Opinió

DE MEMÒRIA

Comerç, piràmide o multiesfera

Les botigues no venen únicament uns productes o uns serveis, sinó també (o sobretot) unes experiències, un entorn, il·lusions, aventures personalitzades, somnis

És cert que les grans pla­ta­for­mes del comerç en línia crei­xen en totes direc­ci­ons. Mig per como­di­tat, mig per la neces­si­tat d’aïlla­ment que demana la pro­pa­gació de la covid-19. Ara bé, també és cert que les boti­gues físiques i els catàlegs/premsa comer­cial en paper han expe­ri­men­tat uns grans can­vis.

Les boti­gues no venen única­ment uns pro­duc­tes o uns ser­veis, sinó també (o sobre­tot) unes experiències, un entorn, il·lusi­ons, aven­tu­res per­so­na­lit­za­des, som­nis. La satis­facció de les neces­si­tats dites bàsiques de la base de la piràmide de Mas­low (començant per la d’ali­men­tació) està acom­pa­nyada -a les boti­gues i als papers- de sen­sa­ci­ons i de micro­re­lats que ens poden por­tar molt lluny. O molt endins.

És pos­si­ble sor­tir de casa (en cadira de rodes, amb bate­ria elèctrica) i reco­llir les revis­tes, els catàlegs, els fulls, els papers... que s’ofe­rei­xen gratuïtament a l’entrada, o a l’inte­rior, de molts esta­bli­ments. Començant per mer­cats de barri com el de Gal­vany, a Bar­ce­lona, on tro­bem les revis­tes en paper El Jardí de Sant Ger­vasi, Sarrià i Línia Sarrià. No són catàlegs comer­ci­als, però sí que es mouen a l’entorn de la filo­so­fia del que se n’ha ano­me­nat km 0.

Seguim pels super­mer­cats d’ali­men­tació. Si ens fixem en Amet­ller Ori­gen 1830 ven una sofis­ti­cada com­bi­nació d’història, ter­ri­tori i recep­tes. Per exem­ple, actu­al­ment: còctel de para­guaià i gerds o piz­ze­tes d’espelta amb préssec i per­nil. D’altres, com Bon­preu Esclat, han entrat, també, en el món de l’ener­gia. En un tríptic seu lle­gim: “Ener­gia per defen­sar la lli­ber­tat. Ener­gia per tenir cura de la nos­tra natura. Ener­gia per fer créixer els nos­tres som­nis.” D’altres, com Bon Àrea, es defi­nei­xen con­cep­tu­al­ment com a eco­no­mia cir­cu­lar. D’altres, com Veri­tas, venen eco­lo­gisme. I, sense moure’ns de l’ali­men­tació, un comerç d’estris de cuina com Culi­na­rium afir­mava en una entre­vista del 2012: “En una botiga, han de pas­sar coses.”

Una altra neces­si­tat bàsica és el sos­tre. Un espai per tre­ba­llar, per jugar i per des­can­sar. Al barri hi ha comerços que cap­gi­ren aquesta neces­si­tat. Per exem­ple, el n.8 Kave maga­zine es pre­senta com una revista “per a gent per­fec­ta­ment imper­fecta”. I anun­cia que, a més de la botiga del barri, té boti­gues en països com l’Uru­guai i Corea. O, un altre comerç, la Cadena 88 de fer­re­te­ries, té un catàleg de bri­co­fusta amb un lema: “Res­pira a l’aire lliure.” Els boti­guers ens diuen que res­pi­rem en un entorn ade­quat.

Les ofer­tes de les revis­tes comer­ci­als que es tro­ben fàcil­ment als esta­bli­ments del barri es mul­ti­pli­quen en totes direc­ci­ons. Per exem­ple, la revista d’Orange anun­cia que pots “tre­ba­llar sense límits des de qual­se­vol indret”, i et sug­ge­reix, a cau d’ore­lla: “Equipa’t amb la dar­rera tec­no­lo­gia per tele­tre­ba­llar.”

Visu­al­ment, els esta­bli­ment tenen, dins de l’eclec­ti­cisme domi­nant, mol­tes sem­blan­ces. Tant si són d’una mul­ti­na­ci­o­nal com si són una coo­pe­ra­tiva. Per exem­ple, la coo­pe­ra­tiva Aba­cus. Al full de paper de l’entrada hi ha una idea del nou comerç mul­ti­es­fera: “Miris on miris, tenim tot el que neces­si­tes per omplir la teva vida d’experiències espe­ci­als.”

Les neces­si­tats bàsiques que les eco­no­mies han de satis­fer gene­ren experiències col·lec­ti­ves i experiències per­so­nals que, d’alguna manera, con­tri­bu­ei­xen a l’auto­re­a­lit­zació. La piràmide és cir­cu­lar. Una madeixa.

Tercera reinvenció

El nou tipus de comerços que venen productes i serveis enllaçats amb experiències personals (individuals o de grup), i amb grans tendències culturals i filosòfiques, configura la tercera reinvenció de la societat catalana, que s’inicià en els anys setanta i vuitanta. Però, els nous mitjans de comunicació/seducció, audiovisuals, amb totes les seves variants, no han fet desaparèixer les botigues.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.