Empreses

Myrga, amb lletres daurades

La llegendària marca de calendaris i agendes impulsa les vendes del grup Edicromo, que la va adquirir el 2015

L’aposta de creixement són els articles d’empresa personalitzats

Mal­grat la irrupció de les eines digi­tals d’orga­nit­zació i gestió de la feina, no són pocs els par­ti­cu­lars i les empre­ses que man­te­nen l’hàbit de reno­var cada any les seves agen­des i calen­da­ris de paper. Entre tota l’oferta d’aquests pro­duc­tes de pape­re­ria, la marca cen­tenària Myrga és tot un refe­rent. El seus calen­da­ris de bloc, els petits de sobre­taula o els més grans de paret, i els die­ta­ris de tapa dura, dis­seny clàssic i estam­pats en or, con­ti­nuen sent, mol­tes dècades després de la seva invenció, objec­tes pre­uats que gau­dei­xen d’una cli­en­tela incon­di­ci­o­nal. També entre les noves gene­ra­ci­ons, que l’empresa Edi­cromo, pro­pietària de Myrga intenta mimar amb un ser­vei de deta­llista.

És un matí de mit­jans de març, i a la seu del car­rer Crom de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat es res­pira una calma apa­rent. El magat­zem, que abans de la cam­pa­nya de Nadal havia estat ple a vesar de mate­rial pel canvi d’any, ara està mig buit i als palets repo­sen els pocs calen­da­ris, die­ta­ris i agen­des del 2021 que no s’han venut i que ja difícil­ment es ven­dran: “Fas una pre­visió, però mai saps quants n’aca­bes venent”, diu Ari­adna Cotén, gerent i segona gene­ració de l’empresa fami­liar. És el moment d’aga­far embran­zida per a la segona punta d’acti­vi­tat de l’any: l’època de les pri­me­res comu­ni­ons. L’altra pota del negoci són els mis­sals, les invi­ta­ci­ons i els lli­bres de record de la cele­bració, que l’any pas­sat, sense comu­ni­ons per la covid, o no van sor­tir de la nau o van ser retor­nats. Aca­ben de rebre la comanda d’uns grans magat­zems que és un bon indici que la cam­pa­nya s’anima.

Men­tres­tant, es tre­ba­lla en els dis­senys d’agen­des que for­ma­ran part dels catàlegs per a noves tem­po­ra­des. Sobre la taula de la sala de reu­ni­ons hi ha mos­tres de nous mate­ri­als: “El mer­cat demana pro­duc­tes ecològics, reci­clats i reci­cla­bles i estem aban­do­nant els plàstics.” Cotén explica que tots els tre­ba­lla­dors par­ti­ci­pen en aques­tes deci­si­ons, però també en les ope­ra­ti­ves i estratègiques: “És un estil de direcció col·lec­tiva que té en compte tots els depar­ta­ments, també magat­zem”, asse­gura.

Ari­adna Cotén es va incor­po­rar a la direcció el 1998. Va ser de manera impre­vista per la des­a­pa­rició sob­tada del seu pare, César Cotén, que havia fun­dat Edi­cromo el 1972. Ini­ci­al­ment, es trac­tava d’una edi­to­rial que com­pe­tia en tres mer­cats ben dife­rents: el de les tar­ge­tes de feli­ci­tació (Nadal, ani­ver­sa­ris, comu­ni­ons, etc.), el de les làmines deco­ra­ti­ves per a la llar i el dels lli­bres infan­tils. Amb el pas dels anys, el negoci de les tar­ge­tes es va con­so­li­dar sobre­tot gràcies a l’expor­tació. Itàlia, Holanda, Por­tu­gal, Suïssa i França (on tenen molta tra­dició les tar­ge­tes de defunció i con­do­lença) s’han con­ver­tit en mer­cats des­ta­cats d’Edi­cromo. En canvi, les làmines es van aban­do­nar, de la mateixa manera que els lli­bres per a la quit­xa­lla, que, no obs­tant això, van per­me­tre des­co­brir la veta de mer­cat dels arti­cles de pri­mera comunió.

La com­petència asiàtica i el des­cens del mer­cat de les cele­bra­ci­ons reli­gi­o­ses a par­tir del 2008, van sig­ni­fi­car una prova de foc per a la super­vivència de l’empresa. Ales­ho­res, el 2015 va sor­gir l’opor­tu­ni­tat de com­prar la marca Myrga, nas­cuda el 1898 al Poble­nou de Bar­ce­lona. El nom pro­ce­deix de Talle­res Gráficos MYR Gila­bert, que encara es pot lle­gir a l’edi­fici històric del car­rer Salvà. Pro­ble­mes econòmics i d’herències van posar fi a l’empresa però no a la marca, que va ser adqui­rida per Siman­cas, un del prin­ci­pals fabri­cants d’agen­des de l’Estat, que més recent­ment també ha aca­bat tan­cat, de manera que la pro­pi­e­tat de la lle­gendària marca ha tor­nat a Cata­lu­nya gràcies a Edi­cromo.

Actu­al­ment, Myrga suposa un 65% de la fac­tu­ració del grup. Sobre la base del pro­ducte tra­di­ci­o­nal, la gamma de Myrga ha evo­lu­ci­o­nat amb un ampli ven­tall d’arti­cles, entre els quals des­ta­quen els adreçats a les empre­ses, que es poden per­so­na­lit­zar o dis­se­nyar com­ple­ta­ment a mida.

Per arri­bar al cli­ent par­ti­cu­lar i al cor­po­ra­tiu, Edi­cromo uti­litza tots els canals pos­si­bles: des de la venda directa en línia, fins a la mino­rista a través de pape­re­ries i boti­gues de mate­rial d’escrip­tori, la majo­rista o a través d’inter­me­di­a­ris; “No volem renun­ciar a cap canal”, subrat­lla Cotén.

A la seu social de l’Hos­pi­ta­let, una nau de 900 m² en pro­pi­e­tat, es fan les fei­nes edi­to­ri­als, de dis­seny, admi­nis­tra­ti­ves, d’emma­gat­ze­matge i d’expe­dició. L’enqua­der­nació es fa en un petit taller del grup que està a Bada­lona, men­tre que la impressió se sub­con­tracta a tres imprem­tes: “El fet de no tenir màqui­nes ha estat clau per a la nos­tra super­vivència perquè ens fa àgils”, reco­neix. Dit això, també és impor­tant con­tro­lar totes les fases del pro­ducte que es fa tot a Cata­lu­nya.

L’expor­tació suposa el 10% de les ven­des. Bàsica­ment són les tar­ge­tes que van cap a Europa i els arti­cles de comu­ni­ons que van cap a l’Amèrica Lla­tina.

Com ja s’ha dit, la covid ha sig­ni­fi­cat un revés impor­tant. La fac­tu­ració que estava en 2 mili­ons d’euros va caure fins a 1,7 mili­ons el 2020, tot i que va ser una opor­tu­ni­tat per aug­men­tar la car­tera de cli­ents i per fide­lit­zar els habi­tu­als a través del ser­vei post­venda. I també per refle­xi­o­nar sobre el futur. S’ha reforçat el depar­ta­ment comer­cial per fer créixer el mer­cat del pro­ducte a mida per a empre­ses i ins­ti­tu­ci­ons.

GRUP EDICROMO

Facturació
1,7 M€
Treballadors
23
Any de fundació
1972
Els principals responsables de l’empresa són dones, des de la gerència fins a la direcció administrativa i la de magatzem. Ariadna Cotén pensa que confereix un estil de gestionar l’empresa diferent en un sector molt masculí. El famós calendari de bloc que sovint identifica el parquet de la Borsa de Madrid és de Myrga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.