Eines

Polònia, el país per iniciar-se a l’exterior

Una economia en creixement, la governança i el fet de pertànyer a la UE són els punts forts de la destinació

El país ha experimentat l’expansió més llarga del món

Polònia se situa com una bona destinació per a les empreses que s’estrenen en la internacionalització. “El país ofereix bones oportunitats de negoci perquè es troba en una fase de creixement que se suma als beneficis que suposa per als exportadors que pertanyi a la UE”, es pot llegir al Rànquing de Mercats 2020 de l’associació d’empreses internacionalitzades Amec. “L’oportunitat comercial i governança li dona punts per convertir-lo en un país idoni per a les empreses que volen començar a sortir a l’exterior”, diu l’anàlisi, un exercici exhaustiu a partir d’una cinquantena d’indicadors dels principals organismes internacionals que mesuren la situació actual i les previsions de creixement econòmic dels mercats i les dades de les exportacions de les empreses espanyoles.

A més de ser recomanable per a les empreses novelles en internacionalització, l’estudi d’Amec situa Polònia en el tercer lloc del rànquing de mercats amb més projecció també per a les empreses exportadores que ja tenen una trajectòria en internacionalització. De fet, el Fons Monetari Internacional (FMI) assenyala en un dels seus informes anuals sobre l’economia de Polònia que ha experimentat l’expansió econòmica més llarga del món amb 25 anys de creixement, pràcticament continuat.

“S’han construït institucions fortes ràpidament, s’ha produït una reestructuració del deute extern i un boom educatiu. Les privatitzacions han estat obertes i transparents, que al contrari que en altres països no han creat oligarques”, es pot llegir en l’informe de l’FMI on descriu els motius del seu èxit econòmic. Polònia ha passat a ocupar un dels primers llocs mundials en baixa taxa d’atur, amb a penes un 3,5%.

Resulta útil saber que aquest mercat es troba en el 33è lloc dels 190 que conformen el rànquing Doing Business del Banc Mundial, que classifica els països segons la facilitat que ofereixen per fer negocis. Els experts adverteixen que convé tenir en compte els riscos que pot suposar per al país, el que es coneix com la ressaca després d’un període de creixement tan llarg. L’economia s’enfronta a la fi d’alguns dels estímuls que han impulsat el creixement, com és el refredament de l’economia de la zona euro i especialment d’Alemanya (les exportacions poloneses tenen a Europa la destinació del 87% de les seves exportacions) a més del fet que les transferències de la Unió Europea comencen a perdre efectivitat.

Als Països Baixos, en canvi, sembla que el vent bufa al seu favor com a mercat. El Rànquing de Mercats 2020 els situa en el primer lloc de la classificació per a les empreses exportadores. “Es tracta d’una destinació que es veurà reforçada com a hub logístic a la Unió Europea com a conseqüència del Brexit. Destaca també pel seu entorn comercial segur i estable, on la demanda continua creixent.”

El segueix de prop, encara que físicament està una mica més allunyada, Corea del Sud, que té puntuació alta en els principals pilars, excepte en oportunitat comercial. Destaca per la facilitat per fer negocis, és un mercat estable i sobretot perquè és un dels països més innovadors. Ara com ara, les exportacions catalanes a aquell mercat són la meitat del que es ven a Portugal.

El quart lloc en el Rànquing de Mercats 2020 és per als EUA, que, tot i que ha empitjorat a causa de l’entorn comercial i les polítiques proteccionistes del govern Donald Trump, “continua tenint un alt interès per a les empreses exportadores”. Es tracta d’un mercat molt gran, amb una demanda sòlida i en què les exportacions catalanes encara tenen camp per córrer.

Regne Unit i el Brexit.

El rànquing també posa en evidència que, a causa del Brexit, el Regne Unit presenta una projecció econòmica baixa, si bé continua puntuant bé en governança i competitivitat, de manera que manté la setena posició.

Portugal, inicialment un país molt ben situat per a les exportacions, ocupa el 18è lloc perquè com a soci comercial de referència no presenta gaire espai de creixement en certs sectors. El mateix passa amb els principals països europeus, amb poca projecció en no haver-hi gaire marge de creixement.

“El Rànquing de Mercats 2020 és una eina pràctica i eficaç per a les empreses industrials internacionalitzades per analitzar i mesurar les fortaleses i debilitats dels principals mercats internacionals en l’entorn complex actual, permet així reduir els riscos i facilitar la presa de decisions”, explica el director general d’Amec, Joan Tristany.

Diversificar mercats

Des de fa anys hi ha un mantra que es repeteix en el món de la internacionalització i és la necessitat que l’empresa catalana diversifiqui mercats més enllà d’Europa, on tradicionalment ha venut el 70% de les vendes internacionals.

Darrerament, les recomanacions comencen a tindre efecte. En només cinc anys, les exportacions catalanes a les principals economies mundials (els Estats Units i la Xina) han crescut més d’un 40%.

Un estudi de Deutsche Bank desvela que conjuntament han exportat una xifra de 4.000 milions d’euros, la qual cosa representa el 5,5% de l’import global de les exportacions catalanes. Les dues se situen entre les 10 destinacions top de les exportacions catalanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.