Els proveïdors de l’automoció han de pensar en fusions si volen sobreviure
El Clúster de la Indústria de l’Automoció (CIAC) augura noves oportunitats de negoci per a la indústria auxiliar
Els proveïdors de components del sector de l’automoció a Catalunya s’hauran d’obrir a fusions o altres formes de col·laboració si volen sobreviurei aprofitar les noves oportunitats de negoci que apareixeran en l’esdevenidor.
Així de rotund s’ha mostrat Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) en la presentació del Pla Estratègic 2020-2024. “Qui no avingui a fer joint-ventures o altres formes de col·laboració ho té malament.” Al seu parer, “la indústria tindrà noves opcions de transformació gràcies a l’evolució dels components i la creació de perfils professionals altament qualificats per ocupar llocs de feina que ni som capaços d’imaginar”. Així mateix, segons preveu “els proveïdors de components seran els que marcaran el ritme de la transformació de l’automoció creant noves solucions pels fabricants perquè les incorporin als vehicles.” Així doncs, apareixeran nous perfils, com ara dissenyadors d’APPs per a a l’automoció, o professionals que espigolaran dades de vehicles hiperconnectats, a més de creadors d’algoritmes per treballar en el camp de la intel·ligència artificial.
A més a més, ens acostem a un nou paradigma en què “els fabricants de cotxes seran venedors de mobilitat, amb concessionaris que vendran quilòmetres, hauran de fer vestits a mida, segons els seus usos”, com diu Vall, que recorda que les noves generacions veuen el cotxe com un servei i no pas com una propietat, i això suposarà que el 2030 hi haurà un80% menys de vehicles de propietat.
Des del CIAC s’entrelluca un futur en què, l’any 2040, el 30% del mercat l’ocuparà el cotxe elèctric, un 25% l’híbrid, un 25% el d’hidrogen i el 20% restant el de combustió. Un futur en què caldrà desenvolupar nous materials, més lleugers, i s’incrementaran les mesures de seguretat. Interrogat sobre el futur del vehicle elèctric a Catalunya, Vall creu que “és indispensable que s’instal·li una planta de bateries elèctriques al país, ja sigui a les instal·lacions de Nissan o a algun altre lloc, si volem que es fabriquin cotxes elèctrics aquí.”
Aquestes oportunitats apareixeran en un panorama en què “el centre de gravetat de la producció automobilística es desplaçarà d’Europa a Àsia.” Com va informar el president del CIAC, si ara Europa és responsable del 25% de la producció mundial, el 2040 només el 5% de la producció es materialitzarà a Europa. En canvi, Xina creix, i si fa pocs anys s’hi fabricava el 7% dels automòbils de tot el món, ara ja representa el 29% d’una producció que enguany arribarà als 72 milions de cotxes.
En el seu Pla 2020-2024, el CIAC canvia la seva estructura i crea noves àrees estratègiques, alineades amb la previsió que fa el seu Pla Estratègic 2020-2024. El Clúster Manager, Josep Nadal, explica els canvis, “el CIAC estarà format per 6 àrees: Competitivitat Industrial, Formació i Talent, Innovació de Producte, Logística, Noves Oportunitats de Negoci i Mobilitat i Sostenibilitat”.
Així mateix, la Plataforma de Talent del CIAC s’estendrà a més de 90 universitats i centres formatius ja que “sense talent, no hi ha indústria”. No només això, sinó que el Marketplace creat pel clúster durant el confinament, s’obrirà perquè qualsevol empresa, més enllà dels socis, en pugui formar part.