Focus

La cançó d’aquest estiu pot ser un blues

El turisme torna a l’activitat en el moment àlgid de l’any amb el repte de facturar i no perdre diners. El sector sap que no vindran tants estrangers, que el turista domèstic no serà suficient i que caldran ajudes

La recuperació serà més lenta si cadascú s’intenta salvar per separat
Gloria Guevara
WTTC
Si no salvem parcialment el turisme, l’impacte en l’ocupació serà terrible
Pedro Aznar
Esade
Per molta demanda domèstica que mobilitzem no farem res; ens cal el turisme estranger”,
Àngels Chacón
Conseller d’empresa
Segur que hi haurà reducció de preus per fer-los més sexis; cal abraçar cada euro que entri
Toni Mestres
HTSI
El 2019 el turisme estranger es va gastar 21.325 milions d’euros
Els hotelers pensen que el mercat no es recuperarà del tot fins al 2022
El sector demana avançar l’obertura de fronteres per no perdre oportunitats
Aquest serà l’estiu dels desplaçaments en cotxe i de les vacances a prop
Hi ha competidors als quals el virus no ha colpejat tant i se’n poden aprofitar

Les empre­ses turísti­ques afron­ten una de les cam­pa­nyes d’estiu més des­a­fi­a­do­res, estra­nyes i impre­dic­ti­bles de la història. Fa només unes set­ma­nes, bona part del sec­tor donava gai­rebé per per­duda la tem­po­rada i fins i tot l’any, després d’una Set­mana Santa amb els avi­ons a terra, els hotels tan­cats o con­ver­tits en hos­pi­tals i els res­tau­rants fent men­jar a domi­cili, en el millor dels casos. En algun moment de la segona quin­zena de maig, gràcies a l’evo­lució posi­tiva de la pandèmia a Europa, es va pro­duir el clic, i l’escep­ti­cisme va dei­xar pas a la con­fiança i aquesta a la urgència per acce­le­rar el calen­dari cap a la nor­ma­li­tat. “No podem con­fon­dre segu­re­tat amb tenir por quan del que es tracta és de pren­dre deci­si­ons que afec­ten l’eco­no­mia”, ha adver­tit Josep González, pre­si­dent de la patro­nal Pimec. El sec­tor viu amb intran­quil·litat la pèrdua d’opor­tu­ni­tats que pot sig­ni­fi­car que alguns països s’avan­cin i arri­bin abans a la línia de sor­tida. Sovint en el turisme qui col­peja pri­mer, col­peja dos cops. De moment, però, el BOE manté l’1 de juliol per a l’ober­tura de fron­te­res.

Aquest sen­ti­ment d’afany con­tin­gut està mar­cant el des­ple­ga­ment de l’oferta atu­rada durant el con­fi­na­ment. Només en la branca d’allot­ja­ments, el 2019 hi havia 89.967 esta­bli­ments i 1,1 mili­ons de pla­ces i, en llocs de tre­ball, 465.600. Però la paràlisi ha sig­ni­fi­cat una pèrdua, que és irre­cu­pe­ra­ble, de 15.000 mili­ons d’euros de fac­tu­ració el pri­mer semes­tre, segons l’esti­mació del govern català, i ara caldrà veure quina part de l’oferta resis­teix al curt ter­mini. Hi ha empre­ses que s’incli­nen per no obrir i les que sí que ho fan, saben que se la juguen. “A veure quina caixa fem aquest estiu; si no és sufi­ci­ent, ales­ho­res vin­dran els tan­ca­ments i l’atur”, ha decla­rat Fran­cesc Pin­tado, pre­si­dent de l’Asso­ci­ació d’Empre­sa­ris d’Hos­ta­le­ria de la província de Tar­ra­gona. Pimec va fer una enquesta al maig entre els seus asso­ci­ats del sec­tor: el 56,2% afir­mava que ajus­ta­ria les plan­ti­lles i el 23,6%, que s’estava plan­te­jant tan­car. Per la seva banda, la Gene­ra­li­tat cal­cula que 150.000 llocs de tre­ball del sec­tor estan en perill.

No estem par­lant només del turisme. La cam­pa­nya de vacan­ces serà clau per a l’evo­lució del con­junt de l’eco­no­mia: “Si no som capaços de sal­var par­ci­al­ment la indústria del turisme, amb inde­pendència del PIB que es generi, l’impacte en l’ocu­pació pot ser ter­ri­ble pel fac­tor anco­ratge de feina que té; i això tindrà con­seqüències en l’incre­ment de la desi­gual­tat ter­ri­to­rial de la renda”, vati­cina Pedro Aznar, pro­fes­sor d’eco­no­mia d’Esade i estudiós del sec­tor.

Cer­ta­ment, el turisme suposa entre un 12% i un 13% de la riquesa agre­gada de Cata­lu­nya i el 14% de l’ocu­pació, però quan el focus baixa al nivell local s’observa que el pes del sec­tor en algu­nes zones del ter­ri­tori és acla­pa­ra­dor. En con­cret, mol­tes pobla­ci­ons de la costa basen la seva eco­no­mia en el mono­cul­tiu de la indústria del lleure, i més específica­ment, del lleure per a estran­gers, amb una certa espe­ci­a­lit­zació per mer­cats emis­sors: britànics, rus­sos, ale­manys, holan­de­sos, fran­ce­sos, etc. I ara per ara no saben si vin­dran.

L’eco­no­mista Miquel Puig, molt crític amb deter­mi­nat turisme de mas­ses, ho té clar: “Ara no toca par­lar del model de turisme, ara és el moment de l’emergència i, sense turisme estran­ger, serà devas­ta­dor.” L’any pas­sat, ens van visi­tar 19,4 mili­ons de turis­tes estran­gers, que van gas­tar una mit­jana de 1.102 euros per per­sona; dit d’una altra manera, 197 euros per viat­ger i dia. Al final de l’any va repre­sen­tar un total de 21.325 mili­ons d’euros. Són dades que pro­ce­dei­xen de l’enquesta que fa l’Estat als turis­tes, als quals, quan pas­sen la fron­tera, se’ls demana que facin una esti­mació de la fac­tura del trans­port, l’allot­ja­ment, la manu­tenció i les acti­vi­tats que faran a la des­ti­nació.

Una altra enquesta de l’INE revela que de la resta de l’Estat ens van visi­tar 4,9 mili­ons de viat­gers que van dei­xar 1.895 mili­ons d’euros. Per aca­bar, la Gene­ra­li­tat estima que l’impacte del turisme dels cata­lans a Cata­lu­nya és de 1.947,6 mili­ons d’euros (sense comp­tar des­plaçaments a la sego­nes residències).

És cert que el turisme català i espa­nyol tenen marge de millora. L’any pas­sat, els cata­lans es van dei­xar 2.596,6 mili­ons d’euros en viat­ges a la resta de l’Estat i 3.748,9 mili­ons a la resta del món. Pel que fa al con­junt dels espa­nyols, l’any pas­sat van gas­tar 48.066 mili­ons d’euros a fer turisme i el 66,6% de la des­pesa es va que­dar a Espa­nya (32.014 mili­ons). La prin­ci­pal des­ti­nació va ser Anda­lu­sia, seguida de Cata­lu­nya. El 33,4% res­tant es va gas­tar a l’estran­ger. Ara bé, “el turisme domèstic no com­pensa l’inter­na­ci­o­nal ni en mag­ni­tud ni per nivell de des­pesa: tenen esta­des més llar­gues i gas­ten més”, recorda Pedro Aznar, d’Esade.

“Per molta demanda domèstica que mobi­lit­zem no farem res, ens cal el turisme estran­ger”, ha rei­te­rat aquests dies la con­se­llera d’Empresa i Conei­xe­ment, Àngels Chacón. Això explica per què la Gene­ra­li­tat no ha fet ban­dera dels ano­me­nats plans naci­o­nals de turisme (xecs a les famílies perquè viat­gin dins de les fron­te­res esta­tals) que altres admi­nis­tra­ci­ons recla­men per fomen­tar el turisme inte­rior. No hi renun­cia, però con­cen­tra els esforços a dema­nar recur­sos direc­tes a les empre­ses per apun­ta­lar l’oferta i evi­tar la cai­guda en els pròxims mesos: “S’hau­rien de des­ti­nar uns 7.500 mili­ons d’euros per sal­var una part del sec­tor”, ha dit la con­se­llera. La pro­posta està en línia amb la demanda de la patro­nal Pimec, que ha pre­sen­tat un pla de xoc a curt ter­mini amb ajuts direc­tes a pimes i autònoms per import de 2.800 mili­ons d’euros fins al 2021, a més d’una rebaixa de l’IVA del sec­tor al 4% i préstecs a interès reduït. Les empre­ses també dema­nen fle­xi­bi­lit­zar els ERTO perquè no totes les empre­ses podran incor­po­rar tots els seus tre­ba­lla­dors (el 25% dels expe­di­ents pre­sen­tats són d’empre­ses turísti­ques).

No obs­tant això, també s’ha acti­vat la maquinària de la pro­moció amb la intenció d’atreure tants turis­tes com sigui pos­si­ble. Les dades mas­si­ves i la intel·ligència arti­fi­cial són ali­ats en aquest repte perquè per­me­ten seg­men­tar la demanda i enviar els mis­sat­ges més ade­quats en cada cas. Al final es tracta de convèncer tan­tes per­so­nes com sigui pos­si­ble, perquè de ganes de fer vacan­ces, n’hi haurà. “La volun­tat de la gent de viat­jar és impa­ra­ble”, diu Marian Muro, direc­tora gene­ral de Turisme de Bar­ce­lona. La pro­moció ha d’aju­dar a com­pen­sar el mal que la covid ha fet a la imatge inter­na­ci­o­nal del con­junt de l’Estat: “La marca España n’ha sor­tit danyada”, reco­neix Muro. Aquest fet segur que serà apro­fi­tat per altres des­ti­na­ci­ons com­pe­ti­do­res. No gaire dife­rent del que Cata­lu­nya i Espa­nya han fet en el pas­sat. Val la pena recor­dar que part del crei­xe­ment del turisme dels dar­rers anys està rela­ci­o­nat amb cri­sis en mer­cats subs­ti­tu­tius. Per això, caldrà estu­diar de prop Grècia, Tur­quia o Tunísia, que han superat la pandèmia de manera més airosa, tal com diu Aznar.

Emis­sors.

Pel que fa a la demanda. També cal tenir pre­sent que no tots els països han patit de la mateixa manera la pandèmia ni es tro­ben en el mateix estadi en el camí cap a la nor­ma­li­tat. Ale­ma­nya torna a ser l’alumne avan­tat­jat. L’impacte de la covid-19 ha estat menys viru­lent, molts dels seus ciu­ta­dans estan dis­po­sats a viat­jar i té un sec­tor d’ope­ració turística molt potent que pres­si­ona en aquest sen­tit: “Per a Ale­ma­nya és molt impor­tant sal­var el seu tei­xit empre­sa­rial”, recorda Arturo Ortiz, con­se­ller de l’Ofi­cina de Turisme d’Espa­nya a Berlín, que pensa, no obs­tant això, que si aquest estiu ve almenys el 50% d’ale­manys de l’any pas­sat ja seria molt bona notícia. Cata­lu­nya en va rebre 1,4 mili­ons el 2019, i va ser el ter­cer mer­cat emis­sor després de França (4 mili­ons) i el Regne Unit (2 mili­ons). Segu­ra­ment, el mer­cat britànic serà el dar­rer a des­per­tar-se, men­tre que el francès sobre­tot el del sud, podria ser la gran taula de sal­vació: “El turisme que millor fun­ci­o­narà serà el de pro­xi­mi­tat i el que pugui des­plaçar-se per car­re­tera; a cinc hores de viatge en cotxe pel sud i pel nord tenim 4 mili­ons de cli­ents poten­ci­als, la qual cosa ens situa millor que altres des­ti­na­ci­ons”, explica Martí Sabrià, gerent de la Unió d’Empre­sa­ris d’Hos­ta­le­ria i Turisme de la Costa Brava Cen­tre, amb mar­ques com ara Petits Grans Hotels, esta­bli­ments fami­li­ars i inde­pen­dents situ­ats en espais natu­rals: “És un for­mat més favo­ra­ble per atreure el nou con­su­mi­dor, i no tenim grans plan­ti­lles”, reco­neix Sabrià.

Cer­ta­ment, el repte és majúscul per als grans hotels de costa que han d’ana­lit­zar pros i con­tres d’obrir i recu­pe­rar la plan­ti­lla que està en ERTO davant la incer­tesa que repre­senta saber quina ocu­pació tin­dran i quina serà la ren­di­bi­li­tat. Sobre­tot en un con­text de res­tric­ci­ons pel fet d’haver de man­te­nir unes nor­mes de segu­re­tat, espe­ci­al­ment de distància social, i uns cos­tos extres per mini­mit­zar el risc de con­tagi. Obrir sí, però obrir per no per­dre, perquè si no això pot sig­ni­fi­car haver de tan­car per obli­gació i per sem­pre més.

La cadena cata­lana Med Playa, amb setze hotels repar­tits per la Costa Brava, la Costa Dau­rada, Beni­dorm, Màlaga i Bulgària ha deci­dit obrir-ne, de moment, nou. Nor­mal­ment, els de la costa cata­lana estan tan­cats durant l’hivern i van obrint pro­gres­si­va­ment entre març i maig, de manera que s’arriba al pic de l’estiu a ple ren­di­ment i amb la plan­ti­lla al cent per cent. En aquests moments de l’any, gene­ral­ment, ja sabem com els anirà l’estiu per les reser­ves dels ope­ra­dors turístics o les com­pres direc­tes al web de la cadena, però l’experiència de tem­po­ra­des pas­sa­des no ser­veix enguany: “Hem fet un plan­te­ja­ment radi­cal­ment dife­rent: l’objec­tiu és començar a fac­tu­rar i donar feina als nos­tres tre­ba­lla­dors i con­tri­buir a ani­mar el mer­cat”, explica Jordi Avellí, direc­tor d’ope­ra­ci­ons de Med Playa. Con­fien que l’aposta que fan els vagi bé i que gua­nyin diners almenys per com­pen­sar les des­pe­ses dels esta­bli­ments que no obri­ran. Això amb unes ocu­pa­ci­ons que poden anar del 50% al 70% en el millors dels casos al cen­tre de l’estiu, lluny dels 80% i 90% dels últims anys. Al final, els per­cen­tat­ges també depen­dran, malau­ra­da­ment, del nom­bre d’hotels que obrin i de l’oferta de llits que hi hagi. A la cadena cata­lana con­fien sobre­tot en el cli­ent català, espa­nyol i també francès. Arri­bats a aquest punt, el visi­tant rus, que ajuda a omplir els hotels de la Costa Dau­rada, i el britànic, que són bons cli­ents dels hotels de Beni­dorm i Màlaga, són una incògnita. “Man­te­nen les reser­ves, però no sabem si podran venir”, reco­neix Avellí.

La mateixa incògnita la tenen a Water World, el parc aquàtic de Llo­ret de Mar, que obrirà el 27 de juny amb grans mesu­res de segu­re­tat i menys capa­ci­tat: l’afo­ra­ment pas­sarà de 6.000 per­so­nes, a només 2.000. “Serà difícil no entrar en pèrdues, però pre­fe­rim llui­tar per una tem­po­rada que sabem que serà dolenta”, explica Josep Maria Cama, res­pon­sa­ble del parc.

Preus.

Les res­tric­ci­ons com­por­ta­ran, lògica­ment, incre­ment de cos­tos en tota la cadena de valor. En aquest sen­tit, un ele­ment crític per a la ren­di­bi­li­tat és saber com evo­lu­ci­o­na­ran els preus, i no hi ha una­ni­mi­tat. Hi ha qui pensa que els preus no seran tan deter­mi­nants i que la com­pe­ti­ti­vi­tat estarà del cos­tat de qui millor sàpiga trans­me­tre segu­re­tat front al virus. Però també és cert que caldrà tenir argu­ments més con­tun­dents per mobi­lit­zar una demanda que ha patit la crisi en les seves ren­des. “Segur que hi haurà reducció de preus per fer-los més sexis i cada euro que arribi caldrà abraçar-lo i ren­di­bi­lit­zar-lo al màxim”, diu Toni Mes­tres, pro­fes­sor del màster de direcció d’empre­ses hote­le­res de la HTSI. “Hi haurà guerra de preus, perquè en cada crisi ha estat així; se sol dir que la marca és fona­men­tal per man­te­nir els preus, però recordo que el 2008 va ser una gran marca ame­ri­cana de pres­tigi qui pri­mer va tom­bar els preus de Bar­ce­lona”, diu San­ti­ago Hernández, direc­tor de l’hotel Bar­ce­lona Prin­cess.

El 83% del turisme de la capi­tal de Cata­lu­nya és estran­ger i el 81% arriba en avió. En el con­junt de Cata­lu­nya, la quota de l’avió és del 72,5%. La mobi­li­tat forma part de l’essència mateixa del turisme. I ara està greu­ment com­pro­mesa. Durant el con­fi­na­ment, la mobi­li­tat va ser nul·la i ara cal veure com s’anirà recu­pe­rant les pròximes set­ma­nes, sobre­tot la inter­na­ci­o­nal i, en con­cret l’aèria, de la qual depe­nen mol­tes des­ti­na­ci­ons. Les prin­ci­pals com­pa­nyies dels aero­ports cata­lans ja han anun­ciat la represa de l’acti­vi­tat a expen­ses de les deci­si­ons dels governs sobre l’ober­tura de fron­te­res. Pri­mer es recu­pe­ra­ran els tra­jec­tes domèstics, després els inter­na­ci­o­nals de punt a punt i curt radi, i final­ment els de con­nexió i llarg radi. Ara bé, la por a un brot en la des­ti­nació i les con­seqüències per no poder tor­nar a casa poden retreure la demanda, almenys durant un temps.

L’evo­lució del trans­port aeri dependrà de la capa­ci­tat d’imple­men­tar pro­to­cols inter­na­ci­o­nals i de la gene­ra­lit­zació de les pro­ves abans de viat­jar. Hi ha molt en joc i poc fet en aquest ter­reny.

Què es pot espe­rar a mitjà i llarg ter­mini del turisme? No hi ha pre­ce­dents i és difícil saber avui dia com evo­lu­ci­o­narà tot ple­gat, només queda mirar de reüll què està pas­sant a Àsia, sobre­tot a la Xina, on acu­mu­len uns mesos d’avan­tatge. “Allà la recu­pe­ració està sent lenta”, subrat­lla Fede­rico González Tejera, pre­si­dent i màxim exe­cu­tiu de Radis­son Hotel Group, un dels hol­dings hote­lers més impor­tants del món. La seva pre­visió per al con­junt de l’Estat és que l’estiu acabi un 60-65% per sota de l’any pas­sat i que el dar­rer tri­mes­tre millori fins a un 25-30% menys. D’aquesta manera i amb sort, el 2020 se sal­da­ria amb la mei­tat de l’acti­vi­tat del 2019; el 2021 l’evo­lució posi­tiva dei­xa­ria el sec­tor a un 5-10% per sota del 2019 i cal­dria espe­rar fins al 2022 per par­lar de recu­pe­ració total. Cal pen­sar que les aerolínies, molt col­pe­ja­des, no espe­ren que això sigui pos­si­ble fins al 2023, segons l’orga­nit­zació inter­na­ci­o­nal IATA.

Una altra pista són les cri­sis que ens han pre­ce­dit. N’hi ha mol­tes. El World Tou­rism and Tra­vel Coun­cil (WTTC), un fòrum inter­na­ci­o­nal de la indústria turística, n’ha comp­ta­bi­lit­zat unes noranta en els dar­rer vint anys. D’aques­tes cri­sis, l’Orga­nit­zació Mun­dial del Turisme (UNWTO) n’ha ana­lit­zat tres de dimensió glo­bal; l’econòmica del 2008, quan el turisme va neces­si­tar dinou mesos per recu­pe­rar-se; la de la SARS del 2002, onze mesos, i els atacs a les Tor­res Bes­so­nes de Nova York, catorze mesos. “La demos­trada resiliència del turisme a les cri­sis i la capa­ci­tat d’adap­tació són dues de les for­ta­le­ses del sec­tor”, asse­gura Mic­hel Julian, mem­bre de l’orga­nit­zació.

Glo­ria Gue­vara, màxima res­pon­sa­ble del WTTC, explica que la prin­ci­pal lliçó de les cri­sis pas­sa­des és que quan hi ha una actu­ació coor­di­nada en l’àmbit inter­na­ci­o­nal els ter­mi­nis s’escur­cen: “Si cadascú intenta sal­var-se per sepa­rat, la recu­pe­ració serà més lenta”, diu.

Aquesta evidència és la que ha posat d’acord tots els àmbits de la indústria turística a l’hora de dema­nar a les dife­rents instàncies polítiques coor­di­nació tant pel que fa a mar­car els pro­to­cols d’higi­ene i segu­re­tat com al calen­dari d’ober­tura. Els mis­sat­ges clars i glo­bals gene­ren con­fiança en els con­su­mi­dors, però l’actu­ació davant la crisi sanitària ha sig­ni­fi­cat un reforçament de les fron­te­res i del coman­da­ment dels governs esta­tals i, en con­seqüència, del pro­tec­ci­o­nisme. Mesu­res com ara les qua­ran­te­nes per als viat­gers d’aerolínies que venen de fora s’han con­ver­tit en moneda de canvi entre països. En alguns moments, els acords bila­te­rals, per esta­blir cor­re­dors, han subs­tituït les deci­si­ons al si de la Unió Euro­pea, que en tot moment ha tin­gut un paper força secun­dari i a remolc de les deci­si­ons de les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons dels estats mem­bres. Nova­ment, s’ha tro­bat a fal­tar més lide­ratge euro­peu. No cal dir que això va en la línia contrària als interes­sos de Cata­lu­nya. No ens interessa com­pe­tir en matèria de pro­to­cols de segu­re­tat, sinó per qua­li­tat de l’oferta.

L’agenda del turisme.

Un tema recur­rent dels molts debats que les dar­re­res set­ma­nes s’han orga­nit­zat a la xarxa sobre el futur del sec­tor és com serà el turisme post­co­vid-19. Sobre això també hi ha opi­ni­ons per a tots els gus­tos, que van des dels que pre­ve­uen esce­na­ris d’enor­mes trans­for­ma­ci­ons, fins als que pen­sen que després d’un fort impacte limi­tat en el temps, tot tor­narà als matei­xos paràmetres d’abans de la crisi. “Les dues posi­ci­ons em sem­blen rao­na­bles”, asse­gura Octavi Bono, direc­tor gene­ral de Turisme de la Gene­ra­li­tat. En altres parau­les: és difícil fer pre­dic­ci­ons.

Ara bé, sí que hi ha un cert con­sens sobre que s’acce­le­ra­ran tendències pre­e­xis­tents, com ara la sos­te­ni­bi­li­tat (medi­am­bi­en­tal i social) del turisme i la incor­po­ració de la digi­ta­lit­zació. “Les dues agen­des estan avançant a bon ritme perquè els con­su­mi­dors espe­ren més”, asse­gura Gue­vara. Enri­que Esco­fet, direc­tor gene­ral del l’hotel Crowne Plaza Bar­ce­lona, reco­neix que hi ha pro­ces­sos com els regis­tres d’entrada i sor­tida dels hotels que es fan com fa setanta anys. “És el moment d’acce­le­rar la tec­no­lo­gia per evi­tar els touch­points (punts de con­tacte)”. Oferta sos­te­ni­ble però igual­ment demanda sos­te­ni­ble: “Hem de tenir molt clar com volem sor­tir als mer­cats, amb quins pro­duc­tes i quins mis­sat­ges per esco­llir qui volem que vin­gui”, diu Muro.

El futur del turisme pot depen­dre en bona mesura del que acabi pas­sant aquest estiu. Hi ha mol­tes incògni­tes per resol­dre: Què pas­sarà amb els cre­uers? Es recu­pe­rarà el turisme de con­gres­sos aquest any? Viat­jar serà més car a par­tir d’ara? Les agències de viatge pati­ran o en sor­ti­ran reforçades? Sobre­viu­ran els hotels inde­pen­dents? Hi haurà con­so­li­dació dels ope­ra­dors turístics? I de les línies aèries? Què pas­sarà amb el low cost?

L’única cosa clara és que el turisme està acos­tu­mat a resis­tir. “Hem de venir plo­rats de casa”, ha dit la con­se­llera Chacón al sec­tor.

L’oportunitat de guanyar el relat

Després de seixanta-sis dies com a hotel salut i d’haver allotjat 200 persones en aïllament per la covid-19, el Cotton House Hotel tornarà a l’activitat que li és pròpia l’1 de juliol. Va ser el primer a Barcelona d’un total de vuit hotels salut; sis més han acollit personal sanitari i dos s’han dedicat a atendre necessitats dels serveis socials. Al final, uns 2.500 llits de la planta hotelera de la capital s’han dedicat a la lluita contra la pandèmia. “He descobert que la vocació dels que es dediquen a la sanitat i dels que ens dediquem a l’hoteleria és molt similar, és el servei a les persones”, explica Santiago Hernández, director de l’hotel Barcelona Princess, també convertit en hotel salut. Per la seva banda, el Crowne Plaza Barcelona es va oferir per convertir-s’hi, però va ser descartat per la moqueta al terra de les habitacions, segons explica el seu director, Enrique Escofet. A canvi, van posar les cuines de l’establiment a disposició d’un projecte solidari de cuiners que han elaborat uns 1.300 menús diaris per a persones sense recursos. “El turisme no està gaire ben vist a Barcelona, però aquest dies hem demostrat la nostra cara més solidària”, subratlla Escofet. “Hi ha molta turismefòbia, però el ciutadà ha de veure que som una activitat no deslocalitzable, que sempre estem del costat de la societat: els problemes del meu veí són els meus problemes”, insisteix Hernández.

El turisme torna a tenir la necessitat de reivindicar-se en un moment en què sap que necessitarà suport de la societat i que té mala fama, fins i tot al si del govern espanyol. Les declaracions del ministre de Consum, Alberto Garzón, sobre la precarietat, l’estacionalitat i el baix valor afegit del sector van caure com una galleda d’aigua freda en un moment en què les empreses estaven tancades i els responsables reflexionant sobre com afrontar la crisi.

“Heu de guanyar el relat del turisme, heu de convèncer la ciutadania i les autoritats que el que ara és el país ho és gràcies al turisme; que tenim dos grans dèficits: l’energètic i el tecnològic i que és per l’excedent que genera el turisme que podem pagar la factura”, va dir als empresaris reunits en un fòrum digital Anton Costas, economista de la UB. Per a Eduard Torres, president de Turisme de Barcelona: “[En les actuals circumstàncies] la falta del turisme el farà visible i guanyarem part del relat.”

Per la seva banda, Amancio López, president d’Hotusa, s’ha mostrat més contundent sobre les bondats ignorades del sector: “Barcelona seria una ciutat en decadència sense el turisme. Ara cal tenir una estratègia i optar per un turisme i no per un altre,” ha afirmat.

De les estrelles als segells anticovid

El control, la higiene, la seguretat i el distanciament social són valors en alça en el turisme postcovid. Ho són en aquests moments i és possible que algun d’aquests punts d’interès hagi vingut per quedar-se: “Hi haurà un abans i un després sobre la percepció que tenim de la higiene i la valoració sobre quines són les exigències mínimes”, assegura Sergi Prieto, soci fundador de Labrand i expert en estratègia de marques.

La conseqüència pràctica d’aquestes exigències és que els establiments han d’invertir diners, temps i esforços per esdevenir espais de confiança. I això depèn d’aplicar protocols per minimitzar el risc de contagi als seus espais. El govern espanyol ha delegat en l’Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE) l’elaboració de guies de millors pràctiques per subsectors (n’hi ha 21) que s’han convertit en especificacions UNE 0066 de l’Associació Espanyola de Normalització.

Però per a un negoci que té una clientela internacional, tant important és aplicar aquestes mesures com certificar i comunicar que s’apliquen correctament. En aquest sentit, la coordinació internacional en el terreny del turisme segur hauria estat molt desitjable, però com ha passat en altres àmbits, ha estat absent, i la iniciativa privada ha omplert el buit. Per això han proliferat els segells que intenten traslladar confiança a la clientela, tot i que en ocasions poden provocar tot el contrari: confusió.

Hi ha localitats turístiques que han dissenyat un distintiu per als establiments del municipi, hi ha cadenes hoteleres internacionals que tenen el seu propi identificatiu i fins i tot hi ha empreses que venen màquines d’ozó que proposen el seu. “Una quantitat tan gran de segells acaba generant molts dubtes entre els consumidors, tot el contrari del que pretenien”, es lamenta Cipriano Ferreiro, responsable de projectes per a l’àrea de turisme de la firma de certificació SGS.

Precisament, per dissipar dubtes, moltes empreses s’han inclinat per demanar ajuda a les companyies d’inspecció i certificació tradicionals com ara SGS i Bureau Veritas. “Nosaltres assessorem sobre quines mesures són les adequades i diem si s’estan aplicant correctament, actuem de notaris i proporcionem independència a tot el procés”, assegura Ferreiro.

Teresa Rodon, directora comercial de Bureau Veritas, explica que les seves anàlisis tenen tres àmbits: les persones, els processos i les instal·lacions. “Nosaltres fem una auditoria i si és favorable emetem una etiqueta –Global safe site– que es pot posar a la porta de l’establiment. Bureau Veritas és una de les certificadores homologades per l’ICTE per al seu segell de qualitat, que distingeix l’excel·lència turística dels establiments, de tal manera que ha trobat el camí pla per ser un soci també en l’aplicació de les seves recomanacions sobre la covid-19.

Rondon i Ferreiro adverteixen que els segells no prometen que els clients i treballadors estiguin completament lliures de contagi però sí que s’han pres totes les mesures per evitar-ho. De retruc, també poden evitar litigis en cas de demanda per contagi.

L’evolució del coneixement que hi ha sobre el virus i la manera de combatre’l han fet que les certificadores només emetin els segells per un període limitat de temps, que en el cas de SGS és de tres mesos i en el de Bureau Veritas, de sis.

Aquests dies no tenen ni temps per descansar per tal de satisfer la gran demanda d’hotels, restaurants i comerços que volen certificar la salubritat dels seus establiments. “Confio molt en el turisme perquè és un sector molt regulat”, diu Ferreiro.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.