Gran angular

El talent femení ‘tech’ és a l’escola

Grans companyies de tecnologia engeguen activitats des de primària per reduir la bretxa de gènere en el sector

El desinterès de les noies per les matèries STEM augmenta en l’edat
“Cal visibilitzar referents perquè escullin professions tecnològiques”
maria fernández
Schneider Electric
“Les dones no entren al sector perquè no arriben a les universitats”
eva blanco
hp

Les dones ocupen el 8% de les feines especialitzades relacionades amb les noves tecnologies en empreses catalanes, una xifra molt per sota de la mitjana europea, que se situa en el 20%, segons dades del Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno). La bretxa de gènere en el sector tecnològic és, doncs, més profunda a Catalunya que a la resta d’Europa. I el pitjor és que les previsions de millora són poc positives. El percentatge de dones estudiants en carreres STEM (de l’anglès ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) no només és baix a les universitats catalanes, sinó que no augmenta.

Hi ha diversos estudis que confirmen que les nenes no neixen amb aversió envers les matèries STEM, però sí que el desinterès (o més aviat el desencantament) augmenta amb l’edat. Un estudi publicat a la revista Science el 2017 confirmava que als 6 anys les nenes ja es comencen a sentir menys capaces que els seus companys i a no associar la “brillantor intel·lectual” amb el seu sexe. Un motiu clau per desestimar l’opció de carreres més tecnològiques quan arriba l’hora d’entrar a la universitat.

“Hi ha una explicació cultural a aquest desencantament. Ens han fet creure que nosaltres no valem per a ciències i ens ho hem cregut. Tenim una societat carregada d’estereotips”, explica Cristina Aranda, directora de màrqueting a l’empresa tecnològica Intelygenz i cofundadora de MujeresTech.

Veient tot això, darrerament grans empreses han engegat iniciatives per trencar aquesta bretxa de gènere que suposa una alarmant pèrdua de talent. Per descomptat, no es tracta d’obligar les nenes i els nens a fer alguna cosa que no els agradi, però sí que coneguin totes les opcions.

L’empresa tecnològica HP, que té a Catalunya un laboratori de recerca mundial que dona feina a més de 700 enginyers -només el 22% són dones-, ha desplegat en els darrers dos anys més d’una desena d’activitats pròpies i en col·laboració amb tercers per despertar l’interès pel món STEM en nenes cada cop més petites. “Com a empresa tecnològica i innovadora ens vam adonar que el talent femení es perd, i que no arriba a les universitats, i vam decidir fer alguna cosa en les primeres etapes educatives”, explica Eva Blanco, responsable de comunicació i relacions públiques d’HP Barcelona, que alerta: “Tenim molt clar que la innovació no s’entén si no és amb diversitat.”

Perquè les nenes pensin que els estudis de carreres científiques i tecnològiques són també per a elles van estructurar un pla d’acció des del qual donar suport a l’escola, a la família i ajudar a trencar els estereotips que hi ha socialment establerts respecte a feines tecnològiques.

“El principal problema d’aquesta falta de dones en vocacions tècniques és que es desconeix quin impacte social té l’enginyeria, i l’altre problema és la manera com s’ensenya matemàtiques, que és la base de totes les carreres tecnològiques”, considera Blanco. Amb les mateixes aspiracions de trencar estereotips de gènere que té HP, va néixer a finals del 2018 We Mean Tech. Es tracta d’una comunitat de la multinacional tecnològica Schneider Electric, creada i orientada a dones amb perfil STEM. Maria Fernández, una directiva de l’àrea tecnològica de la multinacional, és la promotora de la iniciativa. “L’objectiu és doble: d’una banda, crear un ecosistema que permeti acompanyar les dones amb perfils tecnològics i, a més, donar-los visibilitat. I en segon lloc, una tasca més àmplia socialment, crear referents perquè les nenes que vulguin escullin professions tecnològiques”, explica Fernández, que recorda que la tecnologia és present i futur i les dones també hi han de ser. En total es tracta d’un grup de 150 dones de Schenider Electric que de manera voluntària participen en accions per reduir la bretxa de gènere. Entre les nombroses activitats que han posat en marxa n’hi ha una en set escoles de tot l’Estat en què un grup de voluntàries de l’empresa, amb el finançament del departament de recursos humans, visiten els centres educatius no només perquè vegin que hi ha dones tecnològiques, sinó per explicar l’impacte social de l’enginyeria. “Havíem preparat accions per a secundària, però ens vam adonar que ja arribàvem tard i vam decidir anar a primària”, explica Fernández.

Una mica abans, la tecnològica Cisco ja va engegar el programa Greenlight for Girls (g4g), per també trencar els estereotips al voltant del món de la ciència i la tecnologia: “Està demostrat que les organitzacions que inclouen les dones en la seva gestió ajuden a superar el dèficit de professionals”, assenyalava en la darrera edició Andreu Vilamitjana, director general de Cisco España.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.