Gran angular

A les botigues passen coses

Hi ha un man­tra que s’ha anat repe­tint dar­re­ra­ment com l’all i és que el comerç urbà s’ha de digi­ta­lit­zar.

Aquesta neces­si­tat impe­rant de no estar d’esquena a la tec­no­lo­gia neces­sita una inversió a la qual molts comerços petits, de barri, no tenen capa­ci­tat –ni finan­cera ni de recur­sos humans– d’assu­mir. I més encara en un con­text com l’actual, en què s’han vist obli­gats a atu­rar la seva acti­vi­tat, la qual cosa ha afe­git més pressió als altres des­a­fi­a­ments que ja tenien, com el model comer­cial de les grans superfícies, les franquícies i els alts volums de mar­ges petits, a banda d’una forta crisi econòmica i de canvi d’hàbits, fruit de la pandèmia. Durant el 2020, el comerç de Bar­ce­lona va patir un des­cens del -8,4% del tei­xit empre­sa­rial i va regis­trar una reducció de 5.000 llocs de tre­ball. Així que l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, a través de Bar­ce­lona Activa i la Direcció de Comerç, i CTecno jun­ta­ment amb Cor Eixam­ple, han enge­gat el nou Labo­ra­tori de Comerç de Nova Gene­ració, el BCN­Re­tai­lLab, per donar un nou impuls als comerços. El pro­jecte pilot es fa sobre qua­tre comerços mit­jançant el des­ple­ga­ment de tec­no­lo­gies amb capa­ci­tat trans­for­ma­dora. “BCN­Re­tai­lLab busca esten­dre els bene­fi­cis del para­digma digi­tal a l’entorn físic amb qüesti­ons com ara el moni­to­ratge de dades dels usu­a­ris”, explica Anna Majó, direc­tora de pro­jec­tes d’inno­vació empre­sa­rial de Bar­ce­lona Activa, que afe­geix: “Està molt bé que el comerç es digi­ta­litzi, però nosal­tres tenim un model de ciu­tat basat en el comerç de car­rer que revi­ta­litza els nos­tres bar­ris i volem que la reac­ti­vació del comerç no s’oblidi aquesta par­ti­cu­la­ri­tat.”

La ini­ci­a­tiva plan­teja, doncs, que una firma TIC aporti solu­ci­ons a aquest repte a què s’enfronta no només el comerç urbà de Bar­ce­lona, sinó el de tot el món. Després d’un exi­gent procés de selecció, la cata­lana Bea­bloo, que casu­al­ment es va incu­bar a Bar­ce­lona Activa té la gran missió d’incor­po­rar tec­no­lo­gia inno­va­dora en comerços de barri tra­di­ci­o­nals per fer que a dins hi pas­sin coses i sobre­tot perquè entrin els con­su­mi­dors i les facin ren­di­bles.

Flo­ris­te­ria Navarro és un dels qua­tre comerços que par­ti­cipa en el pro­jecte pilot. Syl­via Navarro, ter­cera gene­ració al cap­da­vant de la botiga, explica que tot i que sem­pre han apos­tat per les noves tec­no­lo­gies són cons­ci­ents que toca fer un pas més. “Per seguir tenint sen­tit hem de garan­tir que l’usu­ari tin­gui una experiència quan ve a casa nos­tra,ja que si no no podem com­pe­tir amb les grans pla­ta­for­mes en línia”, diu. Tot i que encara estan a les bece­ro­les, Navarro explica que per acon­se­guir-ho, Bea­bloo els ha plan­te­jat començar a moni­to­rar el com­por­ta­ment de la gent quan entra a la seva botiga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.