Infraestructures

Els empresaris reclamen consens per ampliar el Prat

Reconeixen que cal diàleg entre les administracions implicades per arribar a un acord que pugui tenir el vistiplau d’Europa

Es conjuren per no deixar perdre la inversió d’Aena de 1.700 milions

El món empre­sa­rial va esce­ni­fi­car ahir el seu suport a l’ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona en un acte a Esade que va aple­gar repre­sen­tants de les patro­nals i pri­me­res figu­res de l’eco­no­mia cata­lana. Totes elles van rati­fi­car el seu suport a Aena per tirar enda­vant el pro­jecte i van recla­mar diàleg i con­sens amb les admi­nis­tra­ci­ons impli­ca­des perquè arribi la inversió anun­ci­ada de 1.700 mili­ons d’euros. També van esmen­tar la importància que hi hagi les com­pen­sa­ci­ons ambi­en­tals necessàries a canvi d’allar­gar la ter­cera pista per satis­fer el ter­ri­tori i acon­se­guir l’aval de la Comissió Euro­pea.

Poca estona abans el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Pere Ara­gonès, i el vice­pre­si­dent i con­se­ller de Polítiques Digi­tals i Ter­ri­tori, Jordi Puig­neró, també havien insis­tit al Par­la­ment en la neces­si­tat d’una pro­posta de con­sens que per­meti l’ampli­ació de l’aero­port. Ara­gonès va defen­sar que cal rigor per ence­tar un debat i va avançar que la taula ins­ti­tu­ci­o­nal amb totes les admi­nis­tra­ci­ons impli­ca­des es podria cele­brar la set­mana vinent. El vice­pre­si­dent va remar­car que el país “no es pot per­me­tre no tenir un aero­port pre­pa­rat per a l’eco­no­mia del segle XXI”.

El pre­si­dent de Foment, Josep Sánchez Lli­bre, un dels impul­sors de la tro­bada d’ahir i del mani­fest con­junt que té el suport de més de 200 enti­tats, els va apres­sar. “Ja s’han per­dut prou opor­tu­ni­tats i aquest avió cap a la pros­pe­ri­tat no se’ns pot esca­par”, va dir com a clo­enda de l’acte, que va coin­ci­dir ahir amb una con­ferència de Bar­ce­lona Tri­buna en què l’alcal­dessa Ada Colau va dema­nar un debat “serè i honest”.

La pre­si­denta de la Cam­bra de Bar­ce­lona, Mònica Roca, va asse­nya­lar la importància de tenir en compte les neces­si­tats del ter­ri­tori “i no impo­sar un pla dis­se­nyat des de l’única pers­pec­tiva d’Aena”, i va adme­tre que “les coses no s’han fet del tot bé”, encara que va remar­car que Cata­lu­nya no pot per­dre l’opor­tu­ni­tat. “Hem recla­mat per la manca d’inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res de l’Estat a Cata­lu­nya i seria absurd des­a­pro­fi­tar aquesta inversió.”

El pre­si­dent de Pimec, Antoni Cañete, va afe­gir-se a la petició d’una taula de “diàleg cons­truc­tiu” per con­sen­suar el pro­jecte i va recla­mar “una major par­ti­ci­pació de les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes en la gestió d’aquesta infra­es­truc­tura”. Javier Faus, pre­si­dent del Cer­cle d’Eco­no­mia, va voler acla­rir que l’ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona “no va en con­tra dels aero­ports de Girona i de Reus, però si volem un hub els esforços i les inver­si­ons s’han de con­cen­trar al Prat”. Es va opo­sar a l’“apo­lo­gia del decrei­xe­ment” però també va rebut­jar el “crei­xe­ment insos­te­ni­ble” que va repre­sen­tar ara fa 30 anys l’ampli­ació de Gavà Mar i Cas­tell­de­fels. “El gran per­ju­di­cat va ser l’aero­port, que per aque­lla decisió errònia ara no es pot desen­vo­lu­par cap al sud”, va dir.

L’alcal­dessa de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat i pre­si­denta de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, Núria Marín, es va mani­fes­tar ahir a la tarda a favor de l’ampli­ació i va asse­gu­rar que Bar­ce­lona, l’àrea metro­po­li­tana i el con­junt del país neces­si­ten que l’aero­port esde­vin­gui un hub inter­na­ci­o­nal que con­tri­bu­eixi a la recu­pe­ració econòmica. Gai­rebé a la mateixa hora, tots els grups muni­ci­pals de l’Ajun­ta­ment del Prat de Llo­bre­gat van esce­ni­fi­car el seu rebuig a l’ampli­ació de l’aero­port amb una pan­carta en defensa del delta del Llo­bre­gat.

Cal una proposta de consens que permeti la prosperitat i la preservació de la biodiversitat
Pere Aragonès
president de la generalitat
Aquest país no es pot permetre no tenir un aeroport preparat per a l’economia del segle XXI
Jordi Puigneró
vicepresident de la generalitat
Hem de concentrar els esforços al Prat i això no va en contra dels aeroports de Girona i Reus
Javier Faus
president del cercle d’economia
Cal una major participació de les institucions catalanes en la gestió d’aquesta infraestructura
Antoni Cañete
president de pimec
No s’han fet les coses del tot bé i calia incorporar tots els actors des del principi
Mònica Roca
presidenta de la cambra
Ja s’han perdut prou oportunitats i aquest avió cap a la prosperitat no se’ns pot escapar
Josep Sánchez Llibre
president de foment

Ecologistes exigeixen la paralització del projecte

La plataforma Zeroport, que agrupa una cinquantena de grups ecologistes i organitzacions socials i veïnals, va reclamar ahir la “paralització indefinida” dels plans d’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Aplegats davant de la seu d’Esade, on representants del món empresarial van mostrar el seu suport a l’allargament de la tercera pista i la construcció d’una terminal satèl·lit, van denunciar “la pressió del lobby empresarial català per un projecte especulatiu injustificable i inviable en plena crisi de l’aviació, climàtica i pressupostària”. Des de Zeroport van exigir també que la inversió prevista de 1.700 milions de recursos públics es destini a serveis essencials i “un pla de viabilitat i redimensionament d’Aena”, que inclogui el tancament d’aeroports que ja eren deficitaris abans de la Covid-19, i que la companyia s’ajusti al context d’emergència climàtica i energètica, de contracció econòmica i de reducció de la mobilitat aèria. També van instar les autoritats que “no només es posicionin per donar una imatge verda”, sinó que “compleixin les seves responsabilitats” i “vetllin per l’interès públic i no privat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.