, selecció, rela­ci­ons labo­rals i salut labo­ral, dei­xant total­ment en l’oblit les àrees de cul­tura i valors, comu­ni­cació interna, ava­lu­ació i feed­back i for­mació i desen­vo­lu­pa­ment.

De fet, el 60% dels nos­tres cli­ents d’empresa mit­jana no dis­posa ni tan sols d’un pres­su­post específic per des­ti­nar a recur­sos humans i, en el 42% de les empre­ses amb depar­ta­ment de recur­sos humans, aquest ni tan sols forma part del comitè de direcció ni té el seu suport.

En l’àmbit inter­na­ci­o­nal, diuen que només el 13% dels emple­ats se sen­ten alta­ment com­pro­me­sos amb el seu tre­ball. Ja ho deia el meu pare: “Ningú no renta un cotxe de llo­guer.” Així que, si volem bus­car un com­promís més gran, hau­rem de començar a ena­mo­rar els nos­tres emple­ats amb el pro­jecte de l’empresa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.