Societat

Les cadenes de restaurants usen poc el català

Plataforma per la Llengua analitza amb CatalApp les cadenes de restaurants

Sandwic­hez, Viena, König i Nos­trum són les qua­tre cade­nes de res­tau­rants més res­pon­sa­bles amb el català, segons es desprèn d’un estudi sobre la rea­li­tat lingüística en setze cade­nes de res­tau­rants en ter­ri­tori de parla cata­lana que ha fet la Pla­ta­forma per la Llen­gua.

Aques­tes qua­tre cade­nes són les empre­ses que tenen més cura dels drets lingüístics dels con­su­mi­dors, men­tre que a la part baixa del rànquing hi tro­bem les empre­ses poc res­pon­sa­bles lingüísti­ca­ment; en pri­mer lloc, la cadena Enri­que Tomás, la pri­mera que suspèn en la valo­ració glo­bal, amb un 1,95 sobre 4. Tot i aquest resul­tat glo­bal i el fet que tam­poc no té el web en català, aquesta cadena de tapes sí que aprova el barem d’atenció escrita.

Després hi ha vuit cade­nes de res­tau­rants que sus­pe­nen tant en atenció oral com en atenció escrita i digi­tal. Es tracta de Tele­pizza, La Tagli­a­te­lla, Domino’s Pizza, McDo­nald’s, KFC, Bur­ger King, 100 Mon­ta­di­tos i Fos­ter’s Hollywood. De totes aques­tes, n’hi ha dues, La Tagli­a­te­lla i Domino’s Pizza, que tenen el web dis­po­ni­ble en català. Aques­tes vuit franquícies acu­mu­len les pit­jors valo­ra­ci­ons i sus­pe­nen en la seva atenció oral i vir­tual en tots els ter­ri­to­ris de parla cata­lana on tenen esta­bli­ments oberts.

Enquesta amb una app

Les dades s’han extret aquest mes de juny a par­tir del miler de valo­ra­ci­ons que han fet els usu­a­ris de l’apli­cació Cata­lApp, que ava­lua l’atenció lingüística dels esta­bli­ments dels ter­ri­to­ris de parla cata­lana. Per mitjà d’aquesta apli­cació, els usu­a­ris valo­ren amb el telèfon mòbil l’atenció oral, escrita i vir­tual dels esta­bli­ments comer­ci­als i la pun­tuen entre 0 i 4 punts. Les empre­ses Viena i Sandwic­hez, amb una valo­ració mit­jana de 3,43 sobre 4, tenen una acti­tud lingüística molt posi­tiva en els tres camps, a més d’incor­po­rar el català en el seu lloc web. També l’incor­po­ren les empre­ses König i Nos­trum, dues mar­ques amb bona nota en les valo­ra­ci­ons de Cata­lApp, amb un 3,25 i un 3,16, res­pec­ti­va­ment.

Les varietats dialectals dels productes

La cadena d’alimentació Bonpreu engega la campanya Alimenta el català, amb l’objectiu de reforçar la sensibilitat cap a les varietats dialectals que hi ha al territori. La campanya –amb l’assessorament del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL)– promourà que als establiments s’hi vagin incloent productes de diferents zones amb la seva denominació dialectal, des de productes frescos de km 0, fruites, verdures, productes carnis, varietats d’embotits i espècies de peixos fins a productes envasats. A les xarxes socials, els seguidors de Bonpreu i Esclat podran participar en un concurs per compartir el coneixement de les varietats dialectals dels productes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.