Raja digereix la compra de Kalamazoo
La companyia d’embalatge estudia l’obertura d’un nou centre de distribució per afrontar el creixement
La filial ibèrica del grup d’origen francès Raja ha començat a pair la compra a l’octubre de Kalamazoo, que forma part del paquet de quatre empreses adquirides a Staples Solutions, en una operació aprovada pel comitè executiu del hòlding, del qual forma part Bernard de Paauw, director general per a Espanya i Portugal.
De Paauw explica que, després d’una primera fase d’adaptació administrativa de Kalamazoo a la cultura de Raja -d’una estructura molt centralitzada a una altra territorialment més autònoma-, s’exploraran les sinergies comercials. Kalamazoo, amb seu a Galdakao, és una companyia de material i mobiliari d’oficina, amb una facturació de 39 milions d’euros i una cartera de 122.000 clients, que De Paauw assegura que són molt complementaris amb els de Raja, que són uns 22.000.
L’activitat de Raja a la Península (Espanya i Portugal) se centra bàsicament en el proveïment de serveis d’embalatge, mediant entre el fabricant de cartró i plàstic i l’empresa consumidora, amb un producte a mida en quantitats, dimensions, dissenys i personalitzacions. Amb més de 4.000 referències del catàleg, el 40% de les vendes són caixes de cartró i la resta, cintes adhesives de paper, embalatge i palets de plàstic i contenidors per a magatzem. Un dels productes que cada cop té més demanda són les estacions d’embalatge per a empreses amb venda en línia. Totes les tasques formen part de l’empresa, menys la de transport, que està subcontractada.
“Kalamazoo ens dona una dimensió enorme -reconeix el director general-, perquè és fàcil vendre embalatge a empreses que ja compren material d’oficina.”
L’operació arriba en un moment feliç per a la filial perquè aquest 2020 té previst arribar als 20 milions de facturació (sense consolidar encara les vendes de Kalamazoo), després d’uns anys de créixer a un ritme de dos dígits anuals. L’entrada del grup Raja a Catalunya va tenir lloc el 2003, en la que era la primera incursió al sud d’Europa. Fins aquell moment la internacionalització del grup, que s’havia iniciat el 1994 amb una primera filial a Bèlgica, havia seguit el patró d’adquisicions de firmes locals. “Aquí no es va trobar cap oportunitat interessant i es va optar per arrencar de zero: zero clients, zero proveïdors i zero coneixement del mercat”, diu De Paauw. Amb l’excepció dels anys de la crisi, quan les vendes es van estancar, el creixement de la companyia ha estat constant, sobretot els darrers exercicis, en part per l’impuls del comerç electrònic.
El fet és que el centre de distribució de Ripollet, de lloguer i de 6.500 metres quadrats, ha quedat petit per absorbir tot el negoci que desenvolupa. De moment, part de l’activitat s’ha derivat a un centre proper que ofereix serveis logístics, però el futur (2021) depèn de tenir-ne un altre.
De Paauw pensa que la clau de l’èxit de Raja és la gran amplitud i profunditat de la gamma de productes i un servei molt ràpid i a mida del client: “Diem que sí a tot.” Aquestes característiques els han obert la porta d’empreses de tots els sectors, dimensions i àmbits geogràfics. Els grans comptes suposen un terç de la facturació de Raja amb firmes com ara: Cash Converters, Fnac, MediaMark, Isdin i Amazon.
Raja segueix un model d’equip i estratègia local, proveïdors locals (el 88% dels fabricants d’embalatge són espanyols i el 95%, europeus) i clientela també local. Raja es va instal·lar a Catalunya pel teixit de pimes i el sector de cartró.
RAJA (IBERIA)
Un grup europeu de mil milions d’euros
A més de Kalamazoo, l’adquisició del paquet a Staples Solutions també inclou Bernard i JPG, a França, i Mondoffice, a Itàlia. D’aquesta manera, la xifra de negoci del grup resultant va passar de 680 milions d’euros el 2019 a 1.000 milions.
Rachel Marcovici i Janine Rocher van fundar Raja el 1954. Avui en dia una altra dona, Danièle Kapel-Marcovici, de la segona generació, està al capdavant. El grup té 25 societats a 17 països europeus i 3.000 treballadors. El 50% del catàleg està compromès amb el medi ambient.