Infraestructures

Barcelona té una alternativa a l’ampliació del Prat

L’Ajuntament presenta un estudi que aposta per millores dintre del perímetre actual

Denuncien inconcreció d’Aena

La pro­posta d’ampli­ació de l’aero­port del Prat que fa Aena supo­sa­ria un 33% més d’emis­si­ons de CO2 anu­als. Aquesta és una de les con­clu­si­ons de l’estudi encar­re­gat per l’Ajun­ta­ment a Bar­ce­lona Regi­o­nal sobre l’encaix ambi­en­tal de l’aero­port. Aquest estudi pre­senta com a alter­na­tiva al pro­jecte d’Aena una pro­posta híbrida con­sis­tent en l’actu­a­lit­zació de la infra­es­truc­tura dins del seu perímetre actual, amb la cons­trucció de la nova ter­mi­nal satèl·lit, i mesu­res d’eficiència en la gestió del trànsit aeri i d’ope­ra­ci­ons. A més, reco­mana asse­gu­rar la inter­mo­da­li­tat entre l’aero­port i el tren d’alta velo­ci­tat, així com bus­car fórmu­les que per­me­tin la subs­ti­tució de vols de curt radi per viat­ges en fer­ro­car­ril, i la millora de l’acces­si­bi­li­tat a l’aero­port de Girona des de Bar­ce­lona per faci­li­tar que el trànsit bas­culi cap a Girona a mesura que l’aero­port de Bar­ce­lona s’ompli.

“Hi ha alter­na­ti­ves per reno­var l’aero­port de Bar­ce­lona millors que la que pro­posa Aena”, va reconèixer ahir la tinenta d’alcal­dia d’Eco­lo­gia, Urba­nisme i Mobi­li­tat de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Janet Sanz, durant la pre­sen­tació de l’estudi. Sanz va asse­gu­rar que cal “donar veu als experts” i va rebut­jar la pro­posta d’Aena, sobre la qual va dir que no la conei­xen en pro­fun­di­tat perquè no s’han apor­tat infor­mes ni s’ha con­cre­tat quin és el pro­jecte, quins són els seus objec­tius, amb qui­nes aerolínies es comp­ta­ria per a l’ampli­ació, i no s’han apor­tat dades del seu impacte.

Tant Sanz com el regi­dor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, van denun­ciar que el pro­jecte d’ampli­ació pre­sen­tat per Aena, que inclou el crei­xe­ment en 500 metres d’una de les pis­tes din­tre de l’espai natu­ral pro­te­git de la Ricarda, va en con­tra dels objec­tius con­tra el canvi climàtic que han assu­mit totes les admi­nis­tra­ci­ons i que Europa està recla­mant, a banda que supo­sa­ria la pèrdua irre­pa­ra­ble d’un eco­sis­tema com la Ricarda, i van posar en dubte que la Unió Euro­pea hi doni el vis­ti­plau. “No es pot ampliar i des­truir un eco­sis­tema i després mirar de com­pen­sar-ho”, va denun­ciar la tinenta d’alcal­dia, que també va recor­dar que Aena té encara pen­dent fer front a les com­pen­sa­ci­ons acor­da­des en la dar­rera ampli­ació de l’aero­port.

La intenció de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona és por­tar el docu­ment a la taula tècnica de tre­ball que impulsa el govern de la Gene­ra­li­tat. Aquest informe plan­teja qua­tre alter­na­ti­ves i ana­litza també la pro­posta d’Aena. La pri­mera opció és la de dues pis­tes inde­pen­dents; la segona, l’ampli­ació de 500 metres sobre la Ricarda; la ter­cera, la cons­trucció d’una pista satèl·lit sobre el mar; la quarta, l’impuls d’un sis­tema aero­por­tu­ari entre Bar­ce­lona i Girona, i la cin­quena, man­te­nir l’àrea actual amb millo­res infra­es­truc­tu­rals i ope­ra­ci­o­nals amb subs­ti­tució de vols de curt abast. Janet Sanz va man­te­nir que amb aquest informe queda demos­trat que es pot anar més enllà de les opci­ons de “blanc o negre” plan­te­ja­des per Aena, i va acu­sar-los de “començar el hub per la teu­lada”.

LA FRASE

Hi ha alternatives per renovar l’aeroport de Barcelona millors que la que proposa Aena
Janet Sanz
tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.