Fluidra enfila la consolidació de mercats i el lideratge als EUA
L’empresa, líder mundial en el negoci d’equipament de piscines i benestar, es planteja el futur amb més creixement Els confinaments a què ha obligat la pandèmia impulsen el sector
Les famílies Planes, Serra, Corbera i Garrigós van decidir fundar l’empresa Astral Construcciones Metálicas, nascuda al barri barceloní del Poblenou, per produir els components per a piscina que havien d’anar a comprar a l’estranger i que no sempre en disposaven quan els necessitaven. Fabricar-los a casa era el més sensat. Així es va gestar l’embrió de Fluidra, líder mundial en el negoci d’equipament de piscines i benestar.
“Van resoldre l’abastiment de productes, però a continuació van haver de buscar clients, perquè ni a Catalunya ni a Espanya n’hi havia suficients. I el 1972 va començar la internacionalització”, explica Eloi Planes, president executiu de Fluidra des del 2016, segona generació familiar, nascut el mateix any que l’empresa. Ara, el grup opera en més de 45 països d’arreu del món.
El creixement ordenat i constant converteix Fluidra en una empresa model. “Allà on obrien mercats i línies de negoci, buscaven socis minoritaris que els ajudessin a créixer”, explica Planes. A finals dels anys noranta, la seu de l’empresa es va instal·lar a Sabadell i el 2000 ja tenia una facturació consolidada de 300 milions d’euros, estava conformada per més de cent companyies i era present en uns 25 mercats. La dificultat de gestió d’aquest conglomerat els va fer agrupar les companyies per àrees, conformant tres holdings de fabricació i tres de distribució.
És en aquells anys que els fundadors van començar a parlar de com es donaria pas a la segona generació. “I tot i que no hi ha cap protocol escrit, es va acordar que un fill de cada família continuaria a l’empresa. I així ha estat.” També llavors es va donar entrada al Banc Sabadell, que va adquirir el 20% d’accions de socis minoritaris. “L’entrada de l’entitat bancària va obrir una etapa de gran expansió empresarial, tant orgànica com inorgànica, amb creixements anuals del 20%, incorporant una mitjana de dos a tres mercats nous per any i superant els 600 milions d’euros de facturació anual.”
La crisi financera.
El pla estratègic del 2013 al 2017 va plantejar un pla d’expansió per entrar amb més profunditat en tots els països on eren. Van passar dels 500 als 800 milions de facturació, i, a més: “Els astres es van alinear el 2017 i ens vam fusionar amb la nord-americana Zodiac, que ens situa com a líders mundials.” Començava una nova etapa d’expansió, en què la fita d’entrar al mercat dels Estats Units s’ha complert i ara l’objectiu és arribar a liderar-lo. “Enguany, segurament assolirem la segona posició en aquest mercat”, anuncia Planes.
La pandèmia ha afavorit el negoci, “i quan se superi, el mercat continuarà creixent de manera més intensa que abans i més ràpida, perquè la piscina residencial ha rebut un impuls important que ja no s’aturarà”, indica, un segment que representa més del 70% de les vendes totals de l’empresa.