Focus

El retorn al ‘cole’ més incert per a l’empresa

Les companyies han preparat plans per facilitar la conciliació familiar i laboral davant els confinaments recurrents

Les patronals demanen que l’empresa no n’assumeixi el cost
Les iniciatives depenen de l’activitat de cada empresa
Teletreballar no és només portar el portàtil al menjador de casa
És un tema que amoïna. Preveiem una tardor molt complexa
angel hermosilla
pimec
Teníem previst tornar a l’oficina a l’octubre, però dependrà de com evolucioni el curs
mónica perez
infojobs
Ens hem reorganitzat i combinem la presencialitat amb el teletreball
isabel salas
gebro pharma
L’empresa no pot assumir la pèrdua d’hores que suposa la quarantena
matías ripoll
Doga

La reo­ber­tura de les esco­les, enmig d’una pandèmia amb uns nivells molt alts d’infecció, suposa una gran prova per al sis­tema edu­ca­tiu, la soci­e­tat en gene­ral i per al món empre­sa­rial. Mal­grat la baixa incidència de trans­missió entre els infants, la tor­nada a l’escola després de sis mesos d’atu­rada fa témer un aug­ment de risc d’infecció, i les mesu­res per atu­rar-la tenen un impacte directe en l’orga­nit­zació del tre­ball i l’eco­no­mia.

Tot i que les admi­nis­tra­ci­ons com­pe­tents han asse­gu­rat que no es farà un tan­ca­ment mas­siu de les esco­les, les incer­te­ses que es plan­te­gen per al nou curs, que comença demà, són molt ele­va­des. Per si no fos sufi­ci­ent, des dels sin­di­cats han denun­ciat que les mesu­res del govern català con­tra la covid-19 són insu­fi­ci­ents, perquè l’escola cata­lana arros­sega anys de reta­lla­des acu­mu­la­des.

El curs es reprèn, doncs, amb mesu­res de con­tenció de la pandèmia, que obli­garà a absències inter­mi­tents. Les incer­te­ses estan ser­vi­des, i per a l’empresa asse­gu­rar la con­tinuïtat de l’acti­vi­tat i alhora garan­tir la con­ci­li­ació fami­liar suposa un des­a­fi­a­ment.

Àngel Her­mo­si­lla, direc­tor de l’àrea ins­ti­tu­ci­o­nal de la patro­nal de la petita i la mit­jana empresa (Pimec), con­si­dera que aquesta tor­nada a les esco­les és un moment clau per al tei­xit empre­sa­rial. “És un tema que amoïna, perquè hi ha molta incer­tesa. Pre­ve­iem una tar­dor molt com­plexa.”

Amb aquest pano­rama, gran part de les empre­ses han optat per des­ple­gar plans per ges­ti­o­nar esce­na­ris amb con­fi­na­ments recur­rents a l’escola.

Tele­tre­ball, bos­ses d’hores, equips bom­bo­lla, dies de lliure dis­po­sició, avançament de vacan­ces i fle­xi­bi­li­tat, molta fle­xi­bi­li­tat, són algu­nes de les mesu­res amb què les empre­ses han omplert les mot­xi­lles per pre­pa­rar l’inici de curs.

En algu­nes com­pa­nyies ja les tenien imple­men­ta­des des d’abans de la pandèmia, en d’altres, les van haver d’incor­po­rar a cor­re­cuita, quan es va decre­tar l’estat d’alarma, però també n’hi ha que no tenen cap pla de fle­xi­bi­li­tat i impro­vi­sa­ran quan arribi el cas.

Roche Diagnóstics, amb seu a Sant Cugat, és una firma del sec­tor far­macèutic, con­si­de­rada acti­vi­tat essen­cial. De les seves ins­tal·laci­ons sur­ten 4.000 paquets dia­ris amb pro­duc­tes tan neces­sa­ris per al moment en què ens tro­bem com tests PCR, i no hi ha marge per atu­rar l’acti­vi­tat. La direc­tora de logística de Roche Diagnos­tics, Cris­tina Bas­sols, explica que cada per­sona del cen­tre de dis­tri­bució està for­mada en tres llocs de tre­ball, de manera que quan s’activi el pla de con­tingència poden crear tres equips, dos tre­ba­llant al cen­tre de dis­tri­bució i un tre­ba­llant amb tas­ques admi­nis­tra­ti­ves des de casa. Si un que tre­ba­lla al cen­tre de dis­tri­bució ha de fer qua­ran­tena, o tot l’equip, és subs­tituït per l’equip que tre­ba­lla des de casa. La feina sem­pre es cobreix, i el tre­ba­lla­dor que s’ha de que­dar amb els nens pot con­ti­nuar tre­ba­llant des de casa.

A Aigües de Cata­lu­nya, una altra com­pa­nyia d’acti­vi­tat essen­cial que per­tany al grup Glo­bal Omnium, s’han orga­nit­zat en grups bom­bo­lla que fan tele­tre­ball durant quinze dies men­tre que els altres quinze desen­vo­lu­pen la seva acti­vi­tat a les ofi­ci­nes, de manera que sem­pre coin­ci­dei­xen amb el mateix nucli de per­so­nes quan són a la seu. D’aquesta manera, redu­ei­xen la con­cen­tració d’emple­ats en un mateix espai, dis­mi­nu­ei­xen el risc de con­tagi i afa­vo­rei­xen la con­ci­li­ació.

Mónica Pérez, direc­tora de comu­ni­cació d’Info­jobs, explica que, ara per ara, el 100% de la plan­ti­lla està tele­tre­ba­llant a casa. “Teníem pre­vist tor­nar a l’ofi­cina a l’octu­bre, en part, però ho farem en funció de com evo­lu­ci­oni el curs”, diu.

Pel que fa als labo­ra­to­ris Gebro-Pharma, una firma far­macèutica on tre­ba­llen 40 per­so­nes a les ofi­ci­nes de Bar­ce­lona i en què els 120 emple­ats res­tants són dele­gats de visita mèdics, dis­po­sen d’un pla que pre­veu tots els esce­na­ris pos­si­bles. “Tenim el cen­tre pre­vist per aco­llir els tre­ba­lla­dors, hem orga­nit­zat torns d’espais comuns, hem adap­tat l’espai perquè sigui segur i també hem adap­tat els models d’orga­nit­zació de la feina, com­bi­nant la pre­sen­ci­a­li­tat i el tele­tre­ball”, diu la direc­tora de recur­sos humans, Isa­bel Salas.

Per la seva banda, la firma indus­trial Doga Grup ha optat per apli­car mesu­res de fle­xi­bi­li­tat dinàmiques en funció de les neces­si­tats que té cada empleat i de les par­ti­cu­la­ri­tats de la plan­ti­lla. Matías Ripoll, direc­tor de recur­sos humans, explica que, des del mes de maig, els equips que tre­ba­llen a les ofi­ci­nes poden fer un 50% de la seva feina en remot. Ara bé, si un empleat demana aug­men­tar aquest per­cen­tatge, estu­dien el seu cas i se li adapta.

Pel que fa a la plan­ti­lla que tre­ba­lla a planta (250 per­so­nes a Cata­lu­nya) i que no pot fer tele­tre­ball, dis­po­sen d’altres mesu­res com la bossa d’hores, que dona la pos­si­bi­li­tat a l’empleat de recu­pe­rar-les més enda­vant o d’uti­lit­zar les que ja ha fet per avançat en el cas d’haver de fer qua­ran­tena. Així mateix, tenen l’opció de fer ser­vir dies de vacan­ces o dies de lliure dis­po­sició. “L’empresa no pot assu­mir la pèrdua d’hores que supo­sa­ria la qua­ran­tena, estem en espera que l’admi­nis­tració ho reguli amb pos­si­bles bai­xes per inca­pa­ci­tat”, diu Ripoll.

En aquesta empresa, la pandèmia ha can­viat el model de tre­ball. El tele­tre­ball no era una opció abans del coro­na­vi­rus, però després de l’experiència que estan tenint, pla­ne­gen incor­po­rar-lo de manera recur­rent.

El cert és que el tele­tre­ball era abans de la covid-19 resi­dual entre el tei­xit empre­sa­rial. Segons dades de l’INE, només un 4% dels emple­ats a tot l’Estat tele­tre­ba­lla­ven de manera habi­tual; avui dia la xifra s’ha mul­ti­pli­cat per set.

Els de la mul­ti­na­ci­o­nal fran­cesa Sch­nei­der Elec­tric, dedi­cada a la gestió de l’ener­gia, esta­ven dins d’aquell 4%. Amb més de 4.000 emple­ats a l’Estat espa­nyol, la majo­ria a Cata­lu­nya, no han hagut d’incor­po­rar cap pla específic per garan­tir la con­tinuïtat de l’acti­vi­tat en cas de con­fi­na­ment o qua­ran­tena per al nou curs. La ins­tau­ració del tele­tre­ball la van començar ara fa deu anys, amb un pla pilot que va gene­rar molta reticència ini­cial, sobre­tot entre els direc­tius, però que ha aca­bat sent un èxit i una bona mesura de con­ci­li­ació durant la pandèmia.

Des de l’any 2010, tenen una política pública d’orga­nit­zació labo­ral en què donen l’opció de tele­tre­ba­llar fins a tres dies a temps com­plet o de manera par­cial, o bé als matins o a les tar­des. “És un mutu acord entre l’empleat i el mànager, hi ha fixats uns dies, però es poden can­viar, som hiper­fle­xi­bles, perquè som una com­pa­nyia en què la cul­tura està basada en la con­fiança i el com­promís envers els emple­ats. Tenim una estruc­tura orga­nit­za­tiva per objec­tius en la qual el pre­sen­ci­a­lisme no té cabuda”, explica Ainoa Irurre, vice­pre­si­denta de talent i mobi­li­tat per a Europa del grup Sch­nei­der Elec­tric, que va ser, jus­ta­ment, qui va lide­rar el pro­grama de con­ci­li­ació amb el tele­tre­ball com a mesura estre­lla.

Els emple­ats de Sch­nei­der Elec­tric, quan va arri­bar la crisi de la covid, van aga­far els portàtils i van mar­xar a casa i des del minut zero l’acti­vi­tat va seguir el seu ritme habi­tual, com si passés a fora. Ja sabien el que és tele­tre­ba­llar, fer ser­vir les eines col·labo­ra­ti­ves, uti­lit­zar tota la infor­mació que tenen emma­gat­ze­mada, fer vide­o­tru­ca­des i dis­po­sar d’una infra­es­truc­tura de xarxa pre­pa­rada per supor­tar el pes de tenir tot­hom tre­ba­llant des de casa. “El com­promís de la per­sona amb l’empresa no depèn del lloc on és, sinó de la vin­cu­lació emo­ci­o­nal amb la com­pa­nyia”, explica Irurre.

El tele­tre­ball, doncs, va molt més enllà d’aga­far el portàtil de la feina i tras­lla­dar-lo al men­ja­dor de casa, o al jardí de la segona residència. Perquè sigui un model de tre­ball reei­xit ha de com­por­tar uns can­vis cul­tu­rals per a l’empresa que neces­si­ten el seu procés. Anna Fornés, direc­tora de la Fun­dació Fac­tor Humà, explica que en el món de l’empresa hi ha direc­tius a qui no els va bé per­dre el con­trol que repre­senta el tele­tre­ball. “S’ha d’anar cap un canvi de cul­tura cen­trada en la con­fiança. La comu­ni­cació s’ha de millo­rar però la per­so­na­lit­zació, també”, diu Fornés, que afe­geix que, tan­ma­teix, les empre­ses han d’orga­nit­zar les tas­ques, els objec­tius etc.

Ara, s’ha donat el cas que en la gran majo­ria del tei­xit empre­sa­rial, la imple­men­tació del tele­tre­ball s’ha fet a cor­re­cuita, enmig d’ una situ­ació excep­ci­o­nal, i les empre­ses que no han tin­gut en compte les par­ti­cu­la­ri­tats de cada empleat han aca­bat gene­rant ris­cos psi­co­so­ci­als, exces­sos en el temps dedi­cat a la feina i sobre­cos­tos per al tre­ba­lla­dor.

Jus­ta­ment per resol­dre aques­tos ris­cos, el mes d’agost pas­sat, les sec­ci­ons sin­di­cals de CCOO i la UGT van sig­nar amb la direcció de Seat un acord sobre el tele­tre­ball (Smart Work) i la des­con­nexió. Pel que fa a l’acord de des­con­nexió digi­tal, aquest afecta el con­junt de la plan­ti­lla de Seat i regula les fran­ges horàries en què l’empresa els pot fer arri­bar mis­sat­ges de cor­reu electrònic i l’obli­ga­to­ri­e­tat o no de res­pon­dre per part de la plan­ti­lla.

Quin cost?

Al dar­rere de totes aques­tes mesu­res hi ha una pre­o­cu­pació per part de les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als. Qui ha d’assu­mir el cost de la qua­ren­tena entre emple­ats que no es poden aco­llir a mesu­res de fle­xi­bi­li­tat? Les patro­nals Pimec i Foment han dema­nat que el suport als tre­ba­lla­dors per aten­dre la cura dels fills s’hau­ria de regu­lar sense sobre­cost per a les empre­ses, “ja molt afec­ta­des per la crisi econòmica deri­vada de la pandèmia i la cai­guda de la demanda i el con­sum”. La seva pro­posta és pro­moure la pres­tació de baixa per inca­pa­ci­tat tem­po­ral, a càrrec de la Segu­re­tat Social, o crear un permís per a l’atenció dels fills, a càrrec d’un fons per a aju­des extra­or­dinàries cons­tituït per l’Estat i finançat pels pres­su­pos­tos gene­rals, o a través dels fons euro­peus.

L’Estat, mesos enrere, va apro­var el pla Me cuida, que incloïa la pos­si­bi­li­tat que els pro­ge­ni­tors de nens infec­tats es pogues­sin dema­nar una reducció de jor­nada de fins al 100%, amb la con­seqüent pèrdua de poder adqui­si­tiu del tre­ba­lla­dor que s’hi acull. En el moment de tan­car aquesta edició, el govern cen­tral estava ulti­mant noves mesu­res, entre les quals s’hau­ria d’incloure una baixa per inca­pa­ci­tat per als pares que han de tenir cura de nens en qua­ran­tena, encara que no esti­guin infec­tats.

El catedràtic de la UPF i vice­degà del Col·legi d’Eco­no­mis­tes de Cata­lu­nya, Oriol Amat, creu que ha de ser pri­o­ri­tari l’orga­nit­zació de les famílies sem­pre garan­tint la sos­te­ni­bi­li­tat de l’empresa i el benes­tar del cli­ent: “Es reque­reix la res­pon­sa­bi­li­tat tant del tre­ba­lla­dor com de l’empresa.” Per a Amat, hi ha un fals dilema sobre si ante­po­sar la salut o l’eco­no­mia; en la seva opinió si no es pri­o­ritza la salut l’eco­no­mia va a pit­jor, i posa com exem­ple el Regne Unit.

La confiança: un valor que fa por

Esther Casademont / Sòcia Directora d’Hunivers People Hub

La confiança és el convenciment que tenim que altres persones actuaran tal com ens han dit o com esperem que ho facin. És l’única garantia per tenir un lideratge conscient i eficaç que permeti gestionar la incertesa. Confiem en els altres quan tenim un propòsit compartit, relacions empàtiques, sabem què els passa a les seves vides i som capaços d’escoltar-los. És necessari que renunciem a l’ego, al jo, per acollir el nosaltres sense por ni enveges. Generar relacions de confiança és imprescindible per sortir d’aquesta crisi. Hem de teixir xarxes sòlides, que potenciïn relacions a llarg termini i que donin impuls al creixement i al canvi. Cal parlar poc, fer molt i comunicar més.

Educació: sobreràtios i infrafinançament

La tornada a l’escola en el curs amb més incerteses de la història recent topa, a més, amb un sistema educatiu amb suspensos en finançament i recursos. Catalunya és el territori que menys mestres té per cada 1.000 alumnes de tot l’Estat, amb una pírrica xifra de 62, al davant dels 109 de Navarra o els 91 de mitjana.

L’escola pública com a conseqüència té una de les sobreràtios per aula més altes de tot l’Estat. Darrere d’aquestes dades tan dolentes, hi ha la baixa inversió en educació. Catalunya hi dedica el 3,9% del (PIB). Això són uns 4.800 milions d’euros l’any, per sota de la inversió mitjana a l’Estat (4,4% del PIB).

“Més del 72% dels assalariats no tenen cap mesura de flexibilitat”

a.p
Guillermo Carreras-Candi és el director de la plataforma Welcome to the Jungle, dedicada al món del treball.
Quina importància té la instauració de mesures de flexibilitat en un moment com aquest?
En el panorama laboral actual, la flexibilitat laboral s’ha convertit en un requisit imprescindible per a les companyies. El teletreball, per exemple, permet millorar la conciliació, però també les millores en l’organització, a més de fer augmentar la implicació dels empleats.
En canvi, un estudi vostre sobre els ritmes de treball evidencia la reticència de les empreses a implementar certs sistemes de flexibilització.
Sí, més del 72% dels assalariats a Espanya declaren que no tenen accés a horaris flexibles, teletreball, jornada reduïda o períodes sabàtics. La notícia positiva és que un 34% creu que la seva empresa instaurarà mesures en breu.
Quines recomanacions feu a les empreses per poder gestionar la incertesa que ens espera aquest nou curs?
Les organitzacions haurien d’estar preparades per adaptar-se a les necessitats concretes de cada moment en funció de la pandèmia i de les decisions de l’administració. La comunicació interna, com a eina bidireccional, resulta molt eficaç per facilitar la transmissió d’informació sobre protocols i procediments, per resoldre dubtes o per habilitar millores en l’organització. Nosaltres, per exemple, hem creat una intranet que a més de tots els beneficis que cito afavoreix la motivació dels nostres empleats.
Quins plans creu que ja haurien de tenir preparats per garantir el bon funcionament de les organitzacions en aquest mesos?
Les que tenen els seus empleats treballant en un espai físic els han de garantir les mesures de seguretat, així com protocols en cas de contagi. Seria idoni que instal·lessin facilitats com la flexibilitat de la jornada, el teletreball, encara que fos de manera puntual per atendre les noves necessitats que ens planteja la pandèmia.
Fins a quin punt les mesures de flexibilitat s’han de pactar individualment?
Aquestes mesures haurien d’estar disponibles per a tots els empleats, ser coherents amb les necessitats de cada treballador i afavorir polítiques dinàmiques.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.